Speciaal voor ruiters is er op de Utrechtse Heuvelrug een nieuw routenetwerk aangelegd. Afgelopen maanden zijn er speciale knooppuntroutes uitgezet in het gebied door de Nederlandse Vereniging voor Vrijetijds Ruiters.
Ruiters en menners volgen de route door knooppunten thuis uit te zoeken en deze tijdens hun tocht te volgen. Het eerste knooppunt verwijst naar het volgende en zo verder. Voor fietsers bestaan al langer dit soort knooppuntnetwerken.
Op tweede pinksterdag wordt het nieuwe ruiternetwerk geopend. De route is betaald door de provincie en de Rabobank Utrechtse Heuvelrug. De initiatiefnemers kregen steun van alle grondeigenaren en Staatsbosbeheer heeft de nieuwe route aangegrepen om ook oude markeringen te vernieuwen.
Volgens mij hebben ze net als op de Veluwe een systeem met het volgen van "nummers" aangelegd, denk niet dat de ruiterpaden nieuw zijn. Ik las in "Paard en Spul" dat 2e pinksterdag het "geopend" wordt in Leersum.
leuk, interessant, ik ben ook wel benieuwd. Ik dacht dat we al aardig veel te rijden hebben hier.. maar meer is beter natuurlijk
Smotz
Geplaatst: 22-05-12 22:04
Er staat ook een topic op het Buitenrij forum hierover.
Op maandag 28mei wordt de nieuwe Knooppuntenroute kaart van het Nationaal Park Utrechtse Heuvelrug gepresenteerd. Zie uitnodiging hieronder. KNHS is aanwezig van 11-13.30uur. Je bent welkom met en zonder paard. De kaart is dan te koop voor 2euro50. Na deze datum zal de kaart in lokale VVVs en bij Boonzaaijer (Leersumse Veld) verkrijgbaar zijn voor deze prijs.
Op deze kaart staan ruiterpaden van het huidige Nationaal Park: van onder de A12 tot aan Rhenen toe. Voor zover ik het begreep zijn het geen gloednieuwe ruiterpaden, maar met nieuwe markeringen en het is wel een duidelijk overzicht ervan incl de aansluitingen op elkaar. Een handig kaartje om een tocht te plannen of als onbekende in het gebied mee te hebben. Zie hier voor iets meer info.
Silence
Nieuwe paden kan wel hoor. Toen wij hier vorig jaar een knooppunten netwerk kregen zijn er naast de bestaande ruiterpaden ook een hoop nieuwe aangelegd