Bleker: 'Irisscan geen alternatief voor chippen paarden'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

papagroom

Bleker: 'Irisscan geen alternatief voor chippen paarden'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-12 21:39

bron:levende have.

Een irisscan is wat betreft staatssecretaris Bleker geen alternatief voor het chippen van paarden. Deze methode van identificeren is te fraudegevoelig, stelt hij in een brief aan de groep Nijhoff.

Deze groep maakt al geruime tijd bezwaar tegen het aanbrengen van een chip bij paarden. Ten gevolge van het chippen zouden zich in het paardenlichaam ontstekingsreacties kunnen voordoen, aldus de groep Nijhoff. Bleker heeft kennis genomen van wetenschappelijk onderzoek dat aan hem is voorgelegd, maar hij ziet daarin geen aanleiding zijn standpunt te herzien.

Dubbele paspoorten
Het alternatief - een irisscan - heeft als nadeel dat deze geen controleerbaar nummer of merkteken in het paard achterlaat. Aan de buitenkant van een paard moet nu eenmaal volgens de Europese regels gecontroleerd kunnen worden of het dier is geidentificeerd. Wordt er een irisscan gemaakt van een veulen, dan kan het gebeuren dat het dier later alsnog wordt gechipt en een tweede paspoort krijgt. Deze vorm van fraude valt niet uit te sluiten.

''Het probleem van de dubbele paspoorten wordt niet opgelost als niet aan de buitenkant van een paard is te zien dat een paard via een irisscan is geidentificeerd'', aldus Bleker. Hij voegt eraan toe: ''Mochten er in de toekomst aanvaardbare alternatieven komen, dan ben ik bereid hier naar te kijken.''

Redactie Levende Have

LBLGypsyCobs

Re: Bleker: 'Irisscan geen alternatief voor chippen paarden'

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 09:40

Irisscan lijkt me ook lastiger uit te voeren bij een dier, stilstaan en even niet knipperen zijn niet altijd makkelijk duidelijk te maken.

Feit blijft wel dat je met een chip een lichaamsvreemd voorwerp inbrengt, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik nog maar weinig berichten heb gehoord over grote problemen met de chip.
Tuurlijk wel legio via via verhalen, maar geen keiharde artikelen.
Als die er zijn zou ik ze overigens wel graag lezen.

Ik zou wel graag zien dat meneer Bleker en vrienden eens een systeem bedachten waarbij de chip ook een geldig eigendomsbewijs in geval van diefstal is.
Werk desnoods met verschillende delen, zoals bij het kentekenbewijs van een auto.

Nu heeft de paardeneigenaar alleen de lasten van de chip en niet de lusten, terwijl die mogelijkheid er imo wel is.

FriesWytske

Re: Bleker: 'Irisscan geen alternatief voor chippen paarden'

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 09:48

Ga even temmen. Volgens mij stond dit al op de voorpagina.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 09:50

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 11:45