Deense fokkerij opnieuw opgeschrikt door foutieve afstamming

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Dinopino

Deense fokkerij opnieuw opgeschrikt door foutieve afstamming

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-12 09:53

www.bokt.nl / St. George

Afstamming Deens warmbloedpaard Believe M na DNA-test onduidelijk.

Nadat onlangs kwam vast te staan dat de werkelijke afstamming van de Deense hengst Sezuan niet overeen kwam met zijn papieren, wordt de geloofwaardigheid van de Deense fokkerij nogmaals aangetast door een andere Deense hengst wiens papieren ook niet schijnen te kloppen.

Nu is ook de driejarige Deense hengst Believe M na een DNA-test in opspraak geraakt. Naar aanleiding van een DNA-onderzoek bij onlangs goedgekeurde hengsten, kwam naar buiten dat deze hengst onmogelijk kan afstammen van Belissimo M. Van wie hij dan wel afstamt is nog onzeker. Believe M werd onlangs in maart in het Deense Herning gekeurd en toegelaten als goedgekeurde hengst. De eigenaar van Believe M, Steffen Kristersen kocht deze hengst in 2009 als veulen op een Deense eliteveiling.

Of Believe M nog gebruikt zal worden voor de fokkerij hangt ervan af of hij van een Deens warmbloed afstamt. De resultaten van het bloedonderzoek, dat hierover uitsluitsel zal geven, zullen over twee weken bekend gemaakt worden.

Bij de Deense hengst Sezuan bleek na DNA-onderzoek dat hij niet afstamde van Romanov (Rohdiamant * Grundstein II), zoals in zijn afstammingspapieren staat vermeld, maar dat hij in werkelijkheid afstamt van Blue Hors Zack (Rousseau * Jazz).

Verwante artikel
[VN] Deense hengst Sezuan stamt niet af van Blue horse Romanov

fokfanaat

Re: Deense fokkerij opnieuw opgeschrikt door foutieve afstamming

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 10:03

wat een zooitje!

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 10:14

Misschien is z'n vader wel een Shetlander. _O- Je vraagt je af hoeveel van die "foutjes" er gemaakt zijn.

lau6nao4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 10:16

Herrinner me van vroeger een verhaal met LuckyBoy??
KWPN....dus het gebeurt vaker

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 10:19

ja maar dat is wel erg lang geleden. Tijd voor de dna onderzoeken

Senja_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 10:22

Kijk met DNA kom je toch achter deze fouten en dat is erg prettig om te weten. Nu nog een verplichte marker voor gekloonde hengsten want daar kan ook flink mee gerommeld worden.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 10:34

als er blijkbaar toch regelmatig fouten hierin worden gemaakt (rietjes zijn nu eenmaal snel omgewisselt: hoera voor KI), waarom dan niet een dna test na de geboorte?...ipv bij een keuring jaren later pas: krijg je tenminste ook geen gezeik van nieuwe eigenaren die er achter komen dat dat veulen dat ze gekocht hebben ineens veel minder waard blijkt te zijn.....of meer: zou natuurlijk ook nog kunnen(in dat geval staat de fokker te huilen)

Of toch dat hele rietjesgebeuren een andere procedure geven zodat dit soort ongelukjes niet of anders toch wel minder frequent voorkomen. En met het oog op inteelt e.d lijkt me dit toch heel normaal

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 10:43

Dat is wel erg slordig zeg!

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 11:08

ach ja, blijkbaar was het "men 2 be" ..... ;-)
want misschien was er met de officiele hengst wel geen goedgekeurde hengst uitgekomen. Dus aan de andere kant mogen de eigenaren misschien juist wel blij zijn dat het zo is gelopen.
Het is en blijft slordig dat sowieso en wie weet wat er nog meer fout gaat
Maar als ik op die manier een goedgekeurde hengst krijg, hoor je mij niet klagen......

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 11:27

Sky_As schreef:
want misschien was er met de officiele hengst wel geen goedgekeurde hengst uitgekomen. Dus aan de andere kant mogen de eigenaren misschien juist wel blij zijn dat het zo is gelopen.
Maar als ik op die manier een goedgekeurde hengst krijg, hoor je mij niet klagen......

Mja, dat hangt dus nog maar van de werkelijke afstamming af. Wat heb je aan een ggk hengst die je niet mag inzetten voor de fok, omdat hij geen Deens warmbloed is?

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 12:01

Klijntje schreef:
Sky_As schreef:

Mja, dat hangt dus nog maar van de werkelijke afstamming af. Wat heb je aan een ggk hengst die je niet mag inzetten voor de fok, omdat hij geen Deens warmbloed is?

Ik ga er vanuit dat het van 1 stoeterij is wat fout is gegaan, dus de kans is vrij groot. En ik denk niet dat ze een hengst ineens af kunnen keuren? zo wel, alle kosten zullen vast wel te verhalen zijn op de hengstenhouderij....

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 12:35

Gebeurt niet alleen dat foute rietjes gewisseld zijn maar ook nav 'opfok' ... als je 50 hengstenveulens hebt lopen die niet gechipt zijn, die allemaal donkerbruin/zwart-bruin of zwart zijn ......
Begin daar maar is de 'juiste' uit te halen als het tijd is!

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 12:38

chippen is toch een europese verplichting.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 12:49

fokfanaat schreef:

Here we go again :(:) ! ... Maar NIET in alle landen EN er zijn nog altijd landen die NIET deelstaten zijn van de EEG EN er zijn nog altijd grote stoeterijen die hun veulens NIET chippen maar pas als zij 'klaar gemaakt' moeten worden voor iets, ze dan gaan chippen.

MyWup

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 13:52

Peterina schreef:
Gebeurt niet alleen dat foute rietjes gewisseld zijn maar ook nav 'opfok' ... als je 50 hengstenveulens hebt lopen die niet gechipt zijn, die allemaal donkerbruin/zwart-bruin of zwart zijn ......
Begin daar maar is de 'juiste' uit te halen als het tijd is!

ik denk eerder dat dit gebeurt is, dan het verwisselen van rietjes.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 14:07

Maar het paard is gekocht op de veulenveiling toch? Hoe lang zijn ze al bij de merrie weg dan?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 14:08

ligt eraan, als wel de moeder klopt dan zijn er rietjes verwisseld.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 14:16

fokfanaat schreef:

Toch alleen voor de EU?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 14:25

Inderdaad een zooitje zeg... hoop voor de eigenaren van de hengst dat er alsnog een leuke (nuttige) afstamming vandaan komt, en ze niet met een "voorheen goedgekeurde dekhengst" komen te zitten.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 19:03

Denemarken hoort bij de EU, maar wat heeft chippen er mee te maken? Als er verkeerd sperma in een merrie wordt gestopt merk je daar echt niks van als je het daar uit geboren veulen chipt...

pipo1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 19:56

Nog maar een keer: al komt ie van een Ezel, als hij fijn en mooi is, ik zeg doen 8-) Het wordt pas naar als er inteelt van komt, maar dat is nog niet het geval bij hengsten die pas net goedgekeurd zijn. Tenzij mensen alvast de gok nemen en dekken met een nog niet aangewezen hengst: die gokken dus mis :7

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 21:34

RianneH schreef:
Maar het paard is gekocht op de veulenveiling toch? Hoe lang zijn ze al bij de merrie weg dan?

Er wordt gesproken over verwisselen tijdens de opfok periode. dus dat is de 2 jaar na de veulenveiling. En tijdens de veiling lopen ze bij de moeder, niet bij vader.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 21:37

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 21:42

lau6nao4 schreef:
Herrinner me van vroeger een verhaal met LuckyBoy??
KWPN....dus het gebeurt vaker

Dat was niet een foutje, dat was fraude. Lucky Boy was van voor de KI en en het was vrij duidelijke welke hengst erop ging.

Kan me heel goed voorstellen dat er met rietjes makkelijker een fout gemaakt wordt.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 22:24

pillow schreef:
RianneH schreef:

Er wordt gesproken over verwisselen tijdens de opfok periode. dus dat is de 2 jaar na de veulenveiling. En tijdens de veiling lopen ze bij de moeder, niet bij vader.

Wow, die laatste opmerking, kom op zeg, ik weet heus wel dat ze bij de moeder lopen. Plus, je moet wel een heel goed oog hebben als je zo op het oog kan zeggen dat het klopt dat veulen A van hengst B komt, ookal loopt die ernaast. Lijkt me een stuk lastiger veulen A bij merrie B te zetten ;)
Ik reageerde op een bericht dat er wellicht verwisseld zou zijn. Dus het verkeerde paard paard uit de opfok gehaald (die warmbloedpaarden lijken allemaal zo snel op elkaar, zeker zonder aftekeningen). Maar als het beestje gekocht is op de veulenveiling, kan je een wisseling toch vrij snel uitsluiten. Mits die natuurlijk gechipt is nadat die bij de merrie weg gegaan is. Merrie en veulen haal je minder snel door elkaar dan een clubje twenters.