Nick Skelton wint Grote Prijs van La Baule

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ThePast03

Nick Skelton wint Grote Prijs van La Baule

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-12 18:23

www.knhs.nl

Alle vijf Nederlandse ruiters die in La Baule aanwezig waren hebben zich geplaatst voor de Grote Prijs, maar van hen wist alleen Leon Thijssen met Tyson zich te plaatsen voor de barrage. Albert Zoer reed met Sam een perfecte rit, maar tikte op de laatste steilsprong de bovenste paal uit de lepels. Albert Voorn liep met Tobalio tegen twee springfouten aan, terwijl zijn zoon Vincent met Audi's Alpapillon-Armanie naast twee springfouten ook nog een tijd fout diende te accepteren. Marc Houtzager staakte met Sterrehof's Opium de strijd.

De overwinning in deze Grote Prijs ging naar de Brit Nick Skelton met de schimmel Carlo, waarbij hij regerend wereldkampioen Philippe Lejeune uit België met Vigo d'Arsouilles naar de tweede plaats verwees en de Brit Ben Maher met Tripple X derde werd. Het was een werkelijk schitterend gebouwd parcours, waarin geen enkele hindernis in negatieve zin opviel als scherprechter. Sterker nog, er was geen enkele hindernis waarop geen fouten werden genoteerd.

Leon Thijssen moest als eerste van het vijftig deelnemers tellende veld van start en Tyson was net als in de landenwedstrijd op vrijdag helemaal in zijn element. De nakomeling van Numero Uno overwon met speels gemak de hindernissen en kwam nergens in de problemen. "Het gevoel was helemaal gelijk aan het gevoel op vrijdag. Tyson kon voluit galopperen en sprong over de hindernissen alsof ze dertig centimeter lager waren dan in werkelijkheid. Een groot terrein en volgepakte tribunes geven dit paard vleugels", aldus Thijssen. Ze bleven foutloos, maar in de barrage noteerde Tyson toch dat springfoutje. "Ik moest als eerste van start. Dan wil je een vlotten foutloze rit neerzetten en dan maar kijken waar je uiteindelijk uitkomt. Misschien reed ik iets te hard door naar de tweede hindernis en achteraf had ik daar beter even een ophouding kunnen maken, maar het nadeel van een barrageparcours is dat je geen herkansing krijgt. Natuurlijk wist ik dat er in het basisparcours op deze steilsprong veel fouten waren gemaakt, misschien was mijn vertrouwen net een fractie te groot", aldus Thijssen, die uiteindelijk als negende eindigde.

Marc Houtzager was de tweede Nederlander die de ring binnenreed en na twee springfouten van Sterrehof's Opium staakte hij de strijd. "Tijdens het loswerken op het inspringterrein reed ik Opium net te dicht onder een oxer, waardoor we alle twee zwaar ten val kwamen. Minder dan een minuut later moesten we binnenrijden en dan is het geschokte vertrouwen van het paard in de ruiter nog niet hersteld. Nadat we twee springfouten hadden gemaakt besloot ik te stoppen want er was voor ons niets meer te winnen", aldus een teleurgestelde Houtzager.

Albert Voorn verliet met Tobalio het parcours met twee springfouten en de eerste fout ontstond door een communicatiefoutje na de sloot. "Tobalio is een paard dat over de sloten vliegt en dat komt voort uit het feit dat hij met water iets moeite heeft. Dan is het moeilijk om direct na de landing weer honderd procent controle te hebben en dat lukte ook nu weer niet, waardoor we een fout kregen op de eerste van de dubbel, een oxer, direct na de sloot. Jammer, maar we blijven rustig met elkaar doorwerken" aldus Voorn sr. Op de vraag of de relatie tussen hem en zijn paard gebaseerd is op een oorlogsverklaring of op een vredespijp antwoordde Voorn zoals altijd eerlijk. "Als ik Tobalio rijd vanuit honderd procent vertrouwen vindt hij altijd een moment om mij uit het zadel te werpen. Ik moet Tobalio dus altijd rijden met een gezonde dosis achterdocht. Maar eerlijk is eerlijk, als hij mij rijdend met achterdocht foutloos door het parcours brengt is hij mijn grootste vriend. Met Tobalio rijden is een kwestie van compromissen sluiten en tot nu toe gaat ons dat steeds beter af".

Vincent Voorn, die met twee balken aan de benen aan de meet kwam plus een tijdfout, was niet ontevreden. "Dat de schimmel de onderste paal van de triple meeschepte beschouw ik als een pechfout. Dat foutje op de steilsprong had ik misschien kunnen voorkomen als ik Papillon-Armanie iets geslotener had kunnen houden, maar dat is ook het enige. Balen dat het net niet lukte, maar anderzijds tevreden", aldus Vincent.

Een ruiter die echt reden tot balen had was Albert Zoer. Sam sprong uit het boekje. Er was steeds optimale controle en het speelse gemak waarmee Sam dit parcours sprong deed denken aan het jaar 2008, toen Albert en Sam de Grote Prijs van Aken winnend wisten af te sluiten. "Misschien dat we in de wending naar de triple even uit het ritme werden gehaald. Dat konden we in de lijn naar de dubbelsprong nog goed oplossen, maar voor de laatste hindernis, een steilsprong, moest ik weer even corrigeren en toen kregen we toch nog die fout. Dat was echt balen, want die fout had Sam niet verdiend", aldus Zoer.

Twaalf combinaties kwamen in de barrage aan de start en het werd een wedstrijd van 'knibbel knabbel knuisje, wie knabbelt er aan mijn beste tijd'. Henrick von Eckerman uit Zweden leek met Allerdings heel snel te gaan en bleef foutloos in 38.65. sec. De Canadees Eric Lamaze, de winnaar van vorig jaar maar nu met Derly Chin de Muze, was een honderdste van een seconde langzamer. Toen was daar de Brit Ben Maher, die met Tripple X een seconde onder de tijd van Von Eckerman dook. De Zweed Jens Fredricson vond met Lunatic een kortere weg en snoepte nog eens een seconde van die tijd af, maar moest wel een springfout accepteren. Daarna was de Belg Philippe Lejeune aan zet met Vigo d'Arsouilles en zij doken weer onder de tijd van Maher. De één na laatste starter was de Brit Nick Skelton met Carlo. In een werkelijk perfect ritme overwonnen zij het barrageparcours in de allersnelste tijd en verdienden daarmee 66.000 euro.