Nieuwe ruiterpaden in de Achterhoek

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Grapjasjes12

Nieuwe ruiterpaden in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-12 11:15

www.knhs.nl

In februari van dit jaar werd bekend dat de provincie Gelderland een subsidie van € 24.000 beschikbaar stelde voor het project Achterhoek te Paard. Vanochtend vond de aftrap van dit project plaats bij De Radstake, discotheek en hengstenhouderij.

De afgelopen jaren is met het project Achterhoek te Paard een uitgebreid netwerk aan ruiter- en menroutes gerealiseerd. Daarnaast is hard gewerkt om het paardentoerisme in en naar de Achterhoek te bevorderen. Met Achterhoek te Paard 2012 wordt de nadruk gelegd op de promotie van de reeds ontwikkelde ruiter- en menroutes, arrangementen en de website http://www.achterhoektepaard.nl.

Ruim dertig genodigden waren aanwezig en sprekers Wim Blokland, voorzitter Paardenhouder LTO Noord, en Fons van Pul, Achterhoeks ondernemer, zorgden voor interessante en inspirerende presentaties. Zij benadrukten het leggen van verbindingen en het zoeken naar verkooppunten voor zowel de individuele ondernemers als voor de Achterhoek als gebied.

Al vanaf het begin van Achterhoek te Paard, in 2009, is KNHS Regioconsulent Bert Veld bij het project betrokken. Hij werd door Wim Blokland geprezen voor zijn vasthoudendheid bij de ontwikkeling van het project.

Alle routes zijn te bekijken op http://www.enjoytheride.nl en http://www.achterhoektepaard.nl.

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 12:21

Ik blijf dit toch apart vinden, aan de ene kant promoten ze de Achterhoek als een plek waar je veel kunt paardrijden. En aan de andere kant worden er steeds meer wegen hier in de omgeving ontoegankelijk gemaakt voor ruiters.
Twee weken geleden is een weg op mijn vaste buitenrit route afgesloten zodat we nu bijna alleen nog over asfalt kunnen.
En dat gebeurt met heel veel wegen hier in de omgeving. Vroeger kon je dwars door de bossen en velden van het ene dorp naar het andere dorp rijden nu mag je alleen nog maar op de ruiterpaden en de openbare weg rijden.

NatasjavE

Re: Nieuwe ruiterpaden in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 12:24

Wat jammer Martina. Waar in de Achterhoek zit je?

Er zijn 3 mooie ritten door het Montferland zag ik....daar ga ik zeker gebruik van maken.

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 12:30

In Almen, je mag hier alleen nog maar op de openbare wegrijden en er loopt 1 ruiterpad door het bos richting Vorden.
Daarnaast zijn er een klein aantal openbare zandpaden waar je zou kunnen rijden. De rest is allemaal afgesloten voor ruiters. Terwijl wij best veel bossen rondom het dorp hebben en prachtige paden tussen de velden en langs de Berkel. Als wandelaar kan je je hart hier echt ophalen. Maar als ruiter word het steeds moeilijker.
Vroeger kon je ook binnendoor vanaf het dorp naar de rijvereniging in het naastgelegen dorp. Maar dat kan nu eigenlijk niet meer.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 12:35

Ja, dat zijn belachelijke zaken.

Wat ik het Montferland weer zo idioot vindt is dat ruiters een vergunning moeten halen en de rest mag gratis "genieten"

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 14:13

Dat ben ik met je eens Martina.
Hier lopen we ook steeds tegen die dingen aan. Mooi stuk ruiterpad en dan ineens hangt er een bod verboden toegang, opengesteld voor wandelaars. (als ruiter ben je bestuurder dus die paden zijn verboden. )
Overal worden hekken en verbodsborden geplaatst...

Bazinga

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 16:10

Ach meiden, het is lang zo erg niet als in de randstad |( . Daar is het pas drama met ruiterpaden en buitenrijden...

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 18:48

Wat een geluk dat hier bij mij alles prima is. Er is zelfs door vrijwillegers een crossbos aangelegd.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 19:04

Ja crossbossen zijn er hier ook genoeg. Zelfs hindernissen voor de menners.

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 19:08

Leuk, ik vindt de achterhoek echt prachtig om te rijden. Aalten en 't woold vlakbij winterswijk ken ik wel redelijk en ik vind die zandpaden tussen de weilanden door super! Sommige plekken vind ik nog bijna mooier dan de veluwe.

Hier hebben we wel een bos maar daar is maar 1 ruiterroute...
moet eerlijk bekennen dat ik daar wel eens van afwijk... :o

21deees

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 12:16

ik vind ook dat we niet mogen klagen. Heerlijk door de Slangeburg rondcrossen.. nu vooral nog met de kar paard kent ohz nog niet.. maar gaat gelukkig de goede richting op..