Interview met pikeur Dirk Rotty

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Interview met pikeur Dirk Rotty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-12 19:48

www.nieuwsblad.be

Westrozebekenaar Dirk Rotty won afgelopen week de Verjaringsprijs in Kuurne met het paard Amigo Ten Doorn. De ervaren pikeur heeft reeds een ganse carrière binnen de paardensport achter de rug, maar droomt nog van wedstrijden in Frankrijk.

Dirk Rotty (46) is afkomstig uit Tienen en kwam op zijn elfde voor het eerst in contact met paarden. 'Enkele paarden waren op hol geslagen en ik hielp ze terug mee binnen', weet Dirk nog. Toen het gezin Rotty naar Diepenbeek verhuisde leerde Dirk de familie Kumpen kennen. 'Julien Kumpen leerde me hoe om te gaan met paarden. Ik won toen mijn eerste drie drafwedstrijden. Toen ik zeventien was wou ik naar het paardenland bij uitstek om daar mijn kennis uit te breiden.'

Dirk werkte ruim zeven jaar voor Jan Kruithof in Frankrijk, maar reed geen wedstrijden. Na die periode keerde Dirk terug naar België waar hij onder andere voor Belgisch beste driver Jos Verbeek werkte en ook nog bij enkele andere paardeneigenaars dienst deed. 'Door een rotte appel binnen de paardenwereld had ik echt genoeg van de sport. Hoewel ik zelf nog paarden thuis had stopte ik met de sport.'

In 2005 kwam de Moorsleedse dierenarts Jef Nuyten de paarden van Dirk inenten. 'Jef zag enkele foto’s van vroeger en vroeg me om Amigo, waarvan hij samen met Georges Depoorter eigenaar is, in te rijden. Toen is eigenlijk alles opnieuw aan het rollen gegaan.'

In 2007 begon Dirk opnieuw te koersen. 'Ik had mezelf voorgenomen om er niet mee verder te doen moest ik het eerste jaar geen drie koersen winnen. Ondertussen heb ik er echter reeds 31 gewonnen en loopt alles heel vlot. Met Amigo en Britt Ten Doorn hebben we twee toppaarden.'

Nu Dirk opnieuw helemaal terug is in de paardensport zijn het drukke dagen voor de geboren paardenliefhebber. 'Gelukkig hebben we een heel sterk team. ’s Morgens ga ik voor mijn job naar de paarden in Moorslede. Georges zorgt voor hen tijdens de dag en ’s avonds keer ik terug tot rond een uur of tien. In vergelijking met vroeger is het natuurlijk wel allemaal anders: het materiaal is anders, de pistes zijn anders. Gelukkig heb ik me na mijn jarenlange onderbreking kunnen aanpassen.'

Volgens Dirk zit er enorm veel muziek in de Belgische drafsport. 'Alhoewel de prijzen het hier niet toelaten om te concurreren met toplanden als Frankrijk hoop ik toch om ooit nog in Frankrijk grote wedstrijden te rijden. Met Britt en Amigo hebben we daar alvast de paarden voor.'