Column Anky: Potentiële olympiërs in actie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Column Anky: Potentiële olympiërs in actie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-12 15:51

www.anky.nl / www.telegraaf.nl

Met de concoursen in het Duitse Hagen en het Franse Saumur tekenen de verhoudingen in de internationale dressuur zich af. In tegenstelling tot de wereldbekerfinale in Den Bosch kwamen op deze twee buitenwedstrijden veel meer potentiële olympiërs in actie. We moeten alleen niet helemaal op de jurering af gaan. Die lag te ver uit elkaar om echt een goed oordeel te vellen.

Maar op het blote oog wordt zeker duidelijk dat de Britten er over drie maanden staan. Charlotte Dujardin reed in Hagen met Valegro een nieuw wereldrecord in de Grand Prix Special van 88.02 procent. Ik heb de proef teruggezien en hij was van heel goede kwaliteit. De jonge Britse is één van de favorieten voor de Spelen. Haar score was wel iets buitenproportioneel. Het aardige was dat ze daar zelf ook zo over dacht. Ze reed de Special als oefenrondje, omdat ze deze nieuwe proef ook voor het eerst reed.

Daarnaast lijkt Matthias Rath de wereldberoemde hengst Totilas op het juiste moment in vorm te krijgen. Het verguisde duo – wat heeft Rath in Duitsland veel over zich heen gekregen – reed in Hagen al veel beter dan voorheen. Ze wonnen de kür op muziek ook met dik 88 procent.

In het Franse Saumur, waar ik zelf meereed, vielen de resultaten veel lager uit dan in Hagen. De objectieve waarnemer ervoer echter dat verhoudingsgewijs in Duitsland veel hogere scores gegeven werden. Eigenlijk zou dat niet mogen, maar het gebeurt gewoon.

Dat is verder geen excuus. Als ik mijn eigen score neem in Saumur, die was niet hoog. Aan de andere kant, bij ons was het op lange na niet perfect. Ik liep met Salinero tegen teveel fouten aan. Ik verwachtte dat hij vanwege zijn 18 jaar meer rust zou kennen in de wedstrijden, maar na een voorbereiding in de storm, met omvallende bloembakken en hekken, was hij ouderwets overijverig. Ik had mijn handen vol. Dan kom ik toch tot de conclusie dat wij wedstrijdritme missen.

Richting Londen zullen wij de nodige wedstrijdjes inlassen voor de selectiemomenten tijdens het NK in Hoofddorp en het CHIO Rotterdam. Zo zal ik ook nationale concoursen aandoen, gewoon om weer routine te krijgen. Wat wel te doen en wat niet. Daar moeten Salinero en ik echt weer een ritme in krijgen.

Het coachen begin ik trouwens meer en meer in de vingers te krijgen. Ik vind het onwijs leuk. Tot mijn grote vreugde won mijn Spaanse leerling Morgan Barbancon met mijn vroegere toppaard, Painted Black, bijvoorbeeld de Grand Prix in Saumur met dik 75 procent. Dat was exceptioneel goed voor haar. Er zit een duidelijk stijgende lijn in. Ik ben niet de Spaanse bondscoach, maar volgens mijn bescheiden mening komt zij in aanmerking voor het Spaanse olympische dressuurteam.

Zelf ben ik ook nog niet klaar met een poging wagen Londen te halen. Het wordt een spannende strijd. Naast Dujardin haalde Carl Hester met Utophia een nieuw Brits Grand Prix-record (83.29%) en de tweede Duitse, de jonge Helen Langehanenberg met Damon Hill, toonde in Den Bosch aan in vorm te zijn. Zo zijn er ook in de Verenigde Staten en andere Europese naties als Denemarken en Zweden nog meer combinaties die eraan komen. Nederland krijgt het zwaar in de strijd om de olympische medailles. Maar als alle geselecteerden in vorm zijn, moet er iets goeds in het vat kunnen zitten.

Anky van Grunsven

tiger27

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 15:56

leuk stuk *\o/*
en zo de waarheid met die hoge scores in hagen

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 16:11

Sammie schreef:
http://www.anky.nl / http://www.telegraaf.nl

Daarnaast lijkt Matthias Rath de wereldberoemde hengst Totilas op het juiste moment in vorm te krijgen. Het verguisde duo – wat heeft Rath in Duitsland veel over zich heen gekregen – reed in Hagen al veel beter dan voorheen. Ze wonnen de kür op muziek ook met dik 88 procent.

Anky van Grunsven

En hier het commentaar dat op horses.nl ingezonden werd op het bericht van de officiële verklaring van de DOKR, het ligt er allemaal wel dik op zeg.

De officiële verklaring.
De FN heeft waarschijnlijk behoorlijke belangen bij leden als Shockemuhle en Rath. Groot-geld-bezitters drukken nu eenmaal een behoorlijk stempel op de organisaties waarmee zij van doen hebben. Of dat ook geld(t) voor het DOKR weet ik niet maar het zou best eens kunnen. Als derde partij wordt genoemd 'trainer'
Klaus M.Rath. De vader. Hoe onafhankelijk is dat 'overleg' nu helemaal geweest en hoeveel waarde moeten wij hechten aan een gezamelijke 'officiele' verklaring van deze drie partijen? Hoe constructief zal dat overleg geweest zijn. Ongeveer zo: de officieuze verklaring: "Dus ze hebben kritiek op Matthias's manier van losreiten?". "Ja Klaus, Matthias deed in de losrijring alsof hij thuis was!" "Die losrijring lag dan wel een eind weg maar er waren heel wat journalisten getuige van het gedrag van je zoon en dat hebben ze gefilmd ook!" "Verdammte presse auch, die leute sollten van de trainingsplatz en de losreitring weggehalten moeten worden". "Die mogen eigentlich allein het offizielle gedeelte zien, waarin Matthias mit das Pferd alles netjes und gut probiert te doen". "Maar Klaus, waarom rijdt Matthias zo diep en rond, heb jij hem dat geleerd?" "Natürlich nicht, ich heb alles geprobiert maar nichts gab ein gut resultat und dan sind wir bei Sjef Janssen zurechtgekommen und wir haben hem gut bezahlt und dann heeft hij uns die gewinnende trainungsmethode von sein frau lassen sehen". "Da gab's erst auch mal viel kritiek maar die Holländer kwamen damit weg!" So, nicht meer zeuren, trinken wir nog ein bier und ein schnapps en dan machen wir ein gesamtliche verklarung waarin wir allen sagen dat die Holländische trainungsmethode acceptiert ist uns das Matthias nichts unreglementairs
hat getan." --
En zo krijgen wij te lezen dat de warming-up niet onreglementair is geweest. Proost!

Bloodymary

Re: Column Anky: Potentiële olympiërs in actie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 17:00

Haha, dat "probieren" vooral...

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 17:31

sarabande schreef:
"Maar Klaus, waarom rijdt Matthias zo diep en rond, heb jij hem dat geleerd?" "Natürlich nicht, ich heb alles geprobiert maar nichts gab ein gut resultat und dan sind wir bei Sjef Janssen zurechtgekommen und wir haben hem gut bezahlt und dann heeft hij uns die gewinnende trainungsmethode von sein frau lassen sehen". "Da gab's erst auch mal viel kritiek maar die Holländer kwamen damit weg!" So, nicht meer zeuren, trinken wir nog ein bier und ein schnapps en dan machen wir ein gesamtliche verklarung waarin wir allen sagen dat die Holländische trainungsmethode acceptiert ist uns das Matthias nichts unreglementairs
hat getan." --
En zo krijgen wij te lezen dat de warming-up niet onreglementair is geweest. Proost![/i]

_O- _O- _O- _/-\o_ :') :D

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 18:10

Leuk geschreven dit stukje.

Dat stukje over MR _O-

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 18:17

Leuk geschreven stukje?

Het is gewoon een feit dat de Nederlanders ook in Hagen helemaal niet de scores van de Britten en Duitsers hadden benaderd.
Dat ze in Hagen mss te vele punten gaven tot daar aan toe, maar dan nog zouden de Nederlandse combinaties daar gedegradeerd geweest zijn tot meelopers... da's nu eenmaal de huidige situatie...

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 18:26

s0173957 schreef:
Leuk geschreven stukje?

Het is gewoon een feit dat de Nederlanders ook in Hagen helemaal niet de scores van de Britten en Duitsers hadden benaderd.
Dat ze in Hagen mss te vele punten gaven tot daar aan toe, maar dan nog zouden de Nederlandse combinaties daar gedegradeerd geweest zijn tot meelopers... da's nu eenmaal de huidige situatie...

Het gaat helemaal niet over de Nederlanders, wat heb jij daar toch mee?? Wij zijn best reeel.
Het gaat erom dat de Nederlandse bondscoach zijn woord niet houdt en daar zo trots op is dat hij er zelfs in de Telegraaf onder zijn vrouw zijn naam op speculeert

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 19:02

Anky schreef:
Citaat:

Sarabande zegt:
Citaat:
Het gaat helemaal niet over de Nederlanders, wat heb jij daar toch mee?? Wij zijn best reeel. Het gaat erom dat de Nederlandse bondscoach zijn woord niet houdt en daar zo trots op is dat hij er zelfs in de Telegraaf onder zijn vrouw zijn naam op speculeert

Wat kan jij goed tussen de regeltjes doorlezen Sarabande. +:)+
Wie denk jij dat de volgende bondscoach van Duitsland wordt? :$ :$ :$

tiger27

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 19:17

ja ja duitsland heeft op z`n kop gestaan om het losrijden van mar en totilas en dan denk jij dat duitsland sjef wil

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 19:50

tiger27 schreef:
ja ja duitsland heeft op z`n kop gestaan om het losrijden van mar en totilas en dan denk jij dat duitsland sjef wil

Nee Duitsland niet, daarom was Sjef opvallend in Saumur en niet in Hagen, maar ik ben het eens met de schrijver van het door mij geciteerde stukje.

Hermelientje dat stukje is niet van mij, ik ben niet degene die tussen de regels doorleest, maar ik heb van Anky nog nooit gelezen dat ze Totilas ophemelt. Dus ik verbaas me, en ik ben niet de enige dus, erover dat er zo openlijk op gespeculeerd wordt

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 20:05

Nee dat weet ik dat dat stukje niet van jou was. En het is inderdaad hilarisch dat Anky zich naar eigen zeggen zorgen maakte over wat een Duitse concurrent over zich heen kreeg. Schrijft zij eigenlijk die stukjes zelf of is er een ghost?

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 21:31

sarabande schreef:
[ maar ik ben het eens met de schrijver van het door mij geciteerde stukje.

Dan kun je je waarschijnlijk ook wel vinden in de reactie van de Lange.. :(:)
http://www.horses.nl/dressuur/nieuws/24 ... eglementen

Wie heeft er allemaal boter op het hoofd ?

Citaat:
"De wijze van loswerken was niet in strijd met de reglementen."

De reglementen houden o.a. in dat de 10 minuten grens is niet overschreden..
En nu de vraag wie waren de hoofdontwerpers van de reglementen. :(:)