Zeeuwse gemeente veilt paardenstal voor belastingschuld

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Zeeuwse gemeente veilt paardenstal voor belastingschuld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-12 11:56

http://www.bokt.nl / http://www.pzc.nl

De Zeeuwse gemeente Veere heeft een bedrijf te koop gezet om daarmee een belastingschuld van zesduizend euro te innen. Het bedrijf zelf is echter wel meer waard dan enkel die zesduizend euro. Het bedrijf met twaalf hectare grond herbergt twee woningen, waarvan één wordt gebruikt als vakantiewoning en diverse schuren met paardenstalling. Het bedrijf wordt via een veiling op 7 juni in Goes verkocht.

De verkoop van de paardenstal aan de Breeweg in Koudekerke is alleen te voorkomen als de eigenaar voor 7 juni de schuld betaald. Maar die weigert. Eigenaar Wim de Schipper verwijt de gemeente Veere, eerder nog gemeente Valkenisse, dat hij al veertig jaar wordt gedwarsboomd. Zo zou De Schipper onterechte belastingaanslagen hebben gehad, diverse onterechte huiszoekingen hebben gehad en onterechte beslagleggingen. Ook zijn er allerlei controles geweest en zijn er diverse verdachtmakingen geuit tegen De Schipper.

Dit heeft de afgelopen jaren al diverse malen geleid tot gerechtelijke uitspraken waarin de gemeente in het ongelijk werd gesteld. De Schipper wil nu een vergoeding van alle geleden schade en een zuivering van zijn naam.

Volgens de gemeente heeft de gedwongen verkoop in verband met de belastingschuld niks met de voorgaande zaken te maken. Volgens de burgemeester van Veere zijn in het verleden wel fouten gemaakt, maar er is alles aan gedaan om die te corrigeren. Op die kwesties wil de gemeente niet meer terugkomen. De gemeente beweert dat zij omtrent de belastingschuld geen medewerking krijgen van De Schipper en dat het probleem nu enkel is dat hij geen belasting wil betalen.

Als de veiling doorgaat is het onduidelijk of de paarden die in pension staan mogen blijven.

Voor de reactie van enkele gemeente raadsleden zie: http://www.pzc.nl/regio/walcheren/11003 ... rderij.ece

diddletje

Re: Zeeuwse gemeente veilt paardenstal voor belastingschuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 12:01

dacht altijd dat alleen een bank dit mocht doen? Een heel bedrijf te koop zetten voor 6000,- euro schuld lijkt me niet proportioneel. beslag op roerende zaken lijkt mij eigenlijk logischer.

livvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 12:08

Goed bezig, gemeente Veere :n

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 12:28

diddletje schreef:
dacht altijd dat alleen een bank dit mocht doen? Een heel bedrijf te koop zetten voor 6000,- euro schuld lijkt me niet proportioneel. beslag op roerende zaken lijkt mij eigenlijk logischer.
Buitenproportioneel handelen is bij dit soort zaken volgens mij wel aan te tonen maar dan moet de eigenaar misschien snel zijn, want een verkoop draai je niet zomaar terug..

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 12:32

Wat een disproportionele maatregel :oo Ligt het aan mij of is dit idioot?! Zo te lezen komt de waarde van het bedrijf bij de miljoen, give or take a few. En daarmee nemen ze de beste man zijn bron van inkomsten af... Lekker bezig daar :n

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 15:16

Dit klinkt als een flinke ruzie tussen meneer schipper en de gemeente, maar een bedrijf te koop zetten omdat diegene 6ooo euro schult heeft. Er lopen genoeg mensen rond met een grotere schuld. Dit leest als te bizar voor woorden!! Goed bezig die gemeente Veere, ga toch gewoon met die man om tafel zitten.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 15:45

Vreemde zaak van de gemeente Veere temeer daar ze al eerder in het ongelijk zijn gesteld: "Dit heeft de afgelopen jaren al diverse malen geleid tot gerechtelijke uitspraken waarin de gemeente in het ongelijk werd gesteld. De Schipper wil nu een vergoeding van alle geleden schade en een zuivering van zijn naam".

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 17:27

nou nou gemeente Veere laat wel heel erg hun kleuterkant zien zeg...dit klinkt echt als een gevalletje: we konden die andere zaken niet winnen, laten we die gast eens goed te pakken nemen nu

Want idd een compleet bedrijf te koop zetten om 6000 euro is gewoon echt te belachelijk voor woorden...normaal gesproken zou gewoon de auto/auto's in beslag zijn genomen: daar betaal je die 6000 makkelijk mee

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-12 17:54

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 18:01

Citaat:
Volgens griffier J. Waverijn heeft de de gemeente het hele boerenbedrijf te koop gezet omdat het voor de gemeente niet mogelijk bleek beslag te leggen op roerende zaken. Slechts een klein deel veilen kan niet, omdat gebouwen en grond kadastraal een ondeelbaar geheel zijn.

Dat klinkt mij als onzin in de oren. Kom op zeg, heeft die man geen auto? Misschien zelfs een trailer? Heeft hij geen paarden? Mogelijk heeft hij een trekker? Ga zo maar door. Die stinkt naar onwil :n

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 18:03

absoluut, dit zaakje stinkt! de gemeente wil zeker snel even geld verdienen of de boel onder water zetten....

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 18:52

dit is idd gewoon onzin...sinds wanneer kan een gemeente geen beslag op roerende zaken laten leggen?

ook dat het bedrijf niet op te splitsen zou zijn is onzin....maar ja een compleet bedrijf in beslag nemen en veilen om 6000 euro is toch nog wel het meest onzinnige in deze zaak

noemen ze dit niet machtsmisbruik? Lijkt wel of alle overheden hier boven de wet staan

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 19:43

Dit is toch te ziek voor woorden...

voor 6000 euro... wie krijgt het geld wat er boven word geboden... via de veiling wil iemand dat best kopen voor 10000 of zo nog een koopje.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 19:46

Amalarab schreef:
absoluut, dit zaakje stinkt! de gemeente wil zeker snel even geld verdienen of de boel onder water zetten....

een nieuwe villa park... of gewoon die man dwars zitten..

het gaat om 2000 euro schuld.... en 4000 euro incassokosten!!

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 19:55

Wat ik nu niet helemaal duidelijk heb: kan en gaat de man in beroep? En is dat haalbaar voor de (erg snel komende) veiling?

Senja_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 08:39

Typisch gevalletje van machtsmisbruik van de overheid. Elke rechter maakt gehakt van deze vorm van diproportioneel handelen. Het wordt dus gewoon tijd om eens een bezem door die gemeente te halen.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 12:08

Ik ben heel benieuwd hoe dit afloopt, dit is haast om de hoek waar mijn paard staat.
Ik weet verder niks van de situatie af, dus geen sappige details :P

Al met al vrees ik dat er alleen maar slachtoffers zijn...
Naar mijn idee moeten er wel andere dingen zijn waar beslag op gelegd kan worden, hoeveel ton zal dit huis + al het land er omheen waard zijn, rare manier van doen hoor...

Maleficent

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 14:24

Als ik het geld er voor had ( en de leeftijd := ) had ik het geprobeert te kopen en het teruggegeven aan die man.. Veere is lekker bezig zeg

DeGelukkige4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 10:25

Volgens mij mogen er niet eens zoveel incassokosten geheven worden. Die bedragen nu 200% van de daadwerkelijke schuld?! En een incassobedrijf mag geen beslag leggen, dat mag alleen een deurwaarder met een gerechterlijk bevel. Heel apart allemaal!

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 14:14

@ Deewie: Belastingdienst kan ook een gerechtelijk bevel (laten?) sturen.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 14:36

Deewie schreef:
Volgens mij mogen er niet eens zoveel incassokosten geheven worden. Die bedragen nu 200% van de daadwerkelijke schuld?! En een incassobedrijf mag geen beslag leggen, dat mag alleen een deurwaarder met een gerechterlijk bevel. Heel apart allemaal!

Voor deurwaardes geld in principe wel dat er altijd éérst een goedgekeurd bevel moet zijn. Voor hetzelfde geld heeft de overheid daar een uitzonderingspositie in?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 22:23

Het klinkt als een vies stinkend zaakje; david tegen goliath.