Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Citaat:Er is ooit door het gezag van de Hippische Sportbond, in een interview gezegd dat een recreatieruiter en een topsporter weinig van elkaar verschillen. Er werd letterlijk geschreven dat een beginnend manegeruiter ook al wedstrijdjes reed en dat een topruiter het ook wel eens lekker vond een buitenritje te maken. En daarmee was aangetoond dat er eigenlijk geen verschil was. Ik kan het mij nog goed herinneren, het was november 2006 en ik las het met gekromde tenen.
Een recreatieruiter die een paar uurtjes per week vrijblijvend naar de manege gaat of een buitenrit maakt. Of een topruiter die dagelijks met ziel en zaligheid traint onder leiding van een toptrainer, wekelijks probeert zijn prestaties te verbeteren en middels de puntenregeling poogt in een hogere klasse te mogen starten. Die twee kun je echt niet met elkaar vergelijken. En zelfs een goede subtop ZZ-amazone of ruiter kun je niet vergelijken met een Grand Prix-amazone of ruiter die op internationaal niveau acteert. Maar als je als recreatieruiter van de natuur wilt genieten, zal je toch een paard moeten hebben dat ongeveer tot L-niveau is afgericht. En zelf zal je ook in staat moeten zijn om op L-niveau te kunnen rijden. Anders ben je te druk met erop blijven zitten en heb je geen tijd om om je heen te kijken.
Zouden wij dus niet eerst moeten beginnen met de amazones en ruiters de basis bij te brengen? Om een paard af te richten zal je toch eerst zelf afgericht moeten zijn en dat begint met zitlessen aan de longe. Net zo lang totdat je in staat bent een paard in al zijn bewegingen te volgen, via je zitvlak in staat bent te voelen welk achterbeen het paard optilt zodat je op het juiste moment dat achterbeen kan aandrijven. Pas wanneer je in staat bent via lichaamstaal het paard alle opdrachten te geven en met je lichaam te kunnen vaststellen of het paard je begrepen heeft waarvoor je dan het paard moet en kunt belonen kun je gaan rijden. Meer dan ooit ben ik ervan overtuigd dat een opleiding die begint op bladzijde een met het ABC, noodzakelijk is.
Citaat:Het klinkt heel onaardig, maar ik bedoel er het tegenovergestelde mee, maar een paard is oliekoekdom, olie-koek-dom. Zo dom, dat jij en ik er op mogen zitten, want als hij zou weten hoe hij zich moest verdedigen, ging hij gewoon lekker liggen en kwam je er nooit meer op.”
HorseTimeXL schreef:Zo, hij zegt dingen in het artikel zoals echt in het midden zitten, wat gek genoeg in de elf jaar dat ik paardrijd nog nooit tegen me gezegd heb.. pff slaat echt de spijker op z'n kop en weet meteen waar ik als de sodemieter aan moet gaan werken..
Arabesk schreef:Citaat:Het klinkt heel onaardig, maar ik bedoel er het tegenovergestelde mee, maar een paard is oliekoekdom, olie-koek-dom. Zo dom, dat jij en ik er op mogen zitten, want als hij zou weten hoe hij zich moest verdedigen, ging hij gewoon lekker liggen en kwam je er nooit meer op.”
![]()
![]()
Hij heeft wel gelijk.
Koeien hebben meer verstand, daar kun je ook wel op rijden, maar als die geen zin hebben lopen ze gewoon niet, wat je ook doet.
Sammie schreef:, maar een paard is oliekoekdom, olie-koek-dom. Zo dom, dat jij en ik er op mogen zitten, want als hij zou weten hoe hij zich moest verdedigen, ging hij gewoon lekker liggen en kwam je er nooit meer op.”
spatter schreef:Sammie schreef:, maar een paard is oliekoekdom, olie-koek-dom. Zo dom, dat jij en ik er op mogen zitten, want als hij zou weten hoe hij zich moest verdedigen, ging hij gewoon lekker liggen en kwam je er nooit meer op.”
wat een ongelovelijke stomme uitspraak, van een koekwouws die zulke uitspraken doet , wil ik nog niet eens les
hij kan misschien prima zitles geven maar heeft of totaal geen verstand van het wezen paard of hij l*lt graag wat in de ruimte tegen een interviewer
Pletje123 schreef:Als je logisch nadenkt dan is het toch ook gek eigenlijk dat een paard je toe laat op zijn rug? Ik denk ook dat het te maken heeft met een gebrek aan intelligentie
Ben een keer op een clinic van Dhr Swaab geweest.
Urielle schreef:Pletje123 schreef:Als je logisch nadenkt dan is het toch ook gek eigenlijk dat een paard je toe laat op zijn rug? Ik denk ook dat het te maken heeft met een gebrek aan intelligentie
Ik niet.
Een mens moet zelf denken, anders zijn dan anderen, zich steeds ontwikkelen. Ons voortbestaan hing af vande ontdekking van het vuur, van het wiel, van het ontginnen en bebouwen van terreinen. Konden we dat niet dan waren we uitgestorven.
Een paard moet zich aanpassen, doen wat er gangbaar is in de kudde, wat de leider hem oplegt. Konden ze dat niet dan waren ze uitgestorven.
Een heel primair verschil dus. Geen gebrek aan intelligentie, maar een totaal andere ontwikkeling al vanuit de prehistorie. Een paard is op zijn eigen manier dus juist erg intelligent en effectief in het voortleven. En wij mensen zouden geen mensen zijn als we die eigenschap niet voor ons eigen voordeel zouden gebruiken.
manubres schreef:Urielle schreef:Een mens moet zelf denken, anders zijn dan anderen, zich steeds ontwikkelen. Ons voortbestaan hing af vande ontdekking van het vuur, van het wiel, van het ontginnen en bebouwen van terreinen. Konden we dat niet dan waren we uitgestorven.
Een paard moet zich aanpassen, doen wat er gangbaar is in de kudde, wat de leider hem oplegt. Konden ze dat niet dan waren ze uitgestorven.
Een heel primair verschil dus. Geen gebrek aan intelligentie, maar een totaal andere ontwikkeling al vanuit de prehistorie. Een paard is op zijn eigen manier dus juist erg intelligent en effectief in het voortleven. En wij mensen zouden geen mensen zijn als we die eigenschap niet voor ons eigen voordeel zouden gebruiken.
Voor 100% mee eens!
Dankjewel voor je genuanceerde uitspraak, Urielle.