Britse motorrijder verantwoordelijk voor schrikken paard

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Britse motorrijder verantwoordelijk voor schrikken paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-12 17:49

http://www.bokt.nl / http://www.horseandhound.co.uk

Een Britse motorrijder heeft deze week zijn hoger beroep verloren. De man, Peter Hayward had dit hoger beroep aangespannen omdat in een eerdere rechtszaak veroordeeld was tot het betalen van een schadevergoeding.

Deze schadevergoeding moest Harward betalen omdat dankzij hem en zijn motor het paard van Michaele Devereux uit Holmsley, Groot-Brittannië schrok. Devereux kwam ten val en liep ernstig hersenletsel op. Dit alles gebeurde in oktober 2006.

Vorig jaar stelde de rechter dat hoewel Hayward vaart minderde bij het benaderen van Devereux’s paard hij alsnog te hard heeft gereden waardoor het paard schrok. Ook stelde de rechter vast dat de motor in aanraking is gekomen met het paard. Hayward ontkende dit. De uitspraak van deze rechtbank gaf een opening voor Devereux om schadevergoeding te eisen.

De verzekeraar van Hayward stelde echter vast dat een schadevergoeding niet mogelijk is omdat het bewijs hier niet sluitend voor is. De rechtbank heeft nu bepaald dat een hoger beroep hiervoor niet in aanmerking komt, omdat er ‘geen vooruitzicht bestaat dat er een succesvol hoger beroep zal plaatsen vinden om te bepalen dat er een botsing heeft plaats gevonden’.

Als Devereux en Hayward (en zijn verzekering) geen overeenkomst kunnen vinden over de hoogte van de schadevergoeding zal dit in een rechtszitting verder bepaald worden.

wonderworst_

Re: Britse motorrijder verantwoordelijk voor schrikken paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 10:30

belachelijk zeg! als je paard schrikt van een motor moet je niet naar buiten gaan.. als de motor het paard heeft geraakt is dat natuurlijk logisch dat het paard schrikt.. maar misschien schrok het paard wel en liep het juist richting de kant van de motor waardoor deze hem geraakt zou kunnen hebben... ik vind het maar een raar verhaal

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 10:37

Hier staat toch in de wet dat elke bestuurder bij het naderen van een paard moet vertragen en indien het paard tekenen van angst vertoont stoppen. Dit heeft hij blijkbaar niet gedaan, dus vind ik het correct dat hij een schadenvergoeding moet betalen.
Elk ervaren paard kan wel eens schrikken van iets dat hij normaal wel kent.

Kido

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 11:16

Een ding is niet duidelijk hoe hard reed de motor rijder...
Als je honderd rijd is naar 80 zakken al vaart minderen en dan is 80 nog hard om een dier te passeren.
Reed de beste man 50 en zakte hij naar 20/30 is t een heel ander verhaal lijkt mij...

Anders gezegd wij kunnen niet oordelen wat er daar is gebeurt en al helemaal niet zeggen kwa schuld lijkt mij...

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 11:20

Ik weet niet wat voor merk motor de man heeft,maar een Harley die met 20km langs komt rijden maakt een hele hoop herrie.Daar schrikken héél veel paarden van! Moet elke motor rijder met een harley dan overal stoppen waar een paard loopt? en wachten tot het dier helemaal uit zicht is?

gitje65

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 18:04

Webster543 zei
Citaat:
Hier staat toch in de wet dat elke bestuurder bij het naderen van een paard moet vertragen en indien het paard tekenen van angst vertoont stoppen.

Ik denk dat 9 van de 10 mensen niet weten dat dit wettelijk bepaald is en niet eens de tekenen van angst van het paard herkennen. Als je met je paard de weg op gaat maak je de meest bizarre dingen mee en ook een jonkie moet het toch een keer leren!
Erg jammer dat er zo weinig rekening gehouden wordt met paarden in het verkeer.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 13:45

wonderworst_ schreef:
belachelijk zeg! als je paard schrikt van een motor moet je niet naar buiten gaan..

En ieder paard wordt natuurlijk verkeersmak geboren? Ik vind persoonlijk ook dat heel veel deelnemers aan het verkeer te weinig rekening houden met paarden.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 13:57

gohya schreef:
Ik weet niet wat voor merk motor de man heeft,maar een Harley die met 20km langs komt rijden maakt een hele hoop herrie.Daar schrikken héél veel paarden van! Moet elke motor rijder met een harley dan overal stoppen waar een paard loopt? en wachten tot het dier helemaal uit zicht is?

Ik woon zelf aan een redelijk drukke weg en ik kan me ook dood ergeren aan het gedrag van sommige motorrijders. Van normale motoren schrikt mijn paard niet, maar er zijn een aantal die dermate veel geluid produceren en dan nog lekker dat gas flink open gooien dat ik er zelf van schrik. Voornaamste bron van ergernis: de uitlaat. Europese regels schrijven keurig voor hoeveel geluid elk type mag maken op de openbare weg. Tachtig decibel geldt zo'n beetje als bovengrens, gemeten vlakbij de uitlaat. Maar sommige figuren vinden het stoer om er illegaal een andere uitlaat op te zetten. Motoren die zoveel herrie maken horen naar mijn idee dus helemaal niet thuis op de weg.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 14:22

damian23 schreef:
gohya schreef:

Ik woon zelf aan een redelijk drukke weg en ik kan me ook dood ergeren aan het gedrag van sommige motorrijders. Van normale motoren schrikt mijn paard niet, maar er zijn een aantal die dermate veel geluid produceren en dan nog lekker dat gas flink open gooien dat ik er zelf van schrik. Voornaamste bron van ergernis: de uitlaat. Europese regels schrijven keurig voor hoeveel geluid elk type mag maken op de openbare weg. Tachtig decibel geldt zo'n beetje als bovengrens, gemeten vlakbij de uitlaat. Maar sommige figuren vinden het stoer om er illegaal een andere uitlaat op te zetten. Motoren die zoveel herrie maken horen naar mijn idee dus helemaal niet thuis op de weg.

Dat zijn dus die Harley's! die maken zó'n herrie,ook als ze zachtjes rijden knettert die uitlaat.
Hier houden motoren heel erg rekening met paarden.Als ze ons zien,nemen ze gelijk gas terug,sommige blijven zelfs stilstaan tot we voorbij zijn.Petje af voor de motor rijders hier.

gitje65

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 21:01

Wat dacht je van die oude gepimpte tractoren, daardoor durf ik met mooi weer hier niet op de weg te mennen; die komen regelmatig door die kleine dorpjes toeren met meerdere achter mekaar! ZO'n vreslijke rotherrie is dat!

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 08:33

Oh vreselijk die motoren vooral als het mooi weer is. Mijn bijrijdpaard is echt wel verkeersmak: bussen, trams, vrachtwagens, fietsers, quad, alles prima. Maar die motoren! Als ze zo knetterend optrekken...ze schrikt er elke keer van. Ze zal er niet vandoor kletteren als ik haar goed in de gaten hou, maar als ik even niet oplet... Vooral onvoorspelbare dingen vinden de meeste paarden eng...niet zozeer een grote bus die zachtjes bromt en die ze goed kunnen zien maar dus wel een motorfiets die vanuit stilstand opeens knetterend optrekt, vooral als ze vanachter komen. Brrrr, blijf het altijd een beetje eng vinden.
Overigens als andere weggebruikers voorzichtig rijden in de buurt van paarden ook motorfietsen dan is er meestal niets aan de hand. Helaas zijn er altijd mensen die het lollig vinden om te toeteren, extra hard op te trekken of af te remmen (een bus!!! nota bene) op 30 centimeter van een paard. Ik vind dat rustig rijden in de buurt van dieren gewoon deel moet uitmaken van het rijbewijs.
Een ruiter heeft in feite net zo veel recht om op de weg te zijn als een motorfiets, auto, fietser, quad whatever, dus daar dient gewoon rekening mee gehouden te worden.
Sowieso die herrie van die motorfietsen op mooie dagen....weet zeker dat die decibellen niet zijn toegestaan...vind het eigenlijk niet kunnen in de stad (Den Haag)..Maar ja niemand die die uitlaten controleert..