Sanne Voets: "Communicatie met paard is ingewikkeld"

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Sanne Voets: "Communicatie met paard is ingewikkeld"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-12 11:16

http://www.kliknieuws.nl / http://www.bokt.nl

De band met haar paard is bijzonder. Sanne Voets (25) hoopt met Vedet ("geen Vedette, al gedraagt hij zich soms wel zo") op 30 augustus aan de start te staan tijdens de Paralympics in Londen. De dressuuramazone wil zich de komende maanden kwalificeren voor deze Olympische Spelen voor mensen met een lichamelijke handicap. Smits Opleidingen in Oss helpt de Berghemse in haar missie. Een verhaal over een Olympische droom.

Het leven van Voets bestaat uit twee banen. Haar werk waarmee de boterham wordt verdiend, maar daarnaast ook de topsport waar ze fulltime mee bezig is. Voets komt uit in de paralympische discipline van de paardensport. Toen ze ter wereld kwam, had ze een gedeeltelijke afwijking in de gewrichten van haar benen. Tot overmaat van ramp viel ze in 2001 van haar paard, kwam onder het dier terecht en liep daardoor in haar linkerbeen bot- en een zenuwbeschadiging op. "Het was heel raar toen ik een uitnodiging kreeg voor een wedstrijd voor gehandicapten. Erg confronterend ook. Toch besloot ik op de uitnodiging in te gaan. Of ik nog angst had? Nee, dat was direct weg toen ik weer op het paard zat."

Communicatie
Voets behoort bij het dressuurrijden in haar klasse tot de top. Het trainen met Vedet, al zeven jaar haar paard, is veel meer dan alleen 'gymnastiek met het dier'. "Een paard spreekt natuurlijk geen Nederlands en daarom is communicatie ingewikkeld. Een dier is bovendien totaal anders dan bijvoorbeeld een fiets. Die hoef je na een wedstrijd eigenlijk alleen maar af te spuiten en weg te zetten. Wat de sport zo mooi maakt, is voor mij het samenspel tussen mens en dier. Een paard trainen, vraagt veel aandacht. Je moet hem overtuigen dat hij doet wat ik vraag. Door deze intensieve samenwerking, vorm je een hecht team. Een paard is een heel krachtig, groot en intelligent dier."

In de jacht om een ticket tijdens de Paralympics in Londen heeft ze concurrentie van zo’n zes landgenoten. "Tijdens verschillende wedstrijden krijgen we de kans onze nominatie om te zetten in een kwalificatie. Er zijn vijf verschillende klassen die variëren van zeer zwaar gehandicapt tot een lichte handicap. Ik zit tussen Grade III en IV in, maar ik hoop me in die laatste categorie te plaatsen."

'Steentje bijdragen'
Mocht Voets door de bondscoach worden aangewezen voor Londen, dan gaat Voets natuurlijk voor een medaille. Smits Opleidingen wil daar graag een steentje aan bijdragen. De opleiding bood de vader van Voets gratis vrachtwagenlessen aan. Per vrachtwagen kan het paard beter worden vervoerd dan met een normale trailer. 'Papa Voets' doorstond de lessen goed. Binnenkort doet hij een gooi naar het 'roze papiertje'. "In een vrachtwagen staat Vedet comfortabeler. Ze komt fitter aan bij wedstrijden en kan daardoor beter presteren. In de top zitten we zo dicht bij elkaar, dat we het in kleine details zoeken. Alles bij elkaar willen we ideale omstandigheden creëren."

MarimaCarona

Re: Sanne Voets: "Communicatie met paard is ingewikkeld"

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 11:30

mooi geschreven +:)+

Kathleen_vW

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 12:07

Super leuk Sanne! Zet hem op and make us proud!

Jeanneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 16:36

Mooi stukje! :) Hopelijk heeft ze veel succes!

xninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 18:32

mooi stuk,

alleen klopt de eerste bron niet dat is gewoon kliknieuws.nl :)