Nederlandse dressuurruiters presteren goed in Saumur

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ThePast03

Nederlandse dressuurruiters presteren goed in Saumur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-12 13:52

www.knhs.nl

Voor drie Nederlandse dressuurcombinaties was de dressuurwedstrijd in het Franse Saumur de eerste halteplaats op weg naar mogelijk de Olympische Spelen. Bondscoach Sjef Janssen had zich positief laten verrassen door de twee spiksplinternieuwe combinaties, Edward Gal met Glock's Undercover en Hans Peter Minderhoud met Donna Silver, terwijl hij ook over Anky van Grunsven met Salinero goed te spreken was. "Salinero was in de Grand iets te fris en te enthousiast, waardoor fouten ontstonden. In de Special was de rit van Anky te kwalificeren van degelijk tot goed. Gal heeft in Undercover een paard dat geen fouten wil maken en dat heel veel inzet toont. Donna Silver en Hans Peter zijn minder constant en het paard heeft nog werk nodig. Vooral de piaffe kan nauwkeuriger", aldus Janssen.

Edward Gal vertelde iets behouden de beide wedstrijden te hebben gereden. "Undercover wil geen fouten maken en die bleven dan ook uit, maar we kunnen nog veel progressie boeken als we in staat zijn de verbindingen tussen de oefeningen te verbeteren. Nu moet ik nog veel energie steken in de voorbereidingen, waardoor het vloeiend rijden van een Grand Prix beter kan. Dat heeft tijd nodig. Wat ook tijd nodig heeft is hem te leren zijn krachten te beheersen. In de piaffe wil Undercover ineens een versnelling hoger gaan, terwijl dat niet nodig is, waardoor het beeld iets onrustig wordt. Toch ben ik blij met deze kleine onvolkomenheden, want het is prettig over een paard te beschikken dat zich zo wil inzetten en zo voor je wil werken. In de Kür was mijn gevoel beter, maar dan rij je de oefeningen in de eigen gekozen volgorde, waardoor het totale beeld van de ür fraaier wordt", aldus Gal.

In de ogen van Sjef Janssen reden Anky en Salinero een iets te enthousiaste Grand Prix, waarin Salinero te fris was. "Salinero galoppeerde vier maal aan en dat kostte heel veel punten. Een goede proef met te veel fouten kost punten. Over het beeld kan ik tevreden zijn. In de Special gingen Anky en Salinero goed en degelijk door de proef. In deze proef zitten een paar moeilijke lijnen, die je routineus moet rijden en dan wreekt het zich dat Anky en Salinero door omstandigheden geen oefenwedstrijden hebben kunnen rijden. Voor deze combinatie was Saumur een waardevolle wedstrijd, waarin ze veel hebben geleerd en dat kwam in de Special ook tot uiting omdat ze die vrijwel foutloos reden", aldus Janssen.

Hans Peter Minderhoud, die voor het eerst aan de start van een wedstrijd verscheen met Donna Silver, was tevreden. "Het was de eerste keer dat we samen een wedstrijdring binnenreden en ik ben er tevreden mee. We hadden in de Grand Prix een foutje in de eners en voor één van de pirouettes stond Donna Silver even stil. Dat zijn fouten die veel punten kosten. De piaffe moet duidelijk van het niveau worden wat we thuis laten zien. De Kür was zondermeer rommelig, maar de eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik de Kür ben binnengereden om haar ervaring op te laten doen. Donna Silver is een leuk paard en ik heb het gevoel dat als het kwartje gaat vallen we ineens veel progressie kunnen boeken. Nu nog domme fouten, maar ik doe mijn best die te gaan voorkomen", aldus Minderhoud.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 14:21

Voordat iemand het gaat vragen, de proeven kun je terug zien op topiberian.com.

Hygge

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 16:11

Ben nu super benieuwd naar de kanshebbers voor NL in het Olympisch Team.

Bomba

Re: Nederlandse dressuurruiters presteren goed in Saumur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 17:05

Ik vrees dat Nederland dit jaar relatief weinig kans heeft op een gouden of zilveren teammedaille. De scores van Van Grunsven, Gal en Minderhoud in Saumur zijn bij lange na niet genoeg om een topteam op de been te brengen. Natuurlijk hebben ze nog drie maanden om dingen verder uit te werken, maar of hier 80% scores uit kunnen komen, ik betwijfel het ten zeerste..

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 17:16

Ben ik met je eens Bomba..ben heel benieuwd hoe het gaat verlopen..

Twinkelsstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 17:27

Ben echt benieuwd wie er allemaal naar de OS mogen.
Goud of zilver denk ik ook niet maar we blijven positief :)

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 18:46

Net de filmpjes van Edward en HP bekeken, maar vond het er veel belovend uit zien hoor. Helemaal vergeleken met het geen ik gisteren van Hagen heb gezien. Daar werd erg hoog gepunt (te hoog).
Zou niet raar staan te kijken als Edward daar minimaal 80% had gescoord. Jammer van de piaffe van Donna Silver, maar jee wat een aansprekend paard. Zo grappig die beide oortjes die lekker opzij wapperen.

Dors04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 19:20

Ik denk dat er met undercover zeker een score boven de 80% kan worden gehaald, ze hebben nog drie maanden en zoals gal zegt heeft dit even tijd nodig. Ik denk dat minderhoud al tevreden mag zijn met 75 a 76% want veel hoger is hih niet vaak geweest. Wie weet wat er komen gaat de as drie maanden. er moet maar net een grote fout in de proef zitten van de kanshebbers van dl en gb etc. en dan heeft nederland toch zeker een kans om zich ye bewijzen!! We geven de moet nog niet op.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 08:48

oh, eindelijk staat ook de kur van edward gal er op. ik vind het er al heel goed uitzien. heel netjes en super ontspannen. ik denk dat hij gewoon zijn tijd nog even nodig heeft en dan zien we wel wat ze gaan doen. ik denk zeker dat hij de 80 best kan halen, alleen hoe lang die er voor nodig heeft is afwachten. verder sluit ik me helemaal aan bij Dors04

tiger27

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 10:05

Waar zie jij die filmpjes terug dan

Dors04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 10:09

Dors04 schreef:
Ik denk dat er met undercover zeker een score boven de 80% kan worden gehaald, ze hebben nog drie maanden en zoals gal zegt heeft dit even tijd nodig. Ik denk dat minderhoud al tevreden mag zijn met 75 a 76% want veel hoger is hih niet vaak geweest. Wie weet wat er komen gaat de as drie maanden. er moet maar net een grote fout in de proef zitten van de kanshebbers van dl en gb etc. en dan heeft nederland toch zeker een kans om zich ye bewijzen!! We geven de moet nog niet op.

En wat een taalfouten via mijn telefoon snep getypt :o

Ben reuze benieuwd naar de volgende score's van Gal.

Ik denk dat als Gal en Anky even doortrainen dat hun beide en score boven de 80% kunnen halen.
van Hans verwacht ik dat niet :(:)
Maar als wij 3 combinatie's boven de 80% hebben en Dl of Gb maar 1 of 2 dan wordt het nog spannend!!
ik denk dat we inderdaad nog even geduld moeten hebben

ptiteblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 11:45

Klein vraag, voor dat ze internationaal mogen rijden, moeten die nieuwe combinaties geen wedstrijden rijden in Nederland en eerst kwalificatiescore halen?
In Belgie is het zo, eerst 3keer 65% halen op een nationaal wedstrijd en dan pas mogen ze internationaal, zelf is dat een ruiter die al veel internationale wedstrijden heeft gereden met andere paarden.

Jiill_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 12:33

in de GP moet je in nederland 2x 63% hebben gereden.. ik verwacht dat hij gewoon persoonlijke uitnodiging had :j

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 19:04

Dors04 schreef:
Dors04 schreef:

En wat een taalfouten via mijn telefoon snep getypt :o

Ben reuze benieuwd naar de volgende score's van Gal.

Ik denk dat als Gal en Anky even doortrainen dat hun beide en score boven de 80% kunnen halen.
van Hans verwacht ik dat niet :(:)
Maar als wij 3 combinatie's boven de 80% hebben en Dl of Gb maar 1 of 2 dan wordt het nog spannend!!
ik denk dat we inderdaad nog even geduld moeten hebben

Groot-Brittannië heeft sowieso al drie combinaties die boven de 80% rijden: Carl Hester met Uthopia, Charlotte Dujardin met Valegro en Laura Bechtolsheimer met Mistral Hojris.

En ook Duitsland heeft inmiddels drie combinaties die rond de 80% rijden: Helen Langehanenberg met Damon Hill, Kristina Sprehe met Desperados en Matthias Alexander Rath met Totilas.

Vlak daarbij Denemarken met Nathalie Zu Sayn-Wittgenstein en Anna Kasprzak niet uit..

ptiteblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 21:30

En hoe zit het met de amerikanen?
Stafan Peters score ook goed, wie zijn de andere van die ploeg??

Dors04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 12:16

Bomba: Maar stel je voor dat toevallig 1 van deze 3 combinatie's al een slechte dag heeft.
En de nederlanders toevallig 3 van de 4 hele nette proeven laat zien...

Bovendien als er 2 81% rijden en 1 84%
En Parzival 87% de andere 2 80%..
Ik denk dat we best kans hebben op een medialle geen goud, maar zilver moet toch zeker haalbaar zijn (Mochten Gal en Anky nog even door trainen zoals ze zelf aangeven)

Maar je weet het maar nooit, Adelinde is een sterke factor net als dat Gal en Totilas waren.
En wat Totilas en Dujardin bijvoorbeeld nu ook voor GB en DL zijn
Maar zoals de bloedende tong het moet je maar overkomen en je kan gelijk niet meer deelnemen.

Dus ag laat het OS maar komen toch meiden