http://www.knhs.nl
Met twee uitstekende foutloze ritten in het twee manches tellende derde onderdeel van het Nederlands Kampioenschap springen voor Young Riders greep Stephanie van den Brink met Wapper het goud. Zij begon aan deze laatste wedstrijd met een kleine achterstand op Sjaak Sleiderink met Laksha de Breve. Voor de Denekamper eindigde dit kampioenschap in een totale deceptie. In de eerste manche noteerde hij drie springfouten, waardoor hij ver in het klassement terugviel. In de tweede manche weigerde Laksha de Breve tot tweemaal toe over een hindernis te springen, waardoor één van de favorieten voor de titel geheel uit het klassement viel. Doron Kuipers eiste het zilver op met Ups-A-Daisy, terwijl het brons voor de vierde maal door Jody van Gerwen met Caramel Wijngaardhoeve Z werd opgeëist.
Na twee onderdelen van dit kampioenschap had zich reeds een duidelijk kopgroep afgescheiden. Die kopgroep, onder aanvoering van Rabo Talententeamlid Sjaak Sleiderink, Stepanie van den Brink, Doron Kuipers en Rabo Talententeamlid Jody van Gerwen, wist zich in de derde wedstrijd staande te houden, met uitzondering van Sleiderink. In die eerste manche konden vijf foutloze ritten worden genoteerd, waardoor Van den Brink de leiding overnam voor Kuipers met en Van Gerwen. Omdat deze drie combinaties in de tweede ronde ook foutloos bleven veranderde er niets meer in de stand en kon Stephanie van den Brink, vorig jaar nog tweede, zich nu laten huldigen als de nieuwe Nederlands Kampioene.
"Ik heb dit kampioenschap vooral te danken aan mijn geweldige paard Wapper en wat mij heeft geholpen is dat ik niet direct aan de leiding ging. Na de eerste dag stond ik vijfde en vandaag begon ik op de tweede plek aan dit kampioenschap. Daardoor had ik helemaal geen last van druk en kon ik redelijk ontspannen rijden", aldus Stephanie.
Doron Kuipers was ook zeer tevreden. "Ik heb mij op dit kampioenschap kunnen voorbereiden via wedstrijden in Spanje en dat heeft heel goed uitgepakt. In Spanje werd ook hoog en breed gebouwd, net als in Mierlo, maar hier was het technisch misschien allemaal net iets moeilijker. Tijdens het parcourslopen moest je een plan maken en je daar gedurende de wedstrijd aan houden, want de parcoursbouwer bood je geen gelegenheid om tijdens het rijden iets aan te passen".
Jody van Gerwen was zeer tevreden met haar derde plek. "Oké, het is nu voor de vierde keer brons, maar het is altijd mooi om op het podium te staan!", aldus het Rabo Talententeamlid.
Bondscoach Sven Harmsen vond deze uitslag niet verrassend. "In de loop van de jaren weet ik welke ruiters iets extra's kunnen brengen en daar behoren de eerste drie van dit kampioenschap zeker toe. Bij deze ruiters is ook sprake van een goede begeleiding. Daarnaast is er het besef dat je om goed te presteren met elkaar moet samenwerken. Dat geldt ook voor de organisatie in Mierlo, die niets te veel is om topsport mogelijk te maken".