www.knhs.nl
Kim Bril heeft ook in het derde, twee manches tellende, onderdeel van het Nederlands Kampioenschap springen Junioren ijzersterk geacteerd. Bril, die na twee kwalificatiewedstrijden aan de leiding ging, wist die positie vast te houden en greep samen met Mallorca uiteindelijk de titel. "Ik ben heel erg verrast met dit kampioenschap. Hier had ik echt niet opgetekend", aldus de 16-jarige HAVO scholiere. Alexander Vincentius legde met Zadarijke beslag op het zilver, voor Lisa Nooren, die dankzij een heel sterk optreden met Baby Guinnes in de derde wedstrijd op wist te klimmen naar het brons.
Ook in deze wedstrijd wist parcoursbouwer [***] Konickx de bokken van de schapen te scheiden. Daardoor traden er grote verschuivingen op in het klassement na twee wedstrijden. Tim van de Oetelaar, na twee wedstrijden achtste met Vitis, was de enige die in de eerste manche foutloos wist te blijven. Daardoor klommen zij op naar de tweede plek in de tussenstand. Lisa Nooren liep met Baby Guiness tegen één strafpunt aan voor het overschrijden van de tijd. Zij stond na twee onderdelen elfde en klom dankzij deze prestatie op naar de vierde plek, achter Alexander Vincentius, die op de zilveren plek staande aan deze derde wedstrijd was begonnen. Kim Bril, die in de eerste manche tegen vijf strafpunten aanliep, bleef op de eerste plek staan omdat haar drie naaste belagers die de tweede plek deelden (Alexander Vincentius met Zadarijke moest een springfout moest accepteren; Kevin Jochems met Varmen liep tegen vier springfouten aan en Vincent Geerink moest maar liefst 19 strafpunten incasseren) terugvielen in het klassement. In de tweede manche wisten Kim Bril en opnieuw Tim van de Oetelaar, maar nu met zijn andere paard Vittorio, foutloos te blijven. Met het paard Vitis waarmee Tim van de Oetelaar voor de tweede manche van de derde wedstrijd tweede stond, noteerde hij echter drie springfouten, waardoor hij terugviel naar de vijfde plaats. Met zijn paard Vitorrio bleef van de Oetelaar in de tweede ronde foutloos en eindigde als vierde.
Kim Bril, is met Mallorca, die door haar vader geruime tijd geleden is aangekocht van stal Eurocommerce, in de klasse L begonnen. "Het liep alle drie de dagen erg goed en had vooraf niet verwacht als Nederlands Kampioen te eindigen. Voor mij is dit de eerste maal dat ik in een NK van start ben gegaan en het is me best meegevallen. Maar vooral dankzij de steun van mijn vader, die me gedurende dit kampioenschap heel goed heeft begeleid tijdens het verkennen van de parcoursen", aldus de kersverse Nederlands Kampioene. Kim vergat ook niet haar opa te bedanken, van wie ze wekelijks dressuurles krijgt. "Al die lessen hebben zeker bijgedragen aan dit kampioenschap".
Alexander Vincentius, die met de merrie Zadarijke het zilver veroverde, was lovend over de accommodatie. "Hier in Mierlo heb je echt het gevoel een kampioenschap te rijden. Zadarijke heeft in alle wedstrijden heel goed haar best gedaan en daarom heb ik alle dagen heel fijn gereden, met de tweede plek als resultaat. Ik ben dik tevreden!".
Ook Lisa Nooren was een amazone die uiterst verrast was over haar derde plek. "Ik heb met mijn paard in alle drie wedstrijden fijn gereden. Achteraf moet ik misschien zeggen dat ik in de eerste wedstrijd een paar steekjes heb laten vallen. In de andere wedstrijden hebben we dat ruimschoots goed gemaakt, met een bronzen medaille als resultaat. Duidelijk meer dan ik had verwacht op mijn eerste Nederlands Kampioenschap".
Bondscoach Sven Harmsen is zeer ingenomen met de eerste drie combinaties in het Nederlands Kampioenschap Junioren. "In de paardensport zal het altijd de wijze van paardrijden zijn die het verschil maakt. Dat werd ook in dit kampioenschap duidelijk. De parcoursen waren technisch moeilijk en daarbij werd er hoog en breed gebouwd. Maar naast techniek is de wil om foutloos te rijden ook belangrijk, en zeker de eerste drie toonden aan niet alleen de rijtechniek te beheersen, maar ook over de wil om foutloos te rijden te beschikken".