Sjaak Sleiderink pakt leiding in NK springen Young Riders

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Sjaak Sleiderink pakt leiding in NK springen Young Riders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-12 19:15

http://www.knhs.nl

In het Nederlands Kampioenschap Young Riders deed Sjaak Sleiderink goede zaken. Hij bleef met BMC Laksha de Breve foutloos en klom daardoor op naar de leidende positie in het klassement. Ook voor de Young Riders telde deze wedstrijd vandaag mee voor de kwalificatie van de KNHS-vdB Cup, omdat onlangs een wedstrijd geschrapt moest worden door de uitbraak van het Rhino virus. Doron Kuipers en Robin van de Wetering behielden hun leidende positie in de Cup. Kuipers wist in deze zware proef foutloos te blijven en eindigde in de wedstrijd als vierde, waardoor hij nu de derde plaats in de tussenstand van het Nederlands Kampioenschap inneemt, achter Stephanie van den Brink. De overwinning in de tweede wedstrijd van dit NK ging naar Kirsten Rikkert, die daardoor in de KNHS-vdB Cup opklom naar de derde plek in de tussenstand.

Parcoursbouwer Louis Konickx wist ook nu weer een scherpe selectie aan te brengen, want van de 39 starters wisten slechts zes foutloos aan de eindstreep te komen. Bepalend voor de uitslag waren ook nu de springfouten én de chronometer. Rabo Talententeamlid Jody van Gerwen, die als leider in het tussenklassement van start ging, noteerde met Waldemar een springfout op de uitsprong van de dubbelsprong. Een kleine communicatiestoring tussen amazone en paard lag daaraan ten grondslag. Door die fout zakte Jody met Waldemar terug naar de zevende plaats in de tussenstand van het NK. Met haar andere paard, Caramel's Wijngaardshoeve, stond van Gerwen na de eerste wedstrijd derde en liep ze in de tweede wedstrijd tegen een tijdfout aan, waardoor ze hiermee nu in het tussenklassement vierde staat. Rabo Talententeamlid Dennis van den Brink (Nijkerkerveen) noteerde met Royal Dream ook een springfout en zakte daardoor van de voorlopige derde plaats na de eerste wedstrijd naar een even voorlopige achtste plek. Zij zus Stephanie, die met Wapper wel foutloos bleef en in de wedstrijd achter Kirsten Rikkert tweede werd, klom daardoor op naar de voorlopige tweede plaats in de tussenstand.

Kirsten Rikkert, die de tweede wedstrijd in dit NK met Sorrento winnend wist af te sluiten en daardoor nu de vijfde plaats inneemt in de voorlopige tussenstand, vond het parcours in één woord mooi. "De laatste lijn, een imposante driesprong naar de uitgang toe en dan nog een hele zware oxer, was echt mooi om te rijden. Voor sommige combinaties was de tijd misschien iets krap, maar ik vond het prima. Een echte kampioenswedstrijd", aldus de 18-jarige studente aan het ROC van Twente, die na haar opleiding ook nog het HBO-traject in wil gaan. "Overal konden fouten worden gemaakt en overal werden fouten gemaakt. Of ik nog kansen heb op een hogere plaats in de eindstand? Ik doe mijn best en Sorrento werkt heel goed mee. Maar iedereen wil, net als ik, graag hoog eindigen in een NK. Voor mij is hier top presteren heel belangrijk, maar net zo belangrijk is het voor mij om gedurende een driedaagse wedstrijd de band met mijn paard te versterken, waardoor we een heel mooi buitenseizoen tegemoet gaan".

In de strijd om de KNHS-vdB Cup veranderde er in de kop van het klassement niets. Doron Kuipers, die aan de leiding ging en nog gaat van deze competitie, wist met Zinius geen punten aan zijn totaal toe te voegen. Hoewel Kuipers in de tussenstand van het NK met Ups-A-Daisy derde staat, noteerde hij met Zinnius maar liefst negen strafpunten en eindigde als 24ste. Mede koploopster Robin van de Wetering neemt die plaats in met Untouchable en zij liep tegen twee springfouten, aan waardoor ook zij geen punten verdiende. Punten scoorde wel Kirsten Rikkert die na een tweede plaats, eerder in deze competitie in Deurne, nu wist te winnen en met drie punten achterstand op beide leiders de derde plek inneemt. Op de vierde plek staan nu Robin van de Wetering met Ulena (die zij vandaag niet aan de start bracht) en Stephanie van den Brink met Wapper.

Uitslag NK springen Young Riders (1.40m), 2e onderdeel:

1) Kirsten Rikkert (Enter) - Sorrento (Kingston x Faram) - 0 / 75.53
2) Stefanie van den Brink (Nijkerkerveen) - Wapper (Perion x Ircolando) - 0 / 75.70
3) Sjaak Sleiderink (Denekamp) - BMC Laksha de Breve (Paladin des Ifs x Bhakti de Beaupre) - 0 / 76.12

Tussenstand NK springen Young Riders na 2 onderdelen:

1) Sjaak Sleiderink - Laksha de Breve - 0.16
2) Stefanie van den Brink - Wapper - 0.76
3) Doron Kuipers (Mijnsheerenland) - Ups-A-Daisy - 0.91

Tussenstand KNHS-vdB Cup 2012 Young Riders, na Mierlo:

1) Doron Kuipers - Zinius (Nabab de Reve x Kannan) - 40
1) Robin van de Wetering (De Mortel) - Untouchable (Baloubet du Rouet x Sultan) - 40
3) Kirsten Rikkert - Sorrento - 37

Verwant artikel
[VN] Jeroen Dubbeldam pakt leiding van NK springen senioren