http://www.knhs.nl
De tweede wedstrijd meetellend voor het Nederlands Kampioenschap junioren, dat in Mierlo wordt verreden en waarvan de beslissende eindstrijd morgen plaatsvindt, telde tevens mee voor de KNHS-vdB Cup. Dat werd noodzakelijk omdat door de Rhino uitbraak enige tijd geleden een wedstrijd in deze KNHS-vdB Cup competitie geschrapt moest worden. Kim Bril, die na de eerste wedstrijd samen met Niels Knape en Rens Spreuwenberg aan de leiding ging in het Nederlands Kampioenschap junioren, wist deze belagers af te schudden door vandaag als enige van dit drietal foutloos te blijven. Door deze foutloze rit nam Kim ook de leiding over in de KNHS-vdB Cup van Jasmijn Kloet, die met Valette een springfoutje maakte op de middelste van de driesprong, waardoor zij naar de tweede plek in deze competitie zakte.
De tweede wedstrijd in dit Nederlands Kampioenschap werd direct op fouten en tijd verreden en leverde slechts zeven foutloze ritten op. "Het was een technisch lastig parcours en de hindernissen waren erg hoog. Maar ik denk voor een Nederlands Kampioenschap een passend parcours", aldus de 16-jarige Kevin Jochems, die met Varmen de snelste tijd noteerde en de rubriek op zijn naam schreef. "Ik heb mijn parcours gereden zoals ik gepland had en dat bleek goed uit te pakken", vertelde de HAVO 5 scholier, die binnenkort eindexamen doet.
Kim Bril heeft in Mallora een meedenkend paard. "Ik maakte in de driesprong een klein foutje, maar dat er geen paal viel heb ik aan Mallorca te danken. Hij blijft meedenken. Gisteren liep het parcours erg lekker en ook vandaag ging het prima", aldus de 16-jarige HAVO 4 scholiere. "Ik krijg iedere week springles van mijn vader en mijn opa schaaft me bij op dressuurgebied. Mijn opa werd een half jaar geleden gevraagd om dit weekeinde een wedstrijd in Duitsland te jureren en heeft daar toen ja op gezegd, niet wetende dat ik in het Nederlands Kampioenschap van start zou gaan. Die baalt als een stekker", vertelde Kim.
In de tussenstand heeft Kim Bril voor de wedstrijd van morgen, die in twee manches wordt verreden, één paal voorsprong op Alexander Vincentus , Kevin Jochems en Vincent Geerink, die ook foutloos wisten te blijven, terwijl Jesper Romp, Rens Spreuwenberg (Kessel) en Tim van de Oetelaar op vijf punten achterstand staan van Bril. Spreuwenberg, na de wedstrijd van gisteren derde, noteerde nu vijf strafpunten, vier op de uitsprong van de driesprong en één voor het overschrijden van de tijd. Tim van de Oetelaar had gisteren een strafpunt voor het overschrijden van de tijd opgelopen en voegde daar nu vier strafpunten aan toe door op de allerlaatste hindernis van het parcours een fout te maken. Romp was in de openingswedstrijd tegen vijf strafpunten aangelopen, waardoor hij toen 13de stond en is nu opgeklommen naar de gedeelde vijfde plaats in de tussenstand. Niels Knape (Ouddorp) zakte door twee springfouten van de tweede naar een gedeelde achtste plaats.
In de KNHS-vdB Cup heeft Kim Bril de leiding nu overgenomen van Jasmijn Kloet, terwijl Tim van de Oetelaar met Vitis derde staat, voor Demi van Grunsven met Viva La Vie.
Uitslag NK springen Junioren (1.40m), 2e onderdeel:
1) Kevin Jochems (Achtmaal) - Varmen (v. Indorado) - 0 / 76.37
2) Kim Bril (Westendorp) - Mallorca (Nassau x Roemer) - 0 / 79.89
3) Demi van Grunsven (Erp) - Viva la Vie (Hors la Loi II x Wisconsin) - 0 / 80.91
Tussenstand NK springen Junioren na 2 onderdelen:
1) Kim Bril (Westendorp) - Mallorca - 0
2) Alexander Vincentius (Heesch) - Zadorijke (San Remo x Havidoff) - 4
2) Kevin Jochems (Achtmaal) - Varmen - 4
2) Vincent Geerink (Gelselaar) - Zalentijn (Rash R x Mermus R) - 4
Tussenstand KNHS-vdB Cup 2012 Junioren, na Mierlo:
1) Kim Bril (Westendorp) - Mallorca - 53
2) Jasmijn Kloet (Schoonloo) - Valette - 49
3) Tim van de Oetelaar (Veghel) - 44
Programma:
zaterdag 28 april:
8.00 uur - 3e onderdeel NK junioren, 1e manche