http://www.horses.nl
De Amerikaan Boyd Martin staat na de eerste dressuurdag van de eerste viersterreneventingwedstrijd van dit jaar, de Rolex Kentucky Three-Day Event, aan de leiding in het klassement. De jury plaatste Martin en zijn zestienjarige Remington XXV unaniem op kop met een strafpuntentotaal van 45,3. “Het is heerlijk een proef te rijden met een paard dat weet wat hij doet”, aldus een tevreden Martin.
De Amerikaanse Karin O’Connor staat voorlopig op de tweede plaats. Zij startte de Nederlands gefokte Veronica voor het eerst in een vierster en scoorde 47,8 strafpunten. Vandaag komt ze ook nog in actie met Mr. Medicott. “Deze wedstrijd is heel belangrijk voor me. Ik schaam me als ik mezelf niet voor 110% geef”, zegt de amazone. Ze hoopt, net als Martin, een plaats in het team voor Londen te veroveren.
Nieuw-Zeelander Andrew Nicholson staat voorlopig derde met 48,7 strafpunten met Calico Joe. “Calico Joe is altijd heel constant in zijn dressuurprestaties, maar hij deed het vandaag beter dan verwacht”, aldus Nicholson. Vandaag komt hij in actie met Qwanza. Voor allebei zijn paarden is het de eerste keer dat ze deelnemen aan een viersterrenwedstrijd. “We willen zien of ze klaar zijn voor de Olympische Spelen.”
Vandaag komt de tweede helft van het deelnemersveld aan start in de dressuur. De crosscountry is zaterdag en zondag vindt het afsluitende springparcours plaats.