Turkmenistan maakt zich op voor nationale paardendag

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Turkmenistan maakt zich op voor nationale paardendag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-12 11:44

http://www.bokt.nl / http://www.horsetalk.co.nz

Het Aziatische land Turkmenistan maakt zich op voor de feestdag van aanstaande zondag. De laatste zondag van april is Turkmenistan tradioneel Nationale paardendag.

Turkmenistan’s meest voorkomende ras is de Akhal-Teke. Meer dan 3000 paarden, meer dan de helft van de Akhale-Tekes wereldwijd leven in het land. De Nationale Paardendag is in het elven geroepen om dit ras nationaal en internationaal te promoten.

De president van Turkmenistan, die luistert naar de illustere naam Gurbanguly Berdymukhammedov, is zelf een paardenman en heeft ook ooit een boek geschreven over lokale paardenrennen. De president draagt zijn liefde voor paarden graag uit naar het volk.
Op de nationale paardendag worden studenten en overheidsmensen verwacht om aanwezig te zijn bij speciale race bijeenkomsten die in het hele land gehouden zullen worden.

Het staatsembleem toont het profiel van de kampioen van 1999 Yanardag.

Filmpje van de president

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 09:45

Ik weet niet of dit een officieel persbericht is, al staat er op de overheidssite een heel andere tekst, maar 'meer dan 3000' en 'meer dan de helft' zijn bepaald geen officiële cijfers. Er wordt op dit moment nogal over gesteggeld ivm de vanuit het stamboek vereiste DNA tests en toelatingseisen waardoor een groot aantal Turkmeense exemplaren jarenlang niet is opgenomen in het stamboek en het de vraag is of dit nog recht te trekken is vanwege grootschalige fraude met registratie en inkruisen van Anglo-Teke. Het is beter dan een aantal jaar geleden, maar daardoor is er vanuit Turkmenistan nog geen sprake van officiële cijfers van stamboekpaarden en paarden die buiten het stamboek vallen en er ook niet meer met terugwerkende kracht in kunnen. Meer dan 3000 is dus, helaas, erg optimistisch en zover ik weet absoluut niet officieel.

En een wat minder officieel filmpje van de president te paard vorig jaar tijdens de opening:

Dóódbraaf paard.

Zie ook mijn topic op RPA. Is er een reden dat het dit jaar wel op de voorpagina staat, of moet dat via PB?

De hengst die het eerst de ring in gaat is Yanardag (Yalkimli x Dabarali v. Senagat) geb. 1991.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 09:50

jee...wat doet hij in dat eerste filmpje?Heeft dat een naam of is het gewoon pesten? :7

RianneH

Re: Turkmenistan maakt zich op voor nationale paardendag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 10:04

Wat mooi dat die Yanardag iedere keer eindigd met zijn neus in het gras :P
De palomino vind ik een erg mooi dier. En opvallend hoe rustig ze blijven wachten tot ze het rondje mogen doen.

Blijven prachtige paarden!

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 10:10

@geerke: ik vermoed officieel spaanse pas? (Ik neem aan dat je het filmpje dat ik gepost heb bedoelt) Hierna ving hij in galop op de renbaan een duif op zijn schouder. Over zijn ruiterbekwaamheid laat ik me verder niet uit (is een kwestie van nationale trots en de president moest hierbij het goede voorbeeld geven en het voortouw nemen; dat was zeg maar het idee). Voor de volledigheid heb ik het filmpje geplaatst omdat het een ander beeld toont dan het filmpje uit de OP, en er is uiteraard ook een reden dat het filmpje uit de OP er anders uitziet.

@RianneH: ja klopt, ze worden pas 'wild' als het in de ring van ze gevraagd wordt. :j

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 10:24

poeh, ik zou hem echt schijten als ik zon paard moest voorbrengen haha.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 10:27

Het is natuurlijk gewoon propaganda en een president die wil laten zien wat hij allemaal wel niet kan en hoe geschikt hij is om daardoor president te zijn.
Toch vind ik het ook een redelijk beeld geven van het ras, althans, het dier dat hij rijdt is inderdaad doodbraaf. Maar ook de paarden die gepresenteerd worden staan keurig te wachten, geen gedoe met vervelende hengsten. En begeleiders die wij nogal onhandig zouden noemen, maar wel in zo'n atmosfeer een paard kunnen presenteren.

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 10:32

PocoGaucha: over het algemeen zijn AT ontzettend lief voor mensen. Ze zijn enorm mensgericht en hebben een grote will to please. Maar met zoveel publiek kan ik me er wel wat bij voorstellen.

RianneH: jij snapt het. Ik vind ook absoluut dat wat je er ook van vindt, je niet kunt ontkennen wat voor fijne paarden dit zijn. :j En het zijn idd vrijwel uitsluitend hengsten die voor dit soort shows gebruikt worden die braaf naast elkaar staan en hun werk doen.
Laatst bijgewerkt door JoSav op 27-04-12 10:34, in het totaal 1 keer bewerkt

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 10:32

Hele bijzondere paarden :)

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 10:57

nou, die hoeven die in het rond vliegen maken mij banger als het publiek, tuurlijk gaat dat op comando, en ik zie hoe goed ze onder controle zijn. maar ik ben zelf zo lomp dat ik waarschijnlijk mijn hoofd tegen zon rondvliegende hoef stoot.

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 11:06

Verstop je en helm onder je telpek! :j :j :+

kiekje.be

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 13:04

Die "Spaanse pas" is een héél erg belabberde versie, en toont inderdaad enkel aan wat een braaf paard het is. Weinig rijkunst te zien daar.
Mij hoef je in elk geval niet meer te overtuigen van dit ras :D 'k Ben al benieuwd naar de beelden van de paardendag! (En ik hoop dat ze hun les geleerd hebben na de valpartij van vorig jaar...)

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 13:20

Heb je ook een filmpje van het gedeelte op de renbaan waarbij hij een duif vangt? Ben erg benieuwd daarnaar.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 13:25

PocoGaucha schreef:
poeh, ik zou hem echt schijten als ik zon paard moest voorbrengen haha.

het is maar net hoe je hem 'opfokt'....lekker zwabberen met dat touw :D

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 14:39

Naar aanleiding van de vraag voor meer beeldmateriaal van de president op de renbaan, ik kan die video zo niet terugvinden. Het stukje in galop was bij nader inzien zonder duif (die landde buiten de baan op zijn schouder) maar ook de duif zal een bepaalde symboliek gediend hebben, evenals zijn rondje te paard.
Wel een serie foto's en qua video's kan ik zo snel alleen korte fragmenten terug vinden.
De paarden worden in de presidentiële stallen verder uitmuntend verzorgd en de bewuste schimmel is een hoog opgeleid circuspaard. Volgens Turkmen Atlary zijn er zo'n 3000 AT in Turkmenistan, maar die aantallen zijn niet officieel bevestigd door het stamboek, dus hoeveel van die paarden een papier hebben en in het stamboek zijn of kunnen worden opgenomen is onduidelijk zoals ik in mijn eerste post al aangaf.

Afgelopen week is ter gelegenheid van de paardendag (en denk ik zeer veelbelovend) ook de eerste officiële FEI endurancewedstrijd gehouden, beelden zijn terug te vinden op de overheidssite en binnenkort vast ook wel elders online. Ik kan evt wel een link plaatsen.
De valpartij was bij de viering van 20 jaar onafhankelijkheid, die was enorm groots opgezet, en daarbij was het spekglad vanwege onverwachte regen, maar ik begrijp zeker wat je bedoeld, kiekje.be :j