Vijfentwintig paarden verwaarloosd bij fokker uit Zeeland

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Vijfentwintig paarden verwaarloosd bij fokker uit Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-12 14:56

http://www.vwa.nl/ / www.bokt.nl

Op het Zeeuwse eiland Tholen heeft de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) samen met de gemeente Tholen bij een paardenfokker 25 paarden weggehaald wegens ernstige verwaarlozing en elders ondergebracht. De paarden zijn zwaar ondervoed en slecht verzorgd. Tegen de fokker is proces-verbaal opgemaakt.

De fokker ging reeds eerder in de fout en heeft toen een proces-verbaal gekregen. Bij een hercontrole op dinsdag 24 april blijkt dat 25 van de 50 paarden dusdanig mager zijn dat er sprake is van ondervoeding. Ook de huisvesting op deze fokkerij, is niet geschikt voor het houden van deze hoeveelheden paarden. De overige paarden kunnen blijven. De fokker blijft onder toezicht van de NVWA staan.

Na overleg met de Dienst Regelingen van het ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie zijn de paarden overgebracht naar een opvangadres waar ze de nodige diergeneeskundige zorg en voeding krijgen.

balloon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 15:03

maaikj

Re: Vijfentwintig paarden verwaarloosd bij fokker uit Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 15:20

Schandalig dat hij na een al eerdere fout nogmaals de fout in kan gaan!

prince_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 15:32

Tja, ze staan er al zeker 15 jaar zo bij. Jammer dat er niet veel eerder is ingegrepen.Er zijn al veel eerder meldingen gedaan. Kijk die hoeven :'(

Zijn er mensen die weten waar je terecht kan als je interesse hebt om zo'n paard/pony op te vangen?

Andreeaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 15:34

balloon schreef:
Zou dit dezelfde zijn?
http://www.vwa.nl/onderwerpen/dieren/do ... in-zeeland

Zelfde fokker, maar dan verhuisd?

nee ze wonen daar al lang.

mijn paardje heb ik er vorig jaar vandaan, vreselijk verwaarloosd hij is nu bijna op normaal gewicht.
(ik wist wat is deed was de prijs ook naar en kende ze)

Andreeaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 15:36

prince_kiss schreef:
Tja, ze staan er al zeker 15 jaar zo bij. Jammer dat er niet veel eerder is ingegrepen.Er zijn al veel eerder meldingen gedaan. Kijk die hoeven :'(

Zijn er mensen die weten waar je terecht kan als je interesse hebt om zo'n paard/pony op te vangen?

zou ik ook willen weten

Bloemetje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 15:37

Arme paarden.. :( Gelukkig zijn ze daar nu weg.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 15:39

Heb jij toen ook melding gedaan over verwaarlozing, of juist niet omdat je ze kende?

esmolove schreef:
balloon schreef:
Zou dit dezelfde zijn?
http://www.vwa.nl/onderwerpen/dieren/do ... in-zeeland

Zelfde fokker, maar dan verhuisd?

nee ze wonen daar al lang.

mijn paardje heb ik er vorig jaar vandaan, vreselijk verwaarloosd hij is nu bijna op normaal gewicht.
(ik wist wat is deed was de prijs ook naar en kende ze)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 15:41

Inbeslaggenomen paarden worden op vaste adressen opgevangen, deze zijn gekeurd en adressen wworden niet vrijgegeven, je kunt de vwa wel mailen dat je eventueel belangstelling hebt, maar dan moet je ze kopen. Vwa verkoopt ze ook rustig aan handelaren als ze geen geschikte particulier vinden.
info@vwa.nl

esmolove schreef:
prince_kiss schreef:

zou ik ook willen weten

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 15:41

esmolove schreef:
prince_kiss schreef:

zou ik ook willen weten

Wat ik van de dierenbescherming weet kan je je daar aanmelden en dan word er vervolgens bekeken wat voor paard er bij jou/je gezin past en aan de hand daarvan ''krijg'' je dan een paard toegezegd.
Stel je krijgt een paard waarvan de eigenaar is overleden en die heeft in het testament staan van 1000,- gaat naar het paard z'n verzorging dan krijg je dat geld in gedeelte's van de db.

Of je specifiek een paard kan bestellen van deze kudde weet ik niet maar daar kan vast de db je meer over vertellen.

(heleboel mensen reageren impulsief op zulke zielige paarden maar kunnen niet de zorg/medicijnen/aandacht/opvang geven die het paard nodig heeft.)

AmyxChanella

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 16:14

dat je paarden zo iets aan doen , je moet die andere 25 ook gewoon weg halen want nu worden die verwaarloos!!

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 16:26

Zulke mensen moet je nooit kans geven een dier te houden, gelijk alles in beslag nemen. Wat een slappe dierenbescherming.

Dona85

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 17:13

Verschrikkelijk! Volgens het bericht was de stalling waar ze stonden ook niet geschikt voor +/- 50 paarden.
Hoe kom je er dan toch bij er zoveel te houden/fokken?
Hoe kun je zulke paarden toch zoiezo verkocht krijgen dan?

Van mij mogen ze die mensen oppakken en idd alles in beslag nemen

nigvit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 18:27

Eindelijk hebben ze nu actie ondernomen.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 19:40

In ieder geval fijn dat de 25 paarden nu elders staan. Hopelijk is zo dat de andere 25 over een tijdje ook ondervoed zijn...

nigvit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 19:57

Angela schreef:
In ieder geval fijn dat de 25 paarden nu elders staan. Hopelijk is zo dat de andere 25 over een tijdje ook ondervoed zijn...

De andere paarden staan sinds vorige week op de wei, maar die zullen straks wel weer zonder drinkwater staan (als het ooit nog droog weer wordt tenminste).

MissMMee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 11:52

Gelukkig zijn ze nu van die mensen af... sneu dit ;(

sporten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 11:58

Heel erg dat dit gebeurd is >;)

Waar was die fokker mee bezig 8)7 %)

joycepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 17:49

als je weet dat je niet voor je paarden kan zorgen begin er dan niet aan,
ik vind het echt heel erg voor die paarden gelukkig zijn ze weg bij die fokken.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 11:23

Dav schreef:
esmolove schreef:
Wat ik van de dierenbescherming weet kan je je daar aanmelden en dan word er vervolgens bekeken wat voor paard er bij jou/je gezin past en aan de hand daarvan ''krijg'' je dan een paard toegezegd.
Stel je krijgt een paard waarvan de eigenaar is overleden en die heeft in het testament staan van 1000,- gaat naar het paard z'n verzorging dan krijg je dat geld in gedeelte's van de db.

Of je specifiek een paard kan bestellen van deze kudde weet ik niet maar daar kan vast de db je meer over vertellen.

(heleboel mensen reageren impulsief op zulke zielige paarden maar kunnen niet de zorg/medicijnen/aandacht/opvang geven die het paard nodig heeft.)

De Dierenbescherming heeft hier niets mee te maken, het gaat hier om bedrijfsmatig gehouden dieren. Door de nVWA (vh.: AID) in beslaggenomen dieren worden ondergebracht bij opslaghouders die onder de Dienst Regelingen vallen.

N.b.: De controle van de DR op de opslaghouders laat echter ernstig te wensen over. hebben wij aan den lijve mogen ondervinden. Wij hebben een paard dat ruim een half jaar in opslag heeft gestaan en bij de vrijgave was ze er nog bijna net zo beroerd aan toe als tijdens de inbeslagname bij de oorspronkelijke eigenaar. Het heeft ons nog bijna een half jaar gekost om haar enigszins fatsoenlijk op te knappen

Als in beslag genomen paarden vrijgegeven worden, gaan ze "gewoon" de handel in. Vaak, als het een groot aantal paarden bij één eigenaar vandaan betreft, worden ze in partijvorm opgekocht door een paardenhandelaar, die ze vervolgens doorverkoopt aan particulieren net zoals zijn andere handelspaarden. Degenen waarmee hij blijft zitten, kunnen zomaar in Hongarije of Italië eindigen om goulash, resp. salami te worden.

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 20:15

de paardjes van deze meneer staan wel vaak vroeg op de wei.alleen staan er veel te veel op de wei. ze stonden zelf op de wei toen ze in beslag genomen werden. ik ben met verschillende personen gaan kijken. de paardjes worden voorlopig niet verkocht. ze worden eerst gezond gemaakt werd ons verteld.
de andere mochten blijven omdat deze er redelijk uit zagen. volgens de daar aanwezige personen waren er meerdere redenen waarom de paardjes er zo uit zagen.maar mogen ze dat niet bekend maken. ik heb echt medelijden met de andere paardjes. en denk dat veel personen ze in de gaten houden.

ilovetina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 20:08

ik ken de eigenaren en ze hebben al heel erg lang gelee alle paarden weg gehaalld