Veel kanshebbers voor Olympisch goud dressuur

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Veel kanshebbers voor Olympisch goud dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-12 11:55

http://www.anp.nl

Cornelissen favoriet

Na haar indrukwekkende triomf in de wereldbekerfinale van afgelopen zaterdag in Den Bosch zien veel deskundigen amazone Adelinde Cornelissen als de te kloppen vrouw bij de Olympische Spelen in Londen. Zeker lijkt echter niets in de dressuursport, waar de laatste jaren veel is gemoderniseerd. ,,Er zijn nog nooit zo veel kanshebbers geweest als nu'', zegt Ghislain Fouarge, internationaal jurylid. ,,Adelinde behoort zeker tot de top. Straks echter is de vorm van de dag beslissend.''

Dat zegt ook Frank Kemperman, directeur van 's werelds grootste hippische evenement, het CHIO van Aken. ,,Als ik kijk hoe Cornelissen in Den Bosch heeft gereden, is zij toch echt de favoriet. Ze doet het fantastisch. Bovendien is ze inmiddels een indrukwekkende erelijst aan het verzamelen. Sinds 2009 is er elk jaar wel een internationale titel. Ze heeft ook vaak vreemde tegenslagen, maar lijkt die snel te verwerken. Dat duidt erop dat ze mentaal sterk is.''

Dat zegt ook Fouarge, eveneens voormalig chef d'equipe van de Nederlandse formatie. ,,Aan de andere kant zie ik meerdere talenten opkomen. Engeland heeft in eigen land zeker twee kanshebbers, Duitsland kwam in Den Bosch opzetten. Verder sluit ik zeker niet uit dat er nog iemand uit onverwachte hoek zich gaat melden. Vroeger was dat in deze discipline eigenlijk onmogelijk. Door betere jurering kan dat nu ineens wel.''

Want ook de jurering heeft zich ontwikkeld, zegt Fouarge. ,,Vroeger kon je van te voren eigenlijk al invullen hoeveel punten een combinatie kreeg. Soms mede gebaseerd op prestaties uit het verleden. Nu kijkt de jury heel 'sec' naar het optreden. Als iemand uit het niets een zeer goede proef laat zien krijgt hij of zij de punten die daarbij horen. Dat maakt dat verrassingen mogelijk zijn. De overkoepelende organisatie (FEI) heeft via cursussen de juryleden beter gemaakt. Ook in mentaal opzicht.''

Via commissies bij de FEI was Kemperman een van de initiatiefnemers voor die ontwikkeling. ,,Vroeger waren we blij als we bij een internationaal kampioenschap twee kanshebbers voor goud hadden. Nu zijn dat er ineens veel meer. Ik kan er voor Londen zo vijf of zes opnoemen. En inderdaad, misschien zit er nog iemand ergens verstopt. Er is een breed scala aan goede combinaties en dat maakt het allemaal zeer interessant. Dat neemt niet weg dat iedereen in eerste instantie straks toch naar Adelinde zal kijken.''

petraaken

Re: Veel kanshebbers voor Olympisch goud dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 11:59

Maakt het er alleen maar spannender op. Daarbij kan er in de loop van de maanden nog veel gebeuren aan blessures ook.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 11:59

Moge de beste winnen :)

Thomas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 12:25

Wordt idd heel spannend! In Beijing toen ging het echt om Anky of Isabell, en nu zijn er zo wel 6 namen te noemen.. op naar de OS!

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 13:14

Wel spannend hoor. Ik vind het eigenlijk wel leuk, meer kanshebbers. Er is toch best aardig wat veranderd de laatste jaren.
Uiteraard hoop ik dat Adelinde er met de gouden medaille vandoor gaat, maar dan zal ze gewoon heel goed moeten rijden.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 14:04

Mits Parzival door de medische keuring komt, geen bloed in de mond heeft...etc..etc..je kan nooit van tevoren zeggen dat je goud gaat winnen totdat je het binnen hebt!

Amytj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 15:37

manubres schreef:
Mits Parzival door de medische keuring komt, geen bloed in de mond heeft...etc..etc..je kan nooit van tevoren zeggen dat je goud gaat winnen totdat je het binnen hebt!

mee eens er kan nog zoveel gebeuren. Kijk naar Vontango binnen 12 uur was het bekeken... Niets is zeker en al helemaal niet als je met dieren werkt.

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 15:44

Natuurlijk zijn er altijd onzekerheden, er kan altijd iets tussenkomen. Maar dat geldt voor alle combinaties.

Twinkelsstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 17:33

Het blijven dieren dus niks is zeker maar wel leuk dat er nu zoveel kanshebbers zijn. Houdt het spannend!!

purkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 18:21

Adelinde en Parzival Olympisch Goud!
ik zie het nog niet gauw een ander doen onder die druk

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 18:50

Sammie schreef:
http://www.anp.nl

Cornelissen favoriet

Want ook de jurering heeft zich ontwikkeld, zegt Fouarge. ,,Vroeger kon je van te voren eigenlijk al invullen hoeveel punten een combinatie kreeg. Soms mede gebaseerd op prestaties uit het verleden. Nu kijkt de jury heel 'sec' naar het optreden. Als iemand uit het niets een zeer goede proef laat zien krijgt hij of zij de punten die daarbij horen. Dat maakt dat verrassingen mogelijk zijn. De overkoepelende organisatie (FEI) heeft via cursussen de juryleden beter gemaakt. Ook in mentaal opzicht.''

:oo Wow, dat vind ik echt ongelooflijk. Op het hoogste niveau was het voor de juryleden niet eens mogelijk om een objectieve beoordeling van een proef te doen? Wat zegt dat over jurering in de basissport :?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 20:13

Dat dressuur voor een groot gedeelte ook een stuk psychologie is!

Ik vindt het hartstikke leuk dat er zoveel kanshebbers zijn,maakt het erg spannend!