Guinness wint Nederlands Kampioenschap Jachtpaarden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ThePast03

Guinness wint Nederlands Kampioenschap Jachtpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-12 13:17

http://www.knhs.nl

Onder wisselende weersomstandigheden werd op zaterdag 21 april het Nederlands Kampioenschap Jachtpaarden verreden in de tuinen van Paleis Soestdijk. De strijd om de titel voor het beste jachtpaard, traditiegetrouw de afsluiting van het jachtseizoen, werd dit jaar voor de 28ste keer georganiseerd. De overwinning in de Members-klasse ging naar Frederique Brouwers (Oisterwijk) met Dimple. Bij de Masters werd Guinness (Culthero x Knockboy Hero) van Brigitte Vonk (Bilthoven) verkozen tot beste jachtpaard.

Was het evenement de afgelopen jaren bijna zonder uitzondering verwend met stralend weer, dit jaar moesten organisatie en bezoekers genoegen nemen met een afwisseling van zon en regen bij een magere 12 graden. Voor deelnemers en toeschouwers wellicht een lichte domper, voor de paarden daarentegen waren het ideale omstandigheden. En daar draait het om bij het Nederlands Kampioenschap Jachtpaarden.
Tijdens dit kampioenschap worden de paarden door een jury beoordeeld op exterieur, oftewel het type en de bouw, de gangen en gedragingen van het paard. In de ochtend werd dit gedaan aan de hand van een keuring onder de man. In de middag werd in koppels een terreinrit verreden. Deze terreinrit laat zich het beste vergelijken met een cross-country parcours uit de eventingsport en werd al voor het zesde jaar op rij gebouwd door Dirk Stuip en Patrick van Ek. “Hoewel er veel parallellen zijn met de eventingsport bouwen we hier toch echt voor jachtpaarden. Met dat in het achterhoofd hebben we in vergelijking met voorgaande jaren meer elementen in het parcours gebracht die dicht bij een natuurlijke jacht liggen. Hagen, hekken, op- en afsprongen. Allemaal hindernissen die je ook tegen zou komen in een jachtveld. Terug naar de basis, zeg maar. Het is dan ook een parcours geworden dat een kampioenswaardig jachtpaard goed zal liggen”, aldus Dirk Stuip voorafgaand aan de terreinrit.

De top 12 van de Masters ná de terreinrit mocht de ring nogmaals betreden, waarna de verschillende juryleden in het zadel klommen om de paarden zelf uit te proberen. Het winnende jachtpaard Guinness kreeg een uitmuntende beoordeling van de jury. Tweemaal kreeg het paard het cijfer 9,0 en zelfs eenmaal een 10,0. In het algemeen vond juryvoorzitter Frans Vrenken dat er duidelijk meer kwaliteit werd getoond. “Ondanks de slechte bodem als gevolg van de regen waren de paarden goed te rijden. We merken echt dat de paarden er ieder jaar beter voor staan en ook de ruiters zijn bijzonder gemotiveerd”, aldus Vrenken. Eigenaresse van het winnende jachtpaard Guinness Brigitte Vonk was geëmotioneerd bij het spelen van het Wilhelmus. “Met mijn andere paard Finnegan heb ik al drie keer mogen winnen. Dit paard heb ik vorig jaar gekocht, net na het Nederlands Kampioenschap Jachtpaarden in 2011. Ik wist eigenlijk niet goed wat ik vandaag kon verwachten. Maar ik ben bijzonder blij om te zien hoeveel we in een jaar hebben bereikt.” De tweede plaats bij de Masters ging naar Ewald Bakker (Hollandsche Rading) met zijn mooie schimmel Hendrik (Burggraaf x Voltaire). De derde plaats was voor Jenny van Staveren (Soest) met haar eigen fokproduct, de zwarte hengst Todd (Dageraad x Burggraaf).

Bij de Members was het girlpower alom: de volledige top drie werd bezet door amazones onder de 16 jaar. Een uitzonderlijke prestatie bij dit kampioenschap. De 15-jarige Frederique Brouwer (Oisterwijk) ging met haar paard Dimple met de winst naar huis. “Het is een droom! Ik ben enorm blij en trots op mijn paard. Voorafgaand aan de terreinrit was ik best zenuwachtig. De sloten vond ik namelijk erg spannend. Maar Dimple deed het echt heel goed”, aldus een uitgelaten Frederique, die ook al het clubkampioenschap bij haar vereniging De Veluwe Hunt op haar naam wist te schrijven. Op de tweede plaats eindigde de 12-jarige Floor van Roon (Putten) met haar pony Twilight. De derde prijs ging naar Lissen Hill van de 15-jarige Amber Kuipers (Fleringen).

Het kampioenschap werd georganiseerd door de Koninklijke Nederlandsche Jachtvereniging, de Jachtvereniging Soestdijk en de Veluwe Hunt en werd verreden onder auspiciën van de KNHS.

Uitslag Masters
1. Mevr. B.M.A. Vonk ­ Guinness 58,86
2. Dhr. E.M. Bakker ­ Hendrik 54,39
3. Mevr. J. van Staveren ­ Todd 54,07
4. Dhr. F. Coenen ­ Apropos 53,55
5. Dhr. W. Minnen ­ Liberty 52,21
6. Dhr. R.J. de Rooij ­ Kilala Boy 51,38
7. Dhr. P.M. Massee ­ Tommy 51,05
8. Dhr. W. Hazeleger ­ Sake 49,82
9. Dhr. G.D. Lourens ­ Lombardo 49,70
10. Dhr. J.W. Pleijsier ­ Sir. Hennessy 49,32
11. Dhr. C. Fontijn ­ Triatleet 48,90
12. Dhr. E. Welling ­ Toussaint 47,06

Uitslag Members
1. Mej. F. Brouwers ­ Dimple 36,83
2. Mej. F. van Roon ­ Twilight 36,53
3. Mej. A. Kuipers ­ Lissen Hill 35,85
4. Mevr. Van Harten - Pensa ­ Diamond Avenue 35,83
5. Dhr. J.P. van Roon ­ Crosstown Touch 35,80
6. Dhr. A. Kuipers ­ Selano 35,05
7. Dhr. J. Vos ­ Ballinamore Boy 34,98
8. Dhr. J.R. van der Veen ­ Rock Rimmon Rosse 34,92
9. Dhr. J. Hegge ­ Within Temptation 34,89
10. Dhr. S.J.A. Jacobs ­ Ufarna 34,79

X_Linz_X

Re: Guinness wint Nederlands Kampioenschap Jachtpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 13:50

jammer voor de plek van ufarna,
super paard om mee door het bos te crossen!
ik ben niet zo thuis in het jachtgebeuren,
maar toch allemaal gefeliciteerd!

Valanee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 14:07

Was ontzettend gaaf om te zien ook erg toffe foto's kunnen maken :D
Gefeliciteerd aan iedereen die heeft gewonnen!

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 08:07

Tijdens de Master terreinproef was het inderdaad slecht weer. Wij zijn later vertrokken omdat we dit jaar niet meededen en hebben enkel de Members in het terrein gezien. Toen was het echt super weer. Ik heb veel mooie foto's kunnen maken.
Hier een foto van een van de waterhindernissen.
Afbeelding