IB:Harrie Smolders op zevende plek in eerste ronde wb finale

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

IB:Harrie Smolders op zevende plek in eerste ronde wb finale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-12 20:07

* http://www.bokt.nl / www.knhs.nl

Afbeelding
Christian Ahlmann en Taloubet Z eindigden in de middenmoot
foto: FEI
De eerste ronde in de wereldbekerfinale springen is zojuist afgesloten in Den Bosch. Zevenendertig deelnemers gingen van start. De tweede ronde gaat morgen om 19.00 uur van start. De daadwerkelijke finale in twee rondes zal zondag om 14.00 uur zijn. Naar verwachting zal de NOS op Nederland 1 beelden uitzenden van de finale.

De openingswedstrijd kende vele mogelijkheden om langer dan wel korter over het parcours te doen. Bijzonder veel mogelijkheden om af te snijden hadden de ruiters op hindernis zeven, een oxer waarvan de bovenste twee palen niet parallel aan elkaar lagen, waardoor de hindernis op rechts nogal wat smaller was als op links. Sommige ruiters als Fellers reden alles binnendoor en als ze dan nog eens alle palen lieten liggen dan waren ze vooraan in de uitslag te vinden. Ruiters die feitelijk niets te zoeken hebben in een wedstrijd op dit niveau kozen de langere weg en kwamen ook zonder zichzelf en hun paarden in de problemen te brengen aan de eindstreep. De enige uitzondering werd gevormd door de Japanner Yuya Ninomiya, die met Willem serieus in de problemen kwam. Met nog twee hindernissen te gaan stak zijn paard beide achterbenen in de oxer, waardoor de ruiter in onbalans raakte en tientallen meters verder werd gedegradeerd tot zandruiter.

Het jachtparcours van vanavond was op 1.50m niveau. De Belg Rik Hemeryck, voor het eerst in de wereldbekerfinale, had de eerste start geloot. Hij zakte uiteindelijk slechts terug naar de derde plaats met 35 punten. Zijn tijd was 62.66 seconden. Daarmee is hij met Quarco de Kerambars (v. Darco) de beste Belg van de avond, niet slecht voor een debutant. Hij zag Steve Guerdat uit Zwitserland met Nino Des Buissonnets (v. Kannan) op de tweede plaats in 61.94 seconden eindigen (36 punten). Het snelst rond ging echter de Amerikaan Rich Fellers, hij stuurde de kleine, maar zeer flexibele hengst Flexible (v. Cruising) rond in 60.26 seconden (38 punten). Daarmee steekt hij alvast 25.300 euro in zijn zak. "Flexible wordt met de jaren beter en het is nu naar mijn gevoel een beter paard dan vijf jaar geleden", aldus Rich Fellers, die al twee maal meende afscheid te moeten nemen van deze vos door twee ernstige, niet aan de springsport gerelateerde, blessures. "Gelukkig is hij steeds weer teruggekomen en hij voelde vandaag uiterst fris. Dat belooft nog wat voor de komende dagen", aldus Fellers, die in 2008 als tweede eindigde in de finale van de wereldbekerstrijd, die toen in Gothenburg werd verreden.

Pius Schwizer belandde op plek vier met Ulysse (v. Non Stop). De eerste Nederlander zien we op plek zeven. Harrie Smolders stuurde Regina Z (v. Rex Z) foutloos rond in 63.67 seconden (31 punten). Maikel van der Vleuten bleef helaas niet foutloos. Op de oxer viel een balk, daarmee eindigde hij met tienjarige VDL Groep Verdi (v. Quidam de Revel) op een achttiende plaats (20 punten). "Echt jammer van de fout, maar ik ben tevreden. Verdi is in wedstrijden waarin snelheid belangrijk is buiten beter op zijn plaats als binnen. De hengst voelde echt fijn aan, dus laten we de dag van morgen maar rustig afwachten", vertelde Maikel van der Vleuten.

Tussen al dit mannelijk geweld in de top tien vestigde zich een dame. De Amerikaanse Kirsten Coe met de vosmerrie Baronez (v. Heartbreaker) staat op een achtste plek. Edwina Tops-Alexander met Titus (v. Lancelot) valt met een elfde plek net buiten de voorlopige top tien.

Harrie Smolders was tevreden met zijn resultaat. "Er had misschien iets meer in gezeten, maar dan had ik meer risico's moeten nemen. Nu heb ik snel gereden zonder echt hard te gaan, waardoor ik Regina niet in het rood heb hoeven te rijden en ik voor morgen en zondag nog voldoende over hoop te hebben", aldus Smolders, die zich terdege op deze finale heeft voorbereid. "Na de wereldbeker in Zürich heb ik Regina twee maanden rust gegeven en pas zes weken geleden ben ik haar weer gaan rijden. Eerst een lichte nationale wedstrijd, daarna twee lichte wedstrijden in Doha en nu hier. Misschien heeft ze nu net te weinig sprongen in de benen, maar ze voelde echt topfit en top fris", aldus Smolders. "Op alle hindernissen werden fouten gemaakt en je kon buitenom en binnendoor rijden. Een echte openingswedstrijd van een wereldbeker finale".

De titelverdediger Christian Ahlmann met de KWPN'er Taboulet Z (v. Galoubet A S.F.) eindigde met drie balken teleurstellend op de zesentwintigste plaats. Ook voor de overige Duitse deelnemers zat het niet mee. Geen van de Duitsers hield al het hout boven. Marcus Ehning met de merrie Sabrina (v. Sandro Boy) was de beste van zijn land op de negende plek.

De tussentijdse ranking ziet er, voorlopig nog weinig verrassend, als volgt uit:
1. Rich Fellers - Flexible (38 punten)
2. Steve Guerdat - Nino Des Buissonnets (36 punten)
3. Rik Hemeryck - Quarco de Kerambars (35)
4. Pius Schwizer - Ulysse (34)
5. Kevin Staut - Silvana *HDC (33)
6. Rolf-Göran Bengtsson - Casall La Silla (32)
7. Harrie Smolders - Regina Z (31)
8. Kirsten Coe - Baronez (30)
9. Marcus Ehning - Sabrina (29)
10. Eric Lamaze - Coriana van Klapscheut (28)
18. Maikel van der Vleuten - VDL Groep Verdi (20)
26. Christian Ahlmann - Taloubet Z (12)

uitslag: http://results.scgvisual.com/2012/denbosch/r1.html

Anoniem

Re: IB:Harrie Smolders op zevende plek in eerste ronde wb finale

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 09:56

Wat gaaf, een afstammeling van Cruising bovenaan, een van mijn favoriete hengsten. Top van Harrie, hoop dat ie dat vast kan houden.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 19:05

Anoniem

Re: IB:Harrie Smolders op zevende plek in eerste ronde wb finale

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 19:14

He balen.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 11:22

Joolien schreef:
Wat gaaf, een afstammeling van Cruising bovenaan, een van mijn favoriete hengsten. Top van Harrie, hoop dat ie dat vast kan houden.

Idd vind ook gaaf dat ie weer bovenaan staat, ik rij ook een Cruising ;-)