IB: Alle springpaarden passeren eerste veterinaire inspectie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

IB: Alle springpaarden passeren eerste veterinaire inspectie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-12 18:57

http://www.knhs.nl

De 37 springruiters uit 19 landen die hun 51 in de Rolex FEI wereldbeker finale startgerechtigde paarden aanboden voor de veterinaire keuring hebben allen groen licht gekregen. Opvallend was dat Harrie Smolders zijn toppaard Exquis Walnut de Muze niet voor deze keuring heeft aangeboden. "Ik ga met Regina Z alle drie wedstrijden rijden, en bewaar Walnuit de Muze voor volgend weekeinde, wanneer in Mierlo de Nederlandse Kampioenschappen worden verreden", aldus Smolders.

Op woensdagmiddag stond een warm-up wedstrijdje op het programma, waarvoor slechts een klein gedeelte van de deelnemende ruiters hun paarden zadelden. Winnaar werd de uit Qatar afkomstige ruiter Ali bin Khaled Al Thani, die Sieshofs Abraksas als snelste over het zeer eenvoudige parcours stuurde. "Deze wedstrijd heeft alleen maar tot doel de paarden even aan de omstandigheden van deze hal te laten wennen. Daarom mag je deze wedstrijd zeker niet zien als een opmaat naar de parcoursen die vanaf morgen in de wereldbeker finale worden opgetrokken", aldus de voorzitter van Indoor Brabant, Gerrit-Jan Swinkels.

De twee Nederlandse combinaties Harrie Smolders en Maikel van der Vleuten met VDL Groep Verdi kwamen in deze wedstrijd niet in actie. "Ik kon gisteren Regina al in de hal dressuurmatig rijden en dat voelde perfect aan, waardoor ik het niet noodzakelijk vond om haar vandaag een inspanning te laten plegen. Regina moet in vier dagen drie zware wedstrijden lopen en daarom heb ik besloten haar vandaag rust te gunnen", aldus Smolders.
Ook Maikel van der Vleuten had in de ochtenduren de KWPN goedgekeurde hengst Verdi los gewerkt. "Verdi heeft twee weken geleden super gepresteerd in Qatar en vond het geen toegevoegde waarde hebben hem vanmiddag in deze warm-up wedstrijd te starten. In de ochtend heeft Verdi alles gezien wat hij in deze hal moest zien en mijn gevoel zegt dat het zo goed was. Dus daar hebben we het dan maar bij gelaten".

Donderdagochtend is de veterinaire keuring van de paarden die deelnemen aan de wereldbeker finale voor dressuurruiters. Donderdagavond om 19.00 uur start de eerste wedstrijd in het kader van de Rolex wereldbeker finale voor springruiters in de Bossche Brabanthallen.