Voorlopig geen paardenbelasting in Duitsland

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Voorlopig geen paardenbelasting in Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-12 11:29

http://www.dehoefslag.nl / http://www.rp-online.nl

In Duitsland zal de omstreden paardenbelasting voorlopig niet worden uitgevoerd. In de gemeente Remscheid werd afgelopen week gestemd over invoering van deze maatregel. De meerderheid was echter tegen en daarom wordt het plan voor nu op een laag pitje gezet, aldus website rp-online.

Het laatste woord is hier echter nog niet over gesproken. De partijen SPD, Grünen en FDP laten weten geen mogelijkheid te zien om de belasting in te voeren, omdat de paardenwereld hier totaal ongeschikt voor zou zijn. Daarnaast is volgens FDP-fractievoorzitter Remscheider het bedrag van 750 euro per paard, per jaar, veel te hoog.

verwant artikel
[VN] Flinke discussie over paardenbelasting in Duitsland

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 11:46

Laat dat nog niet aan de oren van de buurlanden komen 8)7

mylittlejoy

Re: Voorlopig geen paardenbelasting in Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 11:58

Dat bedrag is ook van de zotten natuurlijk. Een beetje manege met zeg 35 paarden krijgt dan ineens een jaarlijkse kostenpost van ruim 25.000 euro om de oren. Zeker in de huidige economische malaise niet op te hoesten.

Daarnaast, bestaat er ook zoiets als koeienbelasting? Schapenbelasting? Nee toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 12:15

Nee maar het zal wel zijn, omdat veel paardeneigenaren te lui zijn om de stront achter de kont van hun paard op te ruimen als ze gebruik maken van de openbare weg. En over het algemeen staan die koeien en schapen in een weiland en niet op het fietspad in een woonwijk. Maar 750 euro is wel belachelijk veel! Nu hoef je dat niet eens te schuiven op de economische malaise, want in Duitsland gaat het een stuk minder rot als hier (misschien dat ze daar niet elke dag in paniek op het journaal het hebben over DE crisis).

ptiteblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 12:32

Waar ik vroeger mijn paard had, was de gemeente belasting van 50€ per jaar.
Maar de wegen waren daarvoor niet meer geschikt voor de paarden, en we moesten ook de stront kuisen, dus...
OK voor een kleine bedrag, maar zorg dan dat er goede wandelpaden komen voor de paarden alleen met goede bodem!

RM94

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 15:15

idinn schreef:
Nee maar het zal wel zijn, omdat veel paardeneigenaren te lui zijn om de stront achter de kont van hun paard op te ruimen als ze gebruik maken van de openbare weg. En over het algemeen staan die koeien en schapen in een weiland en niet op het fietspad in een woonwijk. Maar 750 euro is wel belachelijk veel! Nu hoef je dat niet eens te schuiven op de economische malaise, want in Duitsland gaat het een stuk minder rot als hier (misschien dat ze daar niet elke dag in paniek op het journaal het hebben over DE crisis).

in dat geval wil ik eerst kattenbelasting. Ik moet voor mijn hondje waarvan ik braaf de poep opruim hondenbelasting betalen maar de katten die niet van mij zijn en lekker in mijn tuin komen sch***en daar is geen belasting voor............................. om maar even over mestopruimen te spreken

humanoidR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 15:25

RM94 schreef:
idinn schreef:

in dat geval wil ik eerst kattenbelasting. Ik moet voor mijn hondje waarvan ik braaf de poep opruim hondenbelasting betalen maar de katten die niet van mij zijn en lekker in mijn tuin komen sch***en daar is geen belasting voor............................. om maar even over mestopruimen te spreken

_/-\o_

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 15:46

Goed nieuws!!!! Zou ook echt een totale ramp voor veel paardenhouders zijn als ze het wel zouden invoeren. 750 euro was echt een belachelijk bedrag... en zou voor veel paardeneigenaren einde paard betekenen, en dus voor veel paarden einde leven.. En dat betekend dus voor veel mensen weer einde baan (denk aan hoefsmeden, DA, pensionstalmedewerkers enz.). Goed nieuws dus dat het niet door gaat!

Dewii

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 15:49

Eerlijk gezegd vind ik dan dat óf de hondenbelasting afgeschaft moet worden, óf er moet ook belasting worden gelegd op andere huisdieren. Het bedrag is natuurlijk belachelijk ook, maar het zou niet oneerlijk zijn om ook paardenbelasting in te voeren en daarbij ook kattenbelasting. Onze kat komt nooit buiten dus die belast eigenlijk niemand :+ , maar desondanks sta ik ervoor om of voor alle huisdieren belasting in te voeren (met redelijke bedragen natuurlijk en geen 750 euro per paard per jaar), of geen belasting.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 15:55

Wat dacht je van geen enkele dierenbelasting.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 16:01

Dewii schreef:
Eerlijk gezegd vind ik dan dat óf de hondenbelasting afgeschaft moet worden, óf er moet ook belasting worden gelegd op andere huisdieren. Het bedrag is natuurlijk belachelijk ook, maar het zou niet oneerlijk zijn om ook paardenbelasting in te voeren en daarbij ook kattenbelasting. Onze kat komt nooit buiten dus die belast eigenlijk niemand :+ , maar desondanks sta ik ervoor om of voor alle huisdieren belasting in te voeren (met redelijke bedragen natuurlijk en geen 750 euro per paard per jaar), of geen belasting.

Kattenbelasting is een moeilijk iets, omdat heel veel katten nooit buiten komen. Daarentegen worden vrijwel alle honden dagelijks meerdere keren buiten uitgelaten. Dat je belasting voor honden moet betalen, vind ik ook weer vreemd, maar goed. Het zou helemaal raar zijn belasting te betalen voor een dier dat nooit buitenkomt. Wat is dan het volgende, parkietenbelasting? Rattenbelasting? Wandelende takkenbelasting?

En paardenbelasting geeft dan weer een volgend probleem. Ik woon bijvoorbeeld zelf in Zoetermeer, maar mijn paard staat in Nootdorp. Dan zou de gemeente Nootdorp dat bij mij moeten komen innen, maar die hebben geen idee wie ik ben of wie mijn paard is. Dus voor je überhaupt aan belasting kan gaan denken, moet je eerst een waterdicht registratiesysteem hebben.

Dewii

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 16:02

:j Precies, daarom ben ik eigenlijk meer voor géén belasting. Je moet al genoeg betalen om voor zo'n dier te zorgen, nietwaar? En wat heeft iemand er nou last van als jij gewoon netjes je poep zou opruimen, wat helaas ook niet iedereen doet. Ben het met je eens over dat registratiesysteem, maar er zijn zoveel uitzonderingen op de regel, dat het haast niet mogelijk is om belastingen in te gaan voeren op dieren. Zullen we extra belasting op mensen gaan invoeren :)) , die belasten veel meer dan dieren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 16:22

@RM94 : en om die reden heb ik mijn kat binnen of in eigen tuin aan de lijn, want ook dat vind ik asociaal :j ik kies voor een kat, dan vind ik het niet kunnen dat andere met zijn behoefte moeten zitten. De hond van de buren doet zijn behoefte tenslotte ook niet in onze tuin.

Citaat:
Wandelende takkenbelasting?

Haha ja want die laat ik natuurlijk altijd buiten uit :D

Hondenbelasting vind ik aan de ene kant ook vreemd, want waarom de kat en een paard niet? Maar andere kant vroeger deed men hier echt niet aan opruimen. En de gemeente kon dat wel allemaal gaan opruimen, want was 1 grote stink zooi. Dan betaalde je als niet honden bezitter dus mee met opruimen. Maar ik ben dan eerder voor mensen beboeten die de behoefte van hun hond laten liggen dan de belasting. Tegenwoordig moet je bijna overal in het dorp de poep opruimen en daar zijn ze echt streng/fanatiek mee met controleren en beboeten. Doe zoiets desnoods ook voor paarden. Anders kan je wel overal belasting op gaan heffen, want in dorp is ook iemand die zijn 2 varkentjes buiten uitlaat...

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 18:41

Sammie schreef:
http://www.dehoefslag.nl / http://www.rp-online.nl

In Duitsland zal de omstreden paardenbelasting voorlopig niet worden uitgevoerd. In de gemeente Remscheid werd afgelopen week gestemd over invoering van deze maatregel. De meerderheid was echter tegen en daarom wordt het plan voor nu op een laag pitje gezet, aldus website rp-online.

Het laatste woord is hier echter nog niet over gesproken. De partijen SPD, Grünen en FDP laten weten geen mogelijkheid te zien om de belasting in te voeren, omdat de paardenwereld hier totaal ongeschikt voor zou zijn. Daarnaast is volgens FDP-fractievoorzitter Remscheider het bedrag van 750 euro per paard, per jaar, veel te hoog.

verwant artikel
[VN] Flinke discussie over paardenbelasting in Duitsland

_/-\o_

Angela schreef:
Goed nieuws!!!! Zou ook echt een totale ramp voor veel paardenhouders zijn als ze het wel zouden invoeren. 750 euro was echt een belachelijk bedrag... en zou voor veel paardeneigenaren einde paard betekenen, en dus voor veel paarden einde leven.. En dat betekend dus voor veel mensen weer einde baan (denk aan hoefsmeden, DA, pensionstalmedewerkers enz.). Goed nieuws dus dat het niet door gaat!

Bedrag is inderdaad absurd hoog. Als deze wet nationaal (dan wel regionaal in onze Bundesstaat) ingevoerd zou worden dan hadden wij alle 3 de paarden kunnen verkopen en dan ook wel het huis. Wat heb ik aan een huis met stallen en weiland als ik niet eens paarden heb?
Deze wet zou niet alleen een economische ramp veroorzaken in de hippische wereld maar de Duitse hippische wereld zou compleet op zijn gat liggen en afglijden naar het jaar nul (alhoewel de FN met zijn rare regels, wetten en torenhoge toernooikosten daar ook al goed aan meewerkt....).

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 21:46

Nou gelukkig. Want dan hadt ik mijn 4 paarden weg kunnen doen. Gewoon te gek voor woorden.

ptiteblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 20:26

Bij ons ging het zo voor de belasting:
De stal eigenaars moest ieder jaar aangeven hoeveel paarden in zijn bezit waren op 1 januari.
Paarden onder 3 jaar en boven 25 moesten niets betalen want die werden niet gebruikt als rijpaard.

Dan moest de eigenaar de naam geven van elke eigenaar van de paarden die op stal stonden, en kregen we thuis een belastingbrief van de gemeente waar de paarden gestald waren.
Dus ik betaalde een belasting aan een gemeente 10km van thuis.

En als je op 2 januari uw paard verhuisde, dan moest je toch betalen want die was op het gebied van gemmente op 1 januari (daardoor zijn we op 27 december vertrokken ooit, lol)

Is dus inderdaad te doen...

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 08:49

Hier in DL zou het bij onze gemeente echt onzin zijn om te belasten voor rijpaard, je betaald hier al om in de bossen te mogen rijden middels een vergunning. Je betaald dus al aan de gemeente (nou ja, kreis) voor onderhoud van de ruiterpaden. En dat je dat betaald, dat is heel terrecht. Maar dit zou gewoon zijn om de pot te spekken, niet om iets te doen wat ten goede komt aan de betaler.

Nu is de vraag of ze ook daadwerkelijk alles wat ze binnen krijgen aan de paden besteden, maar goed, dat is in ieder geval wel de insteek. Net als dat bij hondenbelasting het idee is dat daarvan opgeruimd wordt (poep op straat), en hondenveldjes worden aangelegd en bijgehouden.

Gracy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 15:00

Wij wonen in Oost Friesland - Duitsland en vandaag verscheen in de plaatselijk krant een uitgebreid artikel mbt de paardenbelasting die ze willen alsnog invoeren... er is ook veel ophef te horen over de radio mbt deze topic.. Wij hopen dat het belasting niet doorgaat want dat betekent 750 euro per paard per jaar! :(

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 15:13

Goed nieuws hoeveel gedumpte dieren willen we er nog bij als dit ingevoerd wordt.

En over belasting hond. Mijn hond komt hele dagen buiten maar wel op mijn eigen terrein..waar hij alles doet..moet ik betalen om mijn eigen terrein op te ruimen? Dacht het niet. Nu is het bij ons in BE niet aan de orde..teminste niet in mijn gemeente gelukkig en laten we hopen dat het zo blijft;)