Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Sammie schreef:Toch staan meerdere wetenschappers en producenten van wormmiddelen niet te trappelen om dergelijke natuurlijke stoffen te omarmen.
Volgens Nielsen zijn daar meerdere redenen voor. Eén daarvan is de effectiviteit. Sommige samenstellingen kunnen wel parasieten doden, maar niet voldoende om op de commerciële markt te komen. Andere samenstellingen doden maar enkele wormsoorten en hebben geen effect op de overige wormsoorten. Ook zijn er samenstellingen die eigenlijk elke dag gegeven moeten worden, wil het effect hebben. Dit geeft weer andere praktische problemen.
Een ander nadeel is dat er (plant)stoffen zijn die wel effect hebben op de wormen, maar tegelijkertijd (te) schadelijk zijn voor het paard. Bij stoffen op kruidenbasis is er een ander probleem. De hoeveel heden van de werkzame stof varieert nogal eens per plant of per maand. Hierdoor is het op dit moment moeilijk in te schatten welke dosis er gegeven moet worden.

MarChak schreef:In GB is al langer een natuurlijk ontwormmiddel online te bestellen, het heet daar Verm-X, en voor meerdere diersoorten te krijgen. In Nederland is uitgebreid onderzoek gedaan naar de effectiviteit van Verm-X bij varkens, het werkte beter dan de reguliere middelen, waar dus al resistentie tegen opgebouwd is.
Edit: GB
Verm-X nederland
Een 5-daagse kuur voor een paard kost 14,50, dus qua prijs ontloopt het de reguliere wormspuit niet. Denk dat er vooral ook wel winst te halen valt in betrouwbaarheid en juiste uitvoering van mestonderzoek.
irmaz schreef:De reden dat de producenten niet staan te trappelen om te investeren in een dergelijk onderzoek heeft niks met de mogelijke (in)effectiviteit van planten te maken maar alles met het feit dat er geen patenten op aangevraagd kunnen worden. Commercieel gezien is dus een natuurlijke ontwormer geen cash cow
Ffortuna schreef:Ik denk dat het er meer mee te maken heeft dat bepaalde middelen wel wormen vergiftigen maar dus gelijk het hele paard meenemen
Daarnaast heb ik liever een middel dat wormen doodt en niet een middel dat ´kans geeft op minder wormen´. Daar heb je in mijn ogen niks aan. Veel effectiever zou zijn om pas te ontwormen nadat blijkt dat dat nodig is na mestonderzoek. Hebben de parasieten minder kans op resistentie op te bouwen en dan ontworm je ook pas als het nodig is.
Ariebren schreef:Er is in Nederland nog steeds niet bewezen dat er een resistentie is tegen de Yvermectine.
Wij Hollanders ontwormen goed en die niet ontwormen, hun probleem.
). Een logisch denkend mens dacht dat 1 spuit ruim voldoende zou zijn voor 1 paard (je zou verwachten dat er een veiligheidsmarge in zit toch?) maar in werkelijkheid hebben de fabrikanten het blijkbaar maar krap gedoseerd. Dus: te vaak te weinig. Resultaat: resistentie gevaar.
) Of zou ik nu spoken zien
MarChak schreef:In GB is al langer een natuurlijk ontwormmiddel online te bestellen, het heet daar Verm-X, en voor meerdere diersoorten te krijgen. In Nederland is uitgebreid onderzoek gedaan naar de effectiviteit van Verm-X bij varkens, het werkte beter dan de reguliere middelen, waar dus al resistentie tegen opgebouwd is.
Edit: GB
Verm-X nederland
Een 5-daagse kuur voor een paard kost 14,50, dus qua prijs ontloopt het de reguliere wormspuit niet. Denk dat er vooral ook wel winst te halen valt in betrouwbaarheid en juiste uitvoering van mestonderzoek.
Maar nu hopen dat het ook werkzaam is...
MarChak schreef:Die vraag weet ik zo 1-2-3 niet te beantwoorden, ik weet wel dat Verm-X bij varkens effectief werkte, dus er zal ongetwijfeld bij paarden ook eerst onderzoek naar zijn gedaan voor het commerciëel in de markt gezet is. Misschien kan google hierbij uitkomst bieden?
) nog doden met water. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat als je paard maar genoeg drinkt alle wormen dood gaan.
. Het hoge getal van 91% kan nog veel lager uitvallen als het is ingenomen en verwerkt door het verteringssyteem van het paard.

En nog een aantal domme foutjes haha. Focussed schreef:MarChak schreef:Die vraag weet ik zo 1-2-3 niet te beantwoorden, ik weet wel dat Verm-X bij varkens effectief werkte, dus er zal ongetwijfeld bij paarden ook eerst onderzoek naar zijn gedaan voor het commerciëel in de markt gezet is. Misschien kan google hierbij uitkomst bieden?
Verm-X is in vitro getest (dit is het enige onderzoek wat ik kan vinden). Waaruit bleek dat de (volgens de maatstaven van echte ontwormingsmiddelen op basis van chemische werkzame stoffen) wormen al resistent waren. Met andere woorden: Als Verm-X een chemisch ontwormmiddel was zou het allang niet meer gebruikt mogen worden omdat de resistentie er tegen al te hoog is. Namelijk 91% (reguliere ontwormingsmiddelen worden "afgeschreven" bij 95% of minder).
Overigens is een resultaat van een in vitro test ook wel redelijk discutabel. Je kunt wormen in vitro (bij wijze van) nog doden met water. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat als je paard maar genoeg drinkt alle wormen dood gaan.
. Het hoge getal van 91% kan nog veel lager uitvallen als het is ingenomen en verwerkt door het verteringssyteem van het paard.
Interessanter en betrouwbaarder zou zijn een x-aantal paarden (1000 of meer) op wormen te testen (een aantal keer, om een betrouwbare uitslag te krijgen), vervolgens een kuur Verm-X (of Equi Parex) te geven en daarna weer een aantal keer te testen om te kijken of er minder wormen zijn. Testen via mest en bloedonderzoek.
Er zijn al genoeg antihelmintische phytochemicaliën bekend ("anti worm kruiden") bij mensen en er zijn duidelijke aanwijzingen dat het zeker wormwerend of dodend kan werken. Alleen deze kruiden zie je niet tegenkomen in de ontwormingsmiddelen voor paarden.
De producent van Equi Parex beargumenteerde dat de kruiden die zij kozen in hun product de kruiden zijn die een paard in de natuur zou eten tegen wormen. Helaas kan geen enkel (wild) paard dit, tenzij hij dagelijks een rondje om de wereld doet... Er zitten kruiden in uit Azië, Indië, Europa, Noord-Amerika, Zuid-Amerika... Er lijkt geen duidelijke reden waarom ze deze kruiden hebben toegevoegd. Vooral omdat er al onderzoeken zijn gedaan met een aantal van deze individuele kruiden bij klein vee en die wezen juist de andere kant op (niet werkzaam of maken het darm milieu beter waardoor er meer wormen kwamen).