Kunstenares maakt ‘My Little Pony’ van opgezet paard

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Kunstenares maakt ‘My Little Pony’ van opgezet paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-12 12:49

http://www.horses.nl / http://www.geenstijl.nl

De controversiële Nederlandse kunstenares Katinka Simonse, pseudoniem Tinkebell, staat bekend om het verwerken van dode dieren in haar werken. Haar nieuwste plan is het opzetten van een paard. “Ik laat in New York een lifesize ‘My Little Pony’ maken van een echt paard”, aldus de kunstenares.

De kunstenares werd in 2004 landelijk bekend toen ze haar eigen kat verwerkte tot een handtas. Ze maakte het werk om aandacht te vragen voor het feit dat het maatschappelijk geaccepteerd is productiedieren als koeien en varkens te doden voor consumptie, maar een huisdier niet. In de daaropvolgende jaren kwam ze regelmatig in opspraak. Zo liet ze in 2008 meer dan 90 hamsters urenlang in hamsterballen rondlopen. Ze wilde hiermee laten zien hoe mensen omgaan met hun huisdieren. De zaak kwam voor de rechter, door wie ze werd vrijgesproken van dierenmishandeling. Haar werken leverden regelmatig een storm aan kritiek op, inclusief doodsbedreigingen.

Simonse laat zich echter niet tegenhouden en zoekt opnieuw de grens op met haar plan een paard op te laten zetten en om te bouwen tot een levensgrote ‘My Little Pony’. “De meest populaire My Little Pony had rolschaatsen, dus die van mij krijgt ook rolschaatsen aan”, aldus Tinkebell.

Klik hier voor een video met Tinkebell.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 12:50

Dat kind is koekoek 8)7

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 12:52

In sommige gevallen snap je echt niet wat mensen kunst vinden en hoe ze op het idee komen... Brengt ze dit paard ook zelf om, netzoals haar kat?

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 12:56

kohtje schreef:
Dat kind is koekoek 8)7

_/-\o_

Vraag me wel af of dit paard hier bewust voor gedood word of dat het een dier is wat geen paardwaardig bestaan meer kan leiden door ziektes ouderdom of blessure leed

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 12:58

Ik snap haar idee achter haar acties wel, heel goed zelfs om dat zo onder de aandacht te brengen, iets schokkends komt toch beter aan dat die standaard acties. Een beetje raar is het wel. :P

gesina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 12:59

Er lopen er dus echt meer los dan dat er opgesloten zitten

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 13:00

Captain schreef:
Ik snap haar idee achter haar acties wel, heel goed zelfs om dat zo onder de aandacht te brengen, iets schokkends komt toch beter aan dat die standaard acties. Een beetje raar is het wel. :P

Heb je haar interview bij DWDD ooit gezien? Ze komt op mij niet over als iemand die een maatschappelijke kwestie aan de kaak wil stellen, maar eerder dat gebruikt als excuus om zich zo bizar mogelijk te gedragen met een hoop dierenleed als gevolg.

nina023

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 13:01

kohtje schreef:
Dat kind is koekoek 8)7

Zo inderdaad! en niet zo'n beetje ook! _O-

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 13:02

Ik snap de ophef niet. Ook niet over die kat. Beest was een natuurlijke dood gestorven, moet zij toch weten wat ze er daarna mee doet? Een paard opzetten is ook niks nieuws.
Verder ken ik haar niet, van de hamsters wel. Dat vond ik wel sneu, maar dat zijn levende dieren.

Ik weet niet of jullie Berlinde de Bruyckere kennen, die gebruikt paardenhuiden (alleen de huid) waarmee ze als het ware opnieuw paarden maakt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

nina023

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 13:04

Fiffill schreef:
Ik snap de ophef niet. Ook niet over die kat. Beest was een natuurlijke dood gestorven, moet zij toch weten wat ze er daarna mee doet? Een paard opzetten is ook niks nieuws.
Verder ken ik haar niet, was zij niet ook degene met die hamsters in die hamsterballen? Dat vond ik wel sneu, maar dat zijn levende dieren.

Ik weet niet of jullie Berlinde de Bruyckere kennen, die gebruikt paardenhuiden (alleen de huid) waarmee ze als het ware opnieuw paarden maakt.

http://cloud.hauserwirth.com/documents/ ... /muhka.jpg

http://24.media.tumblr.com/tumblr_lqr4i ... o1_500.jpg

http://29.media.tumblr.com/tumblr_lo6uh ... o1_500.jpg

Brr wat een nare plaatjes. Misschien kun je ze beter in een linkje zetten zodat je zelf kiest of je er naar kijkt of niet. Deze foto's zijn wel heel cru.
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 16-04-12 21:40, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Foto's in link gezet, geen foto's quoten aub.

Lanou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 13:05

Ik wordt echt misselijk van dat filmpje.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 13:06

Als ik het goed onthouden heb, heeft ze haar kat zelf omgebracht? Volgens mij vertelde ze dat ze de keel dichtgeknepen had. Ik vind dat en die hamsters verschrikkelijk.

Wat betreft kunst met dierlijk 'afval' daar heb ik niet direct een probleem mee. Zolang het dier 'dierwaardig' gestorven is. Zal nooit mijn soort kunst zijn, maar ieder zijn smaak.

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 13:10

Dat varkens, kippen en runderen gefokt en gehouden worden voor consumptie en dit maatschappelijk geaccepteerd is, maar een huisdier niet, geeft deze dolle trien nog niet de goedkeuring om zo om te gaan met dode huisdieren en dat dan 'kunst' te noemen 8)7
Die levende(!) hamsters in die hamsterballen waren het toppunt.

Wel heb ik sterk het idee dat ze deze maatschappelijke acceptatie 'gebruikt' om zulke creaties te maken van huisdieren (en nu dus ook al paarden)..

Donkerblauw

RianneH schreef:
Captain schreef:

Heb je haar interview bij DWDD ooit gezien? Ze komt op mij niet over als iemand die een maatschappelijke kwestie aan de kaak wil stellen, maar eerder dat gebruikt als excuus om zich zo bizar mogelijk te gedragen met een hoop dierenleed als gevolg.

Helemaal mee eens. :)

shabbay

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 13:16

als de beesten, zoals haar kat voor de handtas en het paard voor de levensechte my little pony, een natuurlijke dood gestorven zijn ofwel op het einde van hun leven zijn en daarom geëuthaniseerd(hoe schrijf je dat) worden, snap ik de ophef niet.
Ik vind het niet prettig om te zien, maar als zij daar blij mee is dat ze dan toch dr kat bij haar kan houden..

Van die hamsters vind ik wel heel vreemd, dat is pure dierenmishandeling. Ik ken haar verder niet, dus weet niet of ze nog meer van die gruweldingen op haar naam heeft staan waar beestjes onder lijden?

Toevallig bemiddel ik tussen een eigenaar van een pony en iemand die een pony wilt opzetten. De pony is door de 30, misschien wel 40 jaar oud. Is dat ook dierenleed? Het beestje wordt uit zijn lijden verlost want hij kan niet meer, en degene die beesten opzet wil graag een pony opzetten en dat kan toch met de oude pony in dit verhaal na de euthanasie van t beestje?

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 13:21

Dat met die levende hamsters vind ik wel gestoord wat je met een dier doet als het een humaan of natuurlijk einde heeft gevonden kan mij eigenlijk niet zoveel schelen. Zelfs als je een dier er speciaal voor zou doden, troffeeën jagers en de bontindustrie doen toch ook niet anders??

Ik vind die nagemaakte paarden die fiffill heeft geplaatst ook wel mooi trouwens, wat is er zo cru aan, het zijn gewoon beelden van paarden het enige verschil is dat er ook bont omheen zit? Als de huiden nep waren was het dan niet meer cru? Als ik het verhaal zo lees worden de paarden er iig niet speciaal voor gedood dus waarom is het dan een probleem.

Overgens vind ik het wel een beetje vreemd dat ze haar kunst dus laat maken? Ik dacht dat de meeste kunstenaars dat gewoon zelf deden, ik vraag me ook een beetje af wat je dan verder te doen hebt als kunstenaar behalve een beetje intressant doen op tv en internet.

Torfi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 13:24

Haar kat heeft ze zelf zn nek omgedraaid en daarna een handtas van gemaakt, niets oud of inslapen. Gewoon vermoord. Hij had al een slecht leven achter de rug bij een gezin met kinderen voor zij hem kreeg, dus vond ze dat hij best dood kon om zo rust te vinden... Te bizar voor woorden, dit is me altijd bijgebleven en daarom walg ik van haar en begrijp ik de bedreigingen wel aan haar adres.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 13:26

linda_arnold schreef:
kohtje schreef:
Dat kind is koekoek 8)7

_/-\o_

Vraag me wel af of dit paard hier bewust voor gedood word of dat het een dier is wat geen paardwaardig bestaan meer kan leiden door ziektes ouderdom of blessure leed

dit dier had anders de lijmindustrie in gegaan.

Ik kan me er echt niet druk over maken, zit ook op een leren bank.

Magrathea

Re: Kunstenares maakt ‘My Little Pony’ van opgezet paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 13:32

Ik vind het prima dat dit aan de kaak gesteld wordt maar moet dat nou op deze manier...
Ben het wel met haar eens dat je eigen kat vermoorden niet zoveel verschilt van het vermoorden van welk ander dier dan ook. Maar met die hamsterballen.. sorry maar mijn gerbils lopen ook af en toe in zo'n bal, ze trekken een paar sprintjes en als ze stil gaan zitten weet ik dat ze het zat zijn en mogen ze weer in hun kooi. Snap het probleem daarvan niet 8)7

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 13:35

Kunnen we tegenwoordig nog ergens van opkijken?
Vind die foto's van die dode paarden trouwens walgelijk. Alles is kunst wat je zelf kunst noemt, maar dit gaat wel heel erg ver hoor.
Het gaat mij niet om het gebruiken delen van dode dieren (zoals leer, haar enz..), maar COMPLETE dode dieren als kunstvorm *zoekt kots-smiley* O gevonden :r

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 13:38

Magrathea schreef:
Ik vind het prima dat dit aan de kaak gesteld wordt maar moet dat nou op deze manier...
Ben het wel met haar eens dat je eigen kat vermoorden niet zoveel verschilt van het vermoorden van welk ander dier dan ook. Maar met die hamsterballen.. sorry maar mijn gerbils lopen ook af en toe in zo'n bal, ze trekken een paar sprintjes en als ze stil gaan zitten weet ik dat ze het zat zijn en mogen ze weer in hun kooi. Snap het probleem daarvan niet 8)7

Er is wel een verschil tussen even laten rennen in een hamsterbal en de hele dag in een hamsterbal. Hoewel ik het sowieso ondingen vind, ik zie liever van die radjes.

EDIT: in een ander filmpje sprak men van overdag in de hamsterballen en 's nachts in de kooi. Nu weet ik niet in hoeverre ze dat afwisselde oid, maar het ging iig wel om uren achtereen in zo'n onding.
Laatst bijgewerkt door liedje89 op 16-04-12 13:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Donkerblauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 13:39

Magrathea schreef:

Die Tinkebell liet die hamsters een paar uur (volgens mij minimaal 4 à 5 uur lang, maar dat weet ik niet helemaal zeker) in die hamsterballen zitten, zonder ze eruit te laten. Af en toe in zo'n bal kan nog wel, maar zo lang.. :n

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 13:41

LiVetime schreef:
Kunnen we tegenwoordig nog ergens van opkijken?

Het opzetten van dieren wordt toch al eeuwen gedaan? Er zijn mensen die hun paard nadat het dier uit zijn lijden verlost is, het opgezet in de kamer zetten. Wat is daar zo vreemd aan?

Ik vind dat mevrouw heel goed de vinger op de zere plek legt, ze laat prachtig zien hoe hypocriet we omgaan met dieren en met leven en dood. Die actie waarbij je met een druk op de knop een mannelijk kuiken in de versnipperaar kon laten vallen was echt briljant. Iedereen schreeuwde moord en brand, terwijl ondertussen en masse mannelijke kuikens in de vlees- en eierenindustrie in de versnipperaar gaan omdat je daar toch niets aan hebt. Maar wanneer zij het buiten een productieproces om hetzelfde doet, is het plotseling onethisch.

RoWi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 13:41

Koetjesreep schreef:
Dat varkens, kippen en runderen gefokt en gehouden worden voor consumptie en dit maatschappelijk geaccepteerd is,
maar een huisdier niet, geeft deze dolle trien nog niet de goedkeuring om zo om te gaan met dode huisdieren en dat dan 'kunst' te noemen 8)7
Die levende(!) hamsters in die hamsterballen waren het toppunt.

Wel heb ik sterk het idee dat ze deze maatschappelijke acceptatie 'gebruikt' om zulke creaties te maken van huisdieren (en nu dus ook al paarden)..

Helemaal mee eens Koetjesreep! _/-\o_
Dit soort zogenaamde kunst helpt echt niet om zulke problemen op te lossen!
Bij deze vrouw lijkt het meer een soort excuus om zich maar zo excentriek mogelijk te kunnen gedragen.

Er zijn op dit moment teveel mensen die teveel geld verdienen met hoe 'het systeem' nu werkt.
Pas als die mensen met zijn allen denken 'dit moet anders', zal de wereld wat dat betreft veranderen :)
Heel erg inderdaad, maar helaas is het gewoon niet anders :)