Mutatie in gen verantwoordelijk voor splashed white

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Mutatie in gen verantwoordelijk voor splashed white

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-12 13:02

http://www.bokt.nl

Onderzoekers uit meerdere landen hebben verschillende rassen onderzocht en hebben hierbij een genetische mutatie gevonden in het PAX3 gen en twee mutaties in het MITF gen. Deze mutaties zijn verantwoordelijk voor het ‘splashed white’ kleurpatroon dat optreedt bij paarden. Onderzoekers gingen eigenlijk uit dat slechts één mutatie verantwoordelijk is voor deze kleur.

Een derde mutatie in het MITF gen die de onderzoekers vonden bij een Franches montagne hengst zorgde voor een nieuw ontdekte vachtkleur, macchiato.

Soortgelijke mutaties zorgen bij mensen voor pigmentverschillen of – defecten en voor slechthorendheid.

De onderzoekers zeggen dat ze de molecaire basis hebben getraceerd die grotendeels verantwoordelijk is voor het kleurpatroon dat het verschil maakt tussen paarden zonder aftekeningen en veel voorkomende witte aftekeningen.

Tijdens de foetale ontwikkeling, reizen bepaalde cellen over het lichaamsoppervlak en veranderen in de cellen het één en ander wat de (normale witte) aftekeningen veroorzaakt. Als er tijdens dit proces een mutatie optreedt kunnen er meerdere witte vlekken, ‘white spotting’ of ‘splashed white’ optreden.

Paarden met white spotting kunnen in verschillende degradaties voorkomen van minimaal wit tot compleet witte paarden. De meeste splashed white paarden zien eruit alsof er een pot witte verf tegen ze aangegooid is, er is sprake van een of meerdere grote witte vlek(ken) met grillige randen, waarbij de vlekken vaak beginnen bij de benen. De ogen zijn meestal blauw. Sommige, maar niet alle splashed white paarden zijn doof.

Onderzoekers hebben de genen van 239 paarden bekeken, waarvan 133 paarden effen gekleurde paarden. De onderzochte rassen waren divers, van American Paint horses, Quarters, Volbloeden, haflingers tot aan een Shetlander toe. Voor het onderzoek is bloed of haar gebruikt.

Het hele onderzoek lees je hier.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 13:13

magda_90

Re: Mutatie in gen verantwoordelijk voor splashed white

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 13:18

Ik was mij net aan het inlezen voor een nieuwe schoolmodule waar dit soorten onderzoeken centraal staan (de bespreking ervan) en prompt komt dit artikel te voorschijn. Die heb ik dus direct geprint, erg interessant om te lezen. :j

Princeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 13:49

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 14:20

Anoniem

Re: Mutatie in gen verantwoordelijk voor splashed white

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 19:05

Wat leuk dat er meer bekend is! Gaaf! :j

ben10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 08:13

Ik ken een goedgekeurde ponyhengst die waarschijnlijk deze mutatie heeft en doorgeeft, ik vraag mij wel af of deze mutatie's gewenst zijn en wat de gevolgen hiervan zijn?