Ruiters tevreden over aktie gemeente Zoeterwoude tegen poep

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Ruiters tevreden over aktie gemeente Zoeterwoude tegen poep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-12 08:50

http://www.leidschdagblad.nl/

Even van een 1,70 meter hoog paard afstappen op een drukke weg om de poep van het dier op te ruimen, is niet zo gemakkelijk. Toch moeten ruiters sinds kort op bepaalde Zoeterwoudse wegen stoppen om de poep te verwijderen.

’Ruim je mest op. Dat scheelt een hoop’, prijkt sinds enkele weken op verschillende wegen in Zoeterwoude. De gemeente hoopt zo ruiters er attent op te maken dat ze op bepaalde wegen in Zoeterwoude paardenvijgen moeten opruimen. Dat zijn de Noordbuurtseweg, Dorpsstraat, Watertje en de Zuidbuurtseweg tot aan de kruising met de Jan Banningstraat en Nieuweweg. Daarbuiten mogen ze de mest ’opschuiven’, met hun voet in de berm of goot.

,,Gelukkig poept mijn paard alleen als we terugkomen van een ritje’’, zegt Marsensia Rijnsburger terwijl ze de stal van haar paard schoonmaakt bij paardenpension De Nieuwe Uithof. ,,Maar dat komt misschien doordat hij vroeger een dressuurpaard is geweest.’’ Volgens de 46-jarige voel je als ruiter meestal wel aan wanneer je paard zijn behoefte moet doen. ,,Dan gaat hij langzamer lopen. De enkele keer dat het mij onderweg overkomt, stuur ik hem de berm in.’’

Bij Milica Oppe (40) gebeurt het regelmatig dat haar paard onderweg poept, ook midden op de Dorpsstraat. ,,Gelijk afstappen doe ik niet. Dat vind ik veel te gevaarlijk. Omdat ik zelf in het dorp woon, rijd ik het paard eerst terug naar de stalling, dan ga ik naar huis om een vuilniszak en stoffer en blik te halen en veeg ik het weg.’’

De ruiters van De Nieuwe Uithof hopen dat de gemeente de ruiterpaden in Zoeterwoude wil verbeteren. ,,Die zijn nu af en toe net een ijsbaan, zo glad’’, zegt de 23-jarige Miranda Bakker. ,,Doordat het veel regent, en de paden voor een deel begroeid zijn, glijden de paarden met hoefijzers gemakkelijk uit. Of ze lopen een peesblessure op. Het zou mooi zijn als de gemeente daar nog eens naar kijkt.’’

verwant artikel
[VN] Campagne gemeente Zoeterwoude tegen paardenmest

ladypaard

Re: Ruiters tevreden over aktie gemeente Zoeterwoude tegen poep

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 10:30

hum, vind de titel een beetje misleidend.
Lees alleen hoe ze het oplossen, of ze er blij mee zijn is de vraag (voor de eerste maakt het toch niet zoveel uit :') )
Daarbij hopen ze dat de gemeente dan wil kijken naar de ruiterpaden. (dus meer voort wat hoort wat)

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 11:28

titel klopt inderdaad niet volgens mij.

Ik lees het artikel meer als dat de ruiters er juist niet blij mee zijn.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 09:18

Hij poept alleen als we terug komen omdat hij een dressuurpaard is geweest?

Zijn ex-dressuurpaarden dan een andere uitgave dan 'gewone' paarden?

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 09:41

Shahazai schreef:

_O- _O-

_Sammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 11:20

En wat dacht je van de kindjes die op zaterdag naar de ponyclub stappen met hun pony, mogen eindelijk alleen.. Die laat je toch ook niet afstappen? Laat ze maar wat vaker een rondje rijden met de veegmachine van de gemeente..

Cyruss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 11:51

Shahazai schreef:

:') Ik vond dit idd ook een beetje vreemde zin.