Buitenrit te paard organiseren valt onder verlaagd BTWtarief

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Buitenrit te paard organiseren valt onder verlaagd BTWtarief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-12 12:34

http://www.accountancynieuws.nl/

De Hoge Raad heeft beslist dat het organiseren van buitenritten te paard onder het verlaagd BTW-tarief vallen. Volgens de Hoge Raad is er in dit geval sprake van het geven van gelegenheid tot sportbeoefening.

De zaak was aangespannen door een organisator van dergelijke buitenritten. Bij deze ritten berijdt een ieder zelfstandig zijn paard, of wordt een paard bereden dat via een geleidesysteem door een wagen wordt voorgetrokken (hittax). De buitenritten beginnen in de manege van de organisator en leiden via een park weer terug naar de manage. De organisator is van mening dat het 6%-tarief van toepassing is. Volgens de inspecteur is echter het tarief van 19% van toepassing.

Rechtbank Breda verwierp eerder de stelling van de organisator dat voor de toepassing van het verlaagde BTW-tarief de aanwezigheid van een sportaccommodatie niet van belang is. De rechtbank verwerpt ook de stelling dat het ter beschikking stellen van de manege en/of de ruiterpaden in het park er toe leidt dat er sprake is van het gebruik van een sportaccommodatie. De rechtbank besliste dat de ruiterroutes door het park niet zijn aan te merken als een sportaccommodatie, omdat ze ook toegankelijk zijn voor andere ruiters en voetgangers en fietsers. Hierna werd de uitspraak van de rechtbank bevestigd door het hof in Den Bosch.

De Hoge Raad oordeelt nu echter dat er sprake is van het geven van gelegenheid tot sportbeoefening. De Hoge Raad overweegt daarbij dat uit eerdere arresten blijkt dat het verlaagde BTW-tarief van toepassing is op het verlenen van 'het recht gebruik te maken van sportaccommodaties'. Daarvan is volgens de Hoge Raad sprake als de dienstverlening bestaat uit het gelegenheid bieden een sport te beoefenen onder terbeschikkingstelling van een accommodatie. Ten aanzien van de accommodatie merkt de Hoge Raad vervolgens op dat het moet gaan om een accommodatie die is ingericht voor het beoefenen van de sport zelf en/of wordt gebruikt voor het verblijf van de deelnemers met het oog op het zich gereed maken voor het beoefenen van de sport en/of het beëindigen daarvan. Hierbij is niet van belang dat het eigenlijke sporten geheel of gedeeltelijk plaatsvindt op een openbare weg of een openbaar terrein mits daarbij sprake is van terbeschikkingstelling van een sportaccommodatie. De organisator van de buitenritten kan volgens de Hoge Raad het verlaagde tarief toepassen op de verleende diensten. De Hoge Raad doet de zaak zelf af en vernietigt de naheffingsaanslag.

Lees hier de uitspraak

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 12:36

Is het hele paardrijden niet het geven van gelegenheid tot sportbeoefening >;) ?

vivana

Re: Buitenrit te paard organiseren valt onder verlaagd BTWtarief

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 13:01

Ik vraag me af wanneer de paardensport helemaal op z'n gat gaat....

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 14:10

vivana schreef:

Wat heeft dat met deze uitsprak van de HR te maken?

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 14:16

vivana schreef:

Nooit!

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 14:22

Cheytjuh schreef:
Is het hele paardrijden niet het geven van gelegenheid tot sportbeoefening >;) ?

mijn gedachte! want dan zou het tarief voor lesgeven aan huis toch ook gewoon 6% kunnen worden.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 14:59

Nee, want het gaat om het gelegenheid geven van sportbeoefening in of vanuit een daarvoor ingerichte accommodatie en dat is bij lesgeven aan huis niet het geval.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 15:00

ja ik bedacht het me ook nadat ik het geplaatst had. vergat even het accommodatie gedeelte er bij.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 15:05

Trouwens, als je als zelfstandig instructeur op een manege les gaat geven en die lessen factureert aan de manege, dan moet je ook gewoon 19 % rekenen. Dit omdat je zelf niet over de accommodatie beschikt en dus niet de gelegenheid geeft voor de lessen in die accommodatie. Je verricht dan puur een dienst (het lesgeven) en dat wordt ook gewoon met 19 % belast. De lesklanten betalen dan aan de manege, dat gaat wel gewoon met 6 %.

Tweetyj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 20:19

Ik snap het niet helemaal :o
De btw zit bij de prijs inbegrepen maar als een manege dan de prijs verhoogt kan toch wel gewoon? :o

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 21:14

ok..en nu; ik geef paardrijlessen tijdens oa buitenritten. onder welk tarief valt dat dan?

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 21:45

Dan vind ik dat een paard verkopen ook gelegenheid tot sportbeoefening is! :') Zit er op een voetbal of een paar ski's eigenlijk laag of hoog BTW?

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 21:59

celticpony als ik het goed begrijp:
als dit ruiters begeleiden is vanuit hun locatie 19 %.
als dit begeleiden is vanuit jou eigen accommodatie 6 %
Als je het voor de manege doet, maar de manege jou betaald, betaald de manege jou met 19% btw. maar de manege zelf vraagt aan de lesklant met 6 % btw.

Tweetyj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 09:00

Hoe word het tarief dan opgesteld? De kosten van een les kunnen dan toch verhoogd worden zodat, ongeacht de BTW, de prijs even hoog, al dan niet hoger, is? :o

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 11:11

Maneges kunnen vragen wat ze willen. In het tarief zit 6 % BTW begrepen, dus de prijs is eigenlijk 106 %. Als de prijs voor 10 lessen bijvoorbeeld 100 Euro is, dan is 94,33 voor de manege-eigenaar en 5,67 voor de belastingdienst. Eigenlijk is er nog minder voor de manege-eigenaar omdat er natuurlijk ook nog inkomstenbelasting vanaf gaat.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 11:12

celticpony schreef:
ok..en nu; ik geef paardrijlessen tijdens oa buitenritten. onder welk tarief valt dat dan?

Dat ligt er aan hoe dit georganiseerd wordt. Beginnen de lessen op een manege en zijn de inkomsten voor de manege dan is het 6 %. Doe je het niet vanuit een manege, dan is het 19 %. En als je de lessen factureert aan een manege is het voor jou ook 19 %.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 11:14

s6801881 schreef:
Dan vind ik dat een paard verkopen ook gelegenheid tot sportbeoefening is! :') Zit er op een voetbal of een paar ski's eigenlijk laag of hoog BTW?

Dat is levering van een goed, terwijl de gelegenheid tot het geven van sportbeoefening is een dienst. Dat zijn twee verschillende dingen in de omzetbelasting. Overigens viel de verkoop van een paard wel altijd in het lagere tarief, maar per 1 juli a.s. gaat dat omhoog naar 19 %.

Op een voetbal en ski's zit gewoon 19 %. Eigenlijk op alle goederen, behalve uitzonderingen bij de wet genoemd. Bijvoorbeeld eten, openbaar vervoer, boeken.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 15:49

De :') betekend dat het een grapje was ;) juist omdat het vrij recent omhoog is gegaan vond ik het wel leuk om dat nog even en tegen aan te gooien, want heel lang heeft men het verkopen van een paard dus als het verkopen van een voedingsmiddel gezien ;)

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 17:18

Ah zo, maar dan moet je de smiley met het bordje "grapje" gebruiken, anders dan begrijp ik het niet!

Inderdaad voorheen was het het lagere salamitarief. Overigens is dat in de rest van de EU (EU probeert een uniform BTW-beleid te handhaven) al veel langer het hogere tarief. Nederland heeft het nog heel lang weten te rekken.

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 18:21

vivana schreef:

Snap ook niet goed wat deze opmerking te maken heeft met het besluit van de HR. Het is toch juist positief voor de ondernemers èn voor de paardrijdende klant dat het lage BTW tarief gehanteerd kan worden i.p.v. het hoge tarief. :)