www.knhs.nl
Het was voor Francis Jansen (Wijchen), wonend temidden van het gebied waarin de Rhino uitbraak plaatsvond, erg teleurstellend dat de KNHS Indoorkampioenschappen dressuur pony's geen doorgang konden vinden op de oorspronkelijke datum.
"Ik had heel stevig getraind en toen ik hoorde dat ze niet doorgingen was dat stevig balen. Ik had wel alle begrip voor die beslissing van de KNHS. Stel je voor dat de kampioenschappen toen waren doorgegaan en er was een pony ziek geworden. Dat kun je toch niet willen. Toch was ik blij dat men bij de KNHS een alternatief heeft gevonden en nu ben ik kampioen en dus dubbel blij", aldus de 12-jarige Francis Jansen, die met Hoppenhof'ss James KNHS Kampioen werd in de klasse L2, cat. D/E.
Door de Drente Mazarine Wensvoort (Koekange) werden twee titels veroverd. In de klasse L2, cat. C was zij de sterkste met Hoge Linthorst Maveric, terwijl zij met Lemniscaat's Rapsodie ook de KNHS titel wist te winnen in de klasse M2, cat. D/E.
Kampioenschap klasse L2, cat. D/E
Peter Bonhof was één van de drie juryleden die deze wedstrijd jureerden en hij was van mening dat de ruiters en amazones die met iets grotere pony's aan dit KNHS kampioenschap deelnamen, met uitzondering van de prijswinnaars, een iets tegenvallende prestatie leverden. "In het ondereind van deze klasse heb ik teveel pony's gezien die problemen hebben met buiging, stelling en aanleuning. Ze misten daarnaast ook nog vaak de nageeflijkheid. Deze aspecten verdienen in mijn ogen meer aandacht", aldus Bonhof.
De 12-jarige Francis Jansen, leerling aan de 1ste klas HAVO, reed met de 6-jarige New Forest Pony Hoppenhof's James een hele sterke proef. "Ik had zelf het gevoel dat het nog beter had gekund, maar ik ben dan ook zeer kritisch op mezelf", aldus Francis. "Tijdens de Gelderse kampioenschappen vond ik dat ik niet mooi op mijn pony zat en dat dit het beeld verstoorde. Nu zat ik er wel netjes op, maar had bijvoorbeeld het wijken net iets beter gekund. Aan de andere kant waren de middendraf, de voltes met een doorsnede van vijftien meter en het gehele galopgedeelte wel erg sterk. Ik denk dan ook dat ik daar gewonnen heb", aldus een blije kampioene.
Kampioenschap klasse L2, cat. C
Het jurylid Nadine Buining vond deze rubriek niet supersterk. "Ik vond het een matige rubriek, met feitelijk maar één uitschieter en dat was Mazarine van Wensvoort (Koekange) met Hoge Linthorst Maveric. In bijna alle onderdelen scoorde deze combinatie een zeven, mede omdat zij een hele mooie constante proef wist te rijden. Hoge Linthorst Maveric is qua type een hele mooie pony, die door de baan gaat met een uitstekende zelfhouding. Daarbij steeds mooi in de aanleuning en in alle drie de basisgangen overtuigend", aldus mw. Buining.
"Deze pony wil nog wel eens erg eigenwijs zijn, maar was gedurende de hele wedstrijd super bij de les", aldus de 13-jarige VWO scholiere Mazarine van Wensvoort
Kampioenschap klasse L2, cat. A/B
In deze klasse ging de KNHS titel naar de elfjarige Laura van Gennip (Nuenen) met de pony Bont Fire met een score van 72.11%. "Ik vond dat mijn proef in alle onderdelen super goed ging. In de draf was het wijken echt heel goed en in de galop maakten wij geen enkele fout. In de middenstap lieten we een steekje vallen, want daarin ging Bont Fire haast over in draf, maar dat kon ik net op tijd corrigeren. Ik denk dat we de jury steeds een mooi beeld lieten zien en dat we daardoor kampioen zijn geworden", aldus Laura, die in groep zeven van de basisschool zit, maar nu al zeker denkt te weten later voor een carrière in de hippische sport te kiezen.
Ook in deze wedstrijd fungeerde Peter Bonhof als jurylid en in deze klasse was hij over aanleuning en nageeflijkheid duidelijk beter te spreken. "Als ik naar deze wedstrijd kijkend tot een algemene indruk moet komen, dan constateer ik dat zowel aanleuning als nageeflijkheid aanwezig waren. Toch zouden de combinaties meer aandacht mogen besteden aan de overgangen, want te veel combinaties reden de proef in één tempo", aldus Bonhof.
Kampioenschap klasse M2, cat. D/E
In de klasse M2, cat.D/E ging het KNHS kampioenschap, net als in het kampioenschap in de lasse L2, cat. C, naar Mazarine van Wensvoort (Koekange), maar nu met met Leminscaat's Rapsodie. Het jurylid Nadine Buining was van mening dat in deze rubriek het niveau iets hoger had mogen zijn. "In Mazarine Wensvoort met Leminiscaat's Rapsodie hebben we in deze klasse een overtuigende KNHS kampioene. De amazone toverde ons een zeer net gereden proef voor, waarin zij de drie zeer goede basisgangen van deze pony wist te tonen. Misschien had de stap een fractie actiever gekund. Die stap werd iets behoudend gereden en dat kun je ook zeggen van de draf en de galop. Dat had allemaal iets gedurfder mogen zijn, waardoor we achten hadden kunnen geven, terwijl we nu op zevens bleven steken. In de aanleuning heel mooi, in de buiging fraai, in de nageeflijkheid ook een mooi beeld, maar het had een fractie brutaler mogen zijn", aldus het jurylid.
"Het ging vanaf de eerste pas echt super. We lieten een hele mooie constante proef zien waarin, takt en regelmaat aanwezig waren. Ik denk dat we een brutaal voorwaarts gereden proef aan de jury hebben laten zien", vertelde een trotse tweevoudig kampioene.
Kampioenschap klasse M1/M2, cat. C
De zege in het KNHS kampioenschap in de Klasse M1/M2, cat C ging naar de 12-jarige Eveline Bos uit Weert met Starlight. "Ik ben best trots op onze prestatie, want we scoorden als enigen in deze titelstrijd boven den 70%", aldus de VWO-brugklasser. "We lieten volgens mij een heel mooi constant beeld zien, waarin het schouderbinnenwaarts en de middendraf volgens mij heel sterk door ons werden uitgevoerd. In de middengalop hadden we een klein foutje, maar we hebben sterk gepresteerd", aldus Eveline, die onder andere wordt bijgestaan door haar moeder.
Jurylid Vivian Lindeman had met plezier deze rubriek gejureerd. "Ik vond het een mooie rubriek, met hele goede pony's en volgens mij zit er in deze groep veel talent. Naar mijn mening reden de ruiters op de kleine pony's de beste proeven. Ze reden zonder uitzondering mooie overgangen, super op de letter en waren zeer geconcentreerd. Ik was er echt van onder de indruk", aldus Lindeman.
Kampioenschap klasse M1/M2, cat. B
Ook in deze klasse jureerde mw. Vivian Lindeman. "Gerwilmer Ton (Nunspeet) stak er met Santos in deze klasse met kop en schouders bovenuit. Hij toonde ons een hele mooie en secuur gereden proef, waarin de exact ronde voltes opvielen. Bij de combinaties die volgden werd het minder. Niet alleen de impuls ontbrak bij velen, maar ook de stelling en buiging. Dat kan komen omdat velen misschien last van spanning hadden, maar in mijn ogen was het een matige rubriek".
De elf jarige Gerwilmer Ton was erg gelukkig met zijn kampioenschap. "Als ik terugkijk op mijn proef, dan denk ik dat van het galopgedeelte vooral de middengalop erg goed uit de verf kwam. In de draf lukte het wijken heel goed. Ik had echt niet verwacht kampioen te worden, mede omdat het achterwaarts toch iets beter had gekund. Maar dat was misschien wel het enige foutje in onze proef", aldus een zeer gelukkige KNHS kampioen.
Uitslag KNHS Indoorkampioenschappen dressuur pony's, klasse M2, cat. D/E:
1) Mazarine Wensvoort (Koekange) - Lemniscaat's Rapsodie (v. Anjershof RockY - 67.89
2) Judith van Gennip (Nuenen) - Special-Indy (v. Isarco) - 64.89
3) Ricardo Scheich (Harkstede) - Doerak RK - 62.78
Uitslag KNHS Indoorkampioenschappen dressuur pony's, klasse M1/M2, cat C:
1) Eveline Bos (Weert) - Starlight (v. Kinka's Boy) - 70.11
2) Jolijn Cuppens (Uden) - King (v. Woldberg's Bart) - 68.33
3) Anouk Strikkers (Werkendam) - Joey (v. Vitano) - 66.78
Uitslag KNHS Indoorkampioenschappen dressuur pony's, klasse M1/M2, cat. B:
1) Gerwilmer Ton (Nunspeet) - Santos (v. Wheemhoeve's Robbin) - 67.89
2) Anouk Frehse (Blaricum) - Woody (v. Shamrock Mr. Oliver) - 64.11
3) Monica Borger (IJsselmuiden) - Rocky (v. Hondsrug Raspoetin) - 63.89
Uitslag KNHS Indoorkampioenschappen dressuur pony's, klasse L2, cat. D/E:
1) Francis Jansen (Wijchen) - Hoppenhof's James (v. Woodrow Carisbrooke) - 68.33
2) Judith Werkman (Westerbork) - Brouwershaven's Thomas (v. Hagelkruis Valentijn) - 67.56
3) Kimberly Pap (Nunspeet) - Ifar (v. Aester El Nino) - 66.00
Uitslag KNHS Indoorkampioenschappen dressuur pony's, klasse L2, cat. C:
1) Mazarine Wensvoort (Koekange) - Hoge Linthorst Maverick (v. Alex) - 67.44
2) Jillian Giessen (Velden) - Kantje's Mika (v. Eternity van de N. Ranch) - 64.11
3) Yvonne Zeeman ('s-Gravenzande) - Spring Dreams Oscar (v. Hafodyresgob Buzby) - 63.67
Uitslag KNHS Indoorkampioenschappen dressuur pony's, klasse L2, cat. A/B:
1) Laura van Gennip (Nuenen) - Bont Fire - 72.11
2) Valerie Mijnster (Havelte) - Hoge Linthorst's Brighton (v. Alex) - 68.78
3) Bjinse Venderbosch (Varsseveld) - Silvia (v. Tenkhoeve's Roman) - 68.67