Paarden op A2 uitgebroken door werkzaamheden aan omheining

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ThePast03

Paarden op A2 uitgebroken door werkzaamheden aan omheining

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-12 12:41

http://www.ed.nl

De 10 paarden die maandag 2 april in paniek op de hoofdrijbaan van de A2 belandden, zijn niet ontsnapt door een slechte omheining, maar door werkzaamheden eraan. Dat concludeert de dierenpolitie.

De 10 paarden maakten deel uit van een totale groep van 18 paarden die uit een weiland ontsnapte. De wei waar de paarden in stonden was voorzien van een goede omheining, maar aan één kant werd deze verbeterd. Daarom stond er één doorgang geen stroom. Vermoedelijk zijn de paarden ergens van geschrokken en braken ze op deze locatie door de omheining.

Paarden zijn vlucht- en kuddedieren en daarom volgden alle paarden de voorhoede. Wat oudere paarden konden het niet bijbenen en bleven achter in omliggende weides, waar ze werden gevangen.

Dankzij oplettende vrachtwagenchauffeurs en andere verkeersdeelnemers konden de tien paarden op de A2 worden ingesloten en bleven de dieren ongedeerd. Het duurde ongeveer 2 uur voordat alle paarden in veiligheid konden worden gebracht.

Zie ook: [VN] Tien paarden los op de A2 bij Eindhoven

NienSCHaap

Re: Paarden op A2 uitgebroken door werkzaamheden aan omheining

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 15:30

Pff je zult het maar hebben inderdaad ben je bezig met het verbeteren van de omheining zodat ze je niet ontsnappen, vliegen ze er nog door ;)
Gelukkig dat inderdaad alle paarden weer gevangen zijn en zeker een pluim voor de vrachtwagenchauffeurs en andere verkeerdeelnemers die mee geholpen hebben aan het insluiten van de paarden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 20:53

Marga schreef:
http://www.ed.nl

De 10 paarden die maandag 2 april in paniek op de hoofdrijbaan van de A2 belandden, zijn niet ontsnapt door een slechte omheining, maar door werkzaamheden eraan. Dat concludeert de dierenpolitie.

De 10 paarden maakten deel uit van een totale groep van 18 paarden die uit een weiland ontsnapte. De wei waar de paarden in stonden was voorzien van een goede omheining, maar aan één kant werd deze verbeterd. Daarom stond er één doorgang geen stroom. Vermoedelijk zijn de paarden ergens van geschrokken en braken ze op deze locatie door de omheining.

Paarden zijn vlucht- en kuddedieren en daarom volgden alle paarden de voorhoede. Wat oudere paarden konden het niet bijbenen en bleven achter in omliggende weides, waar ze werden gevangen.

Dankzij oplettende vrachtwagenchauffeurs en andere verkeersdeelnemers konden de tien paarden op de A2 worden ingesloten en bleven de dieren ongedeerd. Het duurde ongeveer 2 uur voordat alle paarden in veiligheid konden worden gebracht.

Zie ook: [VN] Tien paarden los op de A2 bij Eindhoven

en de ruiterij gelooft het zelf :roll:

Verder onder de streep gewoon slecht management.
De paarden konden door één onvoldoende beveiligde doorgang de openbare weg op.

Enneh; als paarden vluchtdieren zouden zijn, dan is een dúbbele deugdelijk omheining nodig :)* want dan zijn ze geen onzeker maar een ZEKER risico.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 07:22

Ach, als ze echt willen, dan gaan ze wel. zeker bij een omheining die een gat laat na de eerste doorbraak zoals lint ;) Uit mijn 2 meter hoge gaashekwerk zijn er ook in de afgelopen 2 jaar toch 5 ontsnapt (waarvan 2x dezelfde) en dat laat geen gat meestal maar vouwt terug (+ continu toezicht dus snel kunnen ingrijpen en herstellen voor er meer gaan), dus dat houdt de rest wel op zn plaats. En als iemand het gaas geen deugdelijke omheining zou vinden, dan heeft diegene echt een steekje los :') Nu gaan we ook wel naar een dubbele omheining, maar dat heeft meer met de indeling en schuren te maken dan met de veiligheid en zekerheid die de omheining nu bied ;)

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 09:39

was het niet slimmer geweest om de paarden even ergens anders te plaatsen :s ik vind werkzaamheden aan een hekwerken stroom eraf langs de a2 wel link, in mijn ogen vraag je dan om problemen...

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 21:41

Nou, dat moet flinke stroom zijn, wil die een op hol geslagen paard tegenhouden! Mijn paard rent dan echt toch wel door! Ik heb dat hier ook wel zien gebeuren. Dus dat er geen stroom op stond, vind ik niet echt verwijtbaar.

En idd, hier hebben we ook een dubbele voorziening, maar ik blijf erbij: Een op hol geslagen paard, houd je echt niet zo maar tegen! En een op hol geslagen groep paarden al helemaal niet!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 12:02

Citaat:
Vermoedelijk zijn de paarden ergens van geschrokken en braken ze op deze locatie door de omheining.

Ja ja.... Dus volgens de dierenpolitie is het zo gegaan:
Een groep paarden schrikt, slaat aan het rennen, rent langs de omheining, test die een paar keer, (shit, hier staat stroom op, dit gaat niet, doorrennen, jongens!"), komt opeens bij die ene doorgang waar geen stroom op staat: "ja, jongens, hier kunnen we er door :j !" En breekt daar uit, in volle paniek.

En gij geleuft dat... En de dierenpolitie ook?

Het lijkt mij meer een geval van helemaal geen paniek of schrikken, maar gewoon uittesten en uitvinden waar ze er uit konden en dat dus ook gedaan hebben. Die paniek kwam pas op de snelweg. Wat logisch is.

_Lucy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 06:40

Vind sommigr reacties een beetje raar..
Het kan gewoon stom toeval zijn dat ze op dat punt schrokken of wat dan ook.
Maar je komt er wss toch niet achter wat er precies gebeurd is.
Het is heel vervelend, maar kan altijd gebeuren dat een paard (of groep) ontsnapt. Ook door een draad waar wel stroom op staat kunnen ze in blinde paniek doorheen rennen, of er overheen.

En ik zie nergens staan dat het weiland aan de A2 lag (kan zijn dat jij meer weet dan ik)..