Start campagne veilig en verantwoord buitenrijden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Start campagne veilig en verantwoord buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-12 08:01

www.knhs.nl

Veilig en verantwoord buitenrijden. Dat is het thema van de campagne 'Ga je mee naar buiten?', waarmee de Koninklijke Nederlandse Hippische Sportfederatie (KNHS) dit Paasweekend van start gaat. De campagne is gericht op ruiters en menners, maar ook op andere gebruikers van de openbare weg en het buitengebied.

Jaarlijks staat het eerste weekend van april voor de officiële start van het buitenrijseizoen. Vanaf dit Paasweekend zullen steeds meer ruiters en menners zich met hun paarden en pony's op pad begeven. Voor de KNHS reden om de hele maand april extra aandacht te besteden aan hun veiligheid en de omgang met andere weg- en padengebruikers.

De weg naar een buitengebied voert vaak over de openbare weg en dat is waar zich de meeste gevaarlijke situaties met paarden voordoen. Ruiters en menners moeten daarom goed op de hoogte zijn van de basisregels van het verkeer, zoals rechts houden, voorrang verlenen en richting aangeven. Daarnaast moeten zij goed voorbereid zijn op mogelijk gedrag van hun paarden of pony's. Paarden zijn vluchtdieren, die uit schrik onverwachts opzij kunnen springen. Dat is voor iedereen gevaarlijk, dus het is belangrijk om zulke reacties te voorkomen.

Het belang van dit soort kennis en vaardigheden komt nadrukkelijk aan de orde binnen de campagne 'Ga je mee naar buiten?'. Ook adviseert de KNHS alle buitenrijders om een Ruiter- of Koetsiersbewijs te halen. De opleiding daarvoor omvat eigenlijk alles wat een recreatieve ruiter of menner moet weten: van het gedrag van paarden, hun verzorging en het harnachement tot en met verkeersregels en het rijden op de openbare weg of in de natuur. Houders van een Ruiter- of Koetsiersbewijs zijn verzekerd tegen schade die zij per ongeluk aan anderen toebrengen. Het lidmaatschap van de KNHS is inbegrepen en daarmee profiteren zij van alle ledenvoordelen.

Schrikreacties bij paarden en pony's worden vaak veroorzaakt door andere weggebruikers. Een automobilist rijdt rakelings of toeterend voorbij; er springt een blaffende hond uit de bosjes of een mountainbiker schiet plotseling over het ruiterpad voorbij. Omdat paarden vluchtdieren zijn kan dit tot gevaarlijke situaties leiden voor ruiter en paard. Dit ontstaat vaak door onwetendheid bij de overige weggebruikers. Vaak weten zij niet hoe ze zich in de buurt van een paard moeten gedragen of zijn zij er bang voor. Daarom geeft de KNHS ook overige weg- en padengebruikers binnen de campagne tips voor de omgang met paarden. Zij vraagt om begrip voor ruiters en menners, maar verwacht ook dat ruiters en menners rekening houden met anderen. Bijvoorbeeld door zich aan ruiter- en menpaden te houden, stapvoets te passeren en mest op de weg op te ruimen.

Met voldoende kennis, een goede rijvaardigheid en onderling begrip vallen veel ongelukken en irritaties te voorkomen. Met die boodschap geeft de KNHS in 'Ga je mee naar buiten?' concreet invulling aan veilig en verantwoord buitenrijden.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 09:26

Zolang die verplichte W.A. verzekering (die iedereen als het goed is al heeft!) èn ook nog eens het lidmaatschap van de KNHS aan het Ruiter/koetsiersbewijs gekoppeld zijn, is dit voor mij een reden hier niet aan mee te doen.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 12:48

Er staat een foutje in de tekst;
Citaat:
Houders van een Ruiter- of Koetsiersbewijs zijn verzekerd tegen schade die zij per ongeluk aan anderen toebrengen.

Een Ruiter/ Koetsiersbewijs is níet een op zich staand verzekering. Bij schade aan anderen zal deze 'verzekering' anderen snel vergoeden, maar het vervolgens op jou wa (of als je pech hebt jezelf) verhalen. Is toch even wat anders ;)

Op mij komt het nu over als een verkapte reclamestunt voor ruiter/ Koetsiersbewijs

Dszjj

Re: Start campagne veilig en verantwoord buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 20:12

Van mij mogen ze dan ook het ruiterbewijs minder snel gaan afgeven.
Toen ik mijn ruiterbewijs heb gekregen hebben ook mensen er 1 gekregen die een paard niet eens fatsoenlijk in de goede galop konden krijgen of over een hindernis.
Dus die werden op een beginners paard gezet dat eigenlijk ten alle tijden de hindernis sprong (& natuurlijk van zelf in de goede galop aansprong).

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 17:49

Citaat:
De weg naar een buitengebied voert vaak over de openbare weg en dat is waar zich de meeste gevaarlijke situaties met paarden voordoen. Ruiters en menners moeten daarom goed op de hoogte zijn van de basisregels van het verkeer, zoals rechts houden, voorrang verlenen en richting aangeven. Daarnaast moeten zij goed voorbereid zijn op mogelijk gedrag van hun paarden of pony's. Paarden zijn vluchtdieren, die uit schrik onverwachts opzij kunnen springen. Dat is voor iedereen gevaarlijk, dus het is belangrijk om zulke reacties te voorkomen

Ik ben uitstekend op de hoogte van de verkeers regels echter hebben mijn mede weggebruikers gewoon lak aan deze regels.
Ik en mijn mede ruiters/menners hoeven echt geen rijbewijs te halen om te weten dat verkeer van rechts voorrang heeft en dat je rechts van de weg moet rijden en niet links.
Ook al zie ik er tegenwoordig uit als een kerstboom ze rijden me nog voor mijn *piep*

Verder hoop ik altijd dat mijn medeweggebruikers goed verzekerd zijn met al die capriolen die ze soms uithalen om mij met mijn aanspanning in te halen ( vlak voor een T- splitsing waar ook nog eens verkeer uit komt.). Eerlijk is eerlijk er gaat van de 10 ritten 1 rit zonder problemen. Ik heb mijn wagen vanaf november en had in de tijd tot nu al 10x dood kunnen zijn en door de eerder genoemde T splitsing actie zat mijn fjordenman bijna prinsheerlijk op de achterbank van een gloednieuwe BMW.

Maar gelukkig de KNHS gaat ook medeweggebruikers adviseren _/-\o_ .
Ik vraag mij af of mijn buurman uberhaubt weet wat de KNHS is (Koninklijke Nederlandse Hockey Society?)

Citaat:
Zij vraagt om begrip voor ruiters en menners, maar verwacht ook dat ruiters en menners rekening houden met anderen. Bijvoorbeeld door zich aan ruiter- en menpaden te houden, stapvoets te passeren en mest op de weg op te ruimen.

Ruiterpaden...dat zijn toch van die zandpaden waar ook mountainbikers, wandelaars en zandkasteel bouwende kinderen op lopen/zitten?

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 17:55

Wat ik me bij dit soort campagnes altijd afvraag is wat het kost en wat het opleverd?
Het zou toch normaal moeten zijn dat je als verkeersdeelnemers rekening met elkaar houdt. En ik snap best dat het voor niet paardenmensen best lastig is om zich in zo'n combinatie op de weg in te leven. Eerlijk gezegd lijkt deze campagne me nogal onzin. Het KNHS heeft geen opvoedende taak, daar zijn andere mensen voor.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 20:34

Sammie schreef:
http://www.knhs.nl

Paarden zijn vluchtdieren, die uit schrik onverwachts opzij kunnen springen.

1. Paarden zijn GEEN vluchtdieren.
2. Schrikken is geen vluchten.

Veilig en verantwoord begint bij kennis, kunde en begrip.

Dat de KNHS dergelijk fundamenteel onbenul aan de grote klok hangt maakt het ronduit hopeloos voor de ruiterij.

R.I.P. veilig en verantwoord buitenrijden dankzij de KNHS.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 21:06

O. Nee. Paarden zijn robots :)*
Opzij springen is ook geen vluchten, het is wijken voor het been :D

Ben benieuwd of deze actie dan ook buiten de paardenwereld bekend wordt gemaakt. Daar ging het bij de afgelopen 2 campanges mis, geloof ik; niks van gehoord buiten bokt en de paardenbladen.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 06:49

Huertecilla schreef:
Sammie schreef:
http://www.knhs.nl

Paarden zijn vluchtdieren, die uit schrik onverwachts opzij kunnen springen.

.

Wat is jouw definitie van een vluchtdier?

Mijn definitie van een vluchtdier is een dier wat instinctmatig bij gevaar kiest om te vluchten (flight).
In die definitie is een paard wel degelijk een vluchtdier.
In tegenstelling tot een egel bijvoorbeeld die instinctmatig bij gevaar kiest om zich op te rollen en de stekels uit te zetten (freeze) of een leeuw die instinctmatig bij gevaar eerder voor de aanval kiest (fight) dan te vluchten.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Vecht-_of_vluchtreactie

Ik vind het een goede zaak als medeweggebruikers geinformeerd worden over inspelen op te verwachten reacties van een paard. Als menner in de Randstad rijden wij dagelijks in druk verkeer en zijn er weinig mensen die van huis uit kennis hebben meegekregen over dieren in het algemeen, laat staan paarden. Van mij mag het onderdeel uitmaken van de opleiding voor het autorijbewijs.

Alenteja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 06:58

Ik heb een ruiterbewijs en dat heeft de laatste 8 jaar een pittig examen. Van mijn examengroep zijn ook een aantal mensen gezakt. De verplichte WA verzekering die eraan is gekoppeld is, is inderdaad volstrekte flauwekul en iets waar ik me ook boos over kan maken. Mijn eigen WA verzekering dekt namelijk (ik heb dat uitdrukkelijk nagevraagd) de schade die mijn paard toe zou brengen aan (het bezit van) anderen. Ik ben nu dus dubbel verzekerd. En eigenlijk mag dat niet. KNHS, doe iets aan deze dubieuze koppelverkoop.

wyoming

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 07:20

Mijn ruiterbewijs is denk ik nu al een jaar of 12 verlopen, mijn ouders hebben hem maar 1x verlengd. Ik was 12 toen ik hem op een brave manege pony haalde en ik ben toch echt niet van plan om hem nog een keer te gaan halen. (Ik heb ondertussen al 15 jaar mijn eigen pony, een opleiding paardenhouderij en management gedaan, 7 jaar met paarden gewerkt en heel veel verschillende paarden gereden) Ik denk dat het belangrijker is om de andere weggebruikers eens goed in te lichten, veel mensen weten gewoon niet hoe een paard reageert en hoe je er mee om moet gaan.

(wel niet met het ruiterbewijs te maken maar wel met het feit dat sommige mensen gewoon niks van paarden weten, mijn vriend irriteerde zich voordat hij mij leerde kennen zich dood aan dat trailers zo rustig de bocht om gaan bijvoorbeeld, nadat ik hem had uitgelegd waarom dat zo is viel bij hem pas het kwartje en was het ineens heel logisch dat ze dat deden.)

EquineNature

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 15:14

Ik vind het een goede zaak dat men opnieuw een poging waagt om paarden in het verkeer onder de aandacht te brengen. Maar het is volstrekt nutteloos als de campagne weer alleen in het paardenwereldje wordt gepromoot. Je kunt nog zo veel ervaring als (buiten)ruiter hebben maar als andere weggebruikers geen rekening houden met paarden in het verkeer dan schiet je daar niet veel mee op.
Helaas beseffen veel mensen niet wat ze kunnen veroorzaken wanneer ze geen rekening houden met dieren en met name paarden in het verkeer.
Ik pleit voor voor goede voorlichting tijdens het behalen van het (motor)rijbewijs en een sterke duidelijke tv en radiocampagne voor alle weggebruikers!

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 12:34

janouk schreef:
Huertecilla schreef:

.

Wat is jouw definitie van een vluchtdier?

Mijn definitie van een vluchtdier is een dier wat instinctmatig bij gevaar kiest om te vluchten (flight).
In die definitie is een paard wel degelijk een vluchtdier.
In tegenstelling tot een egel bijvoorbeeld die instinctmatig bij gevaar kiest om zich op te rollen en de stekels uit te zetten (freeze) of een leeuw die instinctmatig bij gevaar eerder voor de aanval kiest (fight) dan te vluchten.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Vecht-_of_vluchtreactie

Ik vind het een goede zaak als medeweggebruikers geinformeerd worden over inspelen op te verwachten reacties van een paard. Als menner in de Randstad rijden wij dagelijks in druk verkeer en zijn er weinig mensen die van huis uit kennis hebben meegekregen over dieren in het algemeen, laat staan paarden. Van mij mag het onderdeel uitmaken van de opleiding voor het autorijbewijs.

Ahum. Paarden kunnen net zo goed kiezen om te vechten of om niets te doen nadat ze zijn geschrokken. Als dat laatste niet mogelijk was geweest zou je niks met een paard kunnen beginnen :+

Vind het weleen goed idee om bij het autorijbewijs ook wat basis kennis te doen over hoe om te gaan met dieren op de weg. Maar dan moet die kennis wel kloppen! Wat mij wel nuttig lijkt is bijvoorbeeld bij het passeren niet rakelinks langsrijden en wat rustiger rijden. Weet niet of je meer kunt verwachten?

Mij lijkt dat verweg de meeste winst te halen is bij de ruiters/menners zelf. Want er komt toch wel een moment dat een paard schrikt (of dat dan is van een fazant, een scheve grasspriet of een toeterende scooter, grote vrachtwagen of traktor maakt weinig uit)...