Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Citaat:Houders van een Ruiter- of Koetsiersbewijs zijn verzekerd tegen schade die zij per ongeluk aan anderen toebrengen.

Citaat:De weg naar een buitengebied voert vaak over de openbare weg en dat is waar zich de meeste gevaarlijke situaties met paarden voordoen. Ruiters en menners moeten daarom goed op de hoogte zijn van de basisregels van het verkeer, zoals rechts houden, voorrang verlenen en richting aangeven. Daarnaast moeten zij goed voorbereid zijn op mogelijk gedrag van hun paarden of pony's. Paarden zijn vluchtdieren, die uit schrik onverwachts opzij kunnen springen. Dat is voor iedereen gevaarlijk, dus het is belangrijk om zulke reacties te voorkomen
. Citaat:Zij vraagt om begrip voor ruiters en menners, maar verwacht ook dat ruiters en menners rekening houden met anderen. Bijvoorbeeld door zich aan ruiter- en menpaden te houden, stapvoets te passeren en mest op de weg op te ruimen.
Sammie schreef:
Huertecilla schreef:Sammie schreef:
1. Paarden zijn GEEN vluchtdieren.
2. Schrikken is geen vluchten.
Veilig en verantwoord begint bij kennis, kunde en begrip.
.
janouk schreef:Huertecilla schreef:
1. Paarden zijn GEEN vluchtdieren.
2. Schrikken is geen vluchten.
Veilig en verantwoord begint bij kennis, kunde en begrip.
.
Wat is jouw definitie van een vluchtdier?
Mijn definitie van een vluchtdier is een dier wat instinctmatig bij gevaar kiest om te vluchten (flight).
In die definitie is een paard wel degelijk een vluchtdier.
In tegenstelling tot een egel bijvoorbeeld die instinctmatig bij gevaar kiest om zich op te rollen en de stekels uit te zetten (freeze) of een leeuw die instinctmatig bij gevaar eerder voor de aanval kiest (fight) dan te vluchten.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Vecht-_of_vluchtreactie
Ik vind het een goede zaak als medeweggebruikers geinformeerd worden over inspelen op te verwachten reacties van een paard. Als menner in de Randstad rijden wij dagelijks in druk verkeer en zijn er weinig mensen die van huis uit kennis hebben meegekregen over dieren in het algemeen, laat staan paarden. Van mij mag het onderdeel uitmaken van de opleiding voor het autorijbewijs.