Verzet tegen bouw stoeterij

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Verzet tegen bouw stoeterij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-12 11:47

www.destentor.nl

Vijf gezinnen van de Hellendoornseweg, Glinthaar en de Roggestraat in Lemele proberen via de Raad van State in Den Haag de vestiging van een paardenfokkerij aan de Hellendoornseweg tegen te houden. Wat betreft de gemeente Ommen mag de familie Ekkelenkamp bouwen.

"Koppelverkoop", noemt woordvoerder Iwan Solen van de boze buurtbewoners het plan van de gemeente Ommen, waarmee de familie Ekkelkamp haar varkensbedrijf aan de Bulemansteeg in Lemele mag inruilen voor een nieuw op te zetten paardenfokkerij aan de Hellendoornseweg. De omwonenden zijn tegen de bouw van een elf meter hoge paardenloods van 150 meter lang en zestig meter breed. De gemeente Ommen heeft met Ekkelkamp een overeenkomst gesloten over de verkoop van het huidige bedrijf aan de Bulemansteeg, zodat voetbalclub Lemele de naast het agrarisch bedrijf van Ekkelkamp gelegen sportvelden kan uitbreiden.

De verouderde velden voldoen niet aan de normen, maar worden door de KNVB nog steeds gedoogd. Met het vertrek van het bedrijf van Ekkelkamp en het vergroten van het terrein van de voetbalclub, kan tegelijkertijd de begraafplaats in Lemele worden uitgebreid en opgeknapt. Drie vliegen in een klap, vindt de gemeente Ommen. Ekkelkamp kan tevens omschakelen van een varkensbedrijf naar een paardenhouderij. Ommen heeft de gronden van Ekkelkamp inmiddels gekocht en de verkoper de bouw van een grote paardenstal aan de Hellendoornseweg in het vooruitzicht gesteld.

De buurtbewoners vragen de Raad van State een streep te zetten door het bestemmingsplan waarin de gemeente het uitruilproject heeft geregeld. Volgens de tegenstanders is de bouw van een paardenstal op deze plaats in strijd met het beleid van de provincie Overijssel. Ze voeren aan dat in open agrarisch gebied niet gebouwd mag worden.

Uitspraak van de Raad van State volgt binnen zes weken.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 11:58

Dus de gemeente Ommen geeft in deze tijden van bezuinigingen miljoenen uit aan.... amateurvoetbal? :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 12:03

Sammie schreef:
http://www.destentor.nl
Ze voeren aan dat in open agrarisch gebied niet gebouwd mag worden.

Euhm maar ze mogen daar dan wel aan die straat wonen......of hebben ze geen huis :+ . Lijkt me sterk dat aan 1 straat op diverse percelen verschillende bestemmingsplannen zitten. Daarnaast worden bestemmingsplannen aangepast naar wat de gemeente in dat gebied beter vind passen. De oude locatie gaat dan van agrarisch naar recreatie of in veel andere gevallen van agrarisch naar wonen. Bovendien valt een paardenbedrijf nog steeds onder het bestemmingsplan agrarisch.

Weer een gevalletje stadse juppen die zich weigeren aan te passen aan het leven buiten de bebouwde kom??????

Deze contructies komen heel erg vaak voor dus om nu te doen alsof dit allerlei achterkamertjes politiek is gaat me wat ver. Op deze manier worden niet levensvatbare of sterk veroudere bedrijven afgebroken en krijgen de boeren daarvoor in ruil bouwkavels voor de verkoop of een lokatie op een geschiktere plaats. Verromeling van het landschap wordt zo juist tegen gegaan, er kan beter gestuurd worden waar, wat en met welke doeleinden bedrijven gebouwd worden, er ontstaat ruimte voor andere activiteiten die beter in die omgeving passen en lelijke oude stallen met veelal asbest kunnen worden afgebroken.

Squawk

Re: Verzet tegen bouw stoeterij

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 13:38

Een bestemmingsplan aanpassen kan, maar is niet heel eenvoudig te realiseren. Ik denk dat er niet zomaar te oordelen valt aangezien wij de situatie niet kennen. Kan me ook iets bij de weerstand voorstellen. De vraag is dan alleen wel hoe hiermee om gesprongen wordt..

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 15:00

haha laat ze dan lekker zitten in de stank van varkens
Ik had het als omwonende wel geweten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 15:57

linnie050 schreef:
haha laat ze dan lekker zitten in de stank van varkens
Ik had het als omwonende wel geweten

Het bedrijf in kwestie wordt verplaatst ;). Op de nieuwe locatie zat eerst nog geen bedrijf.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 18:35

Juliette86 schreef:
Sammie schreef:
http://www.destentor.nl
Ze voeren aan dat in open agrarisch gebied niet gebouwd mag worden.

Euhm maar ze mogen daar dan wel aan die straat wonen......of hebben ze geen huis :+ . Lijkt me sterk dat aan 1 straat op diverse percelen verschillende bestemmingsplannen zitten. Daarnaast worden bestemmingsplannen aangepast naar wat de gemeente in dat gebied beter vind passen. De oude locatie gaat dan van agrarisch naar recreatie of in veel andere gevallen van agrarisch naar wonen. Bovendien valt een paardenbedrijf nog steeds onder het bestemmingsplan agrarisch.

Weer een gevalletje stadse juppen die zich weigeren aan te passen aan het leven buiten de bebouwde kom??????

Deze contructies komen heel erg vaak voor dus om nu te doen alsof dit allerlei achterkamertjes politiek is gaat me wat ver. Op deze manier worden niet levensvatbare of sterk veroudere bedrijven afgebroken en krijgen de boeren daarvoor in ruil bouwkavels voor de verkoop of een lokatie op een geschiktere plaats. Verromeling van het landschap wordt zo juist tegen gegaan, er kan beter gestuurd worden waar, wat en met welke doeleinden bedrijven gebouwd worden, er ontstaat ruimte voor andere activiteiten die beter in die omgeving passen en lelijke oude stallen met veelal asbest kunnen worden afgebroken.

Doe niet zo raar... alsof een woonhuis hetzelfde is als een loods van hier tot Tokyo. Ik betwijfel of dat "stadse yuppen" zijn, eerder mensen die juist al eeuwen daar wonen en ineens hun tuin, zonlicht en uitzicht beperkt zien worden door een enorme loods. Om nog maar te zwijgen over de waardedaling van je huis! Je denkt toch niet dat de gemeente dat compenseert?

Beetje inlevingsvermogen in mensen wiens persoonlijke woongenot en financiele investering iets belangrijker is dan paarden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 19:11

Tja als je daar geen zin in hebt moet je in mijn ogen niet in het buitengebied met agrarische bestemming gaan wonen.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 20:30

Bij het buitengebied denk ik inderdaad ook niet aan een loods van 11 meter hoog, 60 meter breed en 150 meter lang! Dan zie ik liever paarden in de wei.

Elmyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 20:49

Zo'n groot gebouw is hetzelfde als een megastal, daar zit ook niemand op te wachten ook al woon je in agrarisch buitengebied. Het zal je buurman maar worden, ik ben het helemaal met Waves eens.
Ook al ben ik een paardenliefhebber, het heeft veel concequenties voor omwonenden.

albert1975

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 20:54

Leuke discussie. Mensen moeten dus wel hun grond verkopen om mogelijkheid te creeren voor uitbreiding voetbalvelden en begraafplaats. Mogen echter hun eigen droom niet proberen te verwezelijken door een manege te bouwen?

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 21:32

Tis ook wel heel erg groot 11 meter hoog en 150 meter lang. Mijn buitenbak is 60 meter en dan dus anderhalf keer zo lang. Ik zou er ook niet blij mee zijn als mijn buren zulke plannen hadden

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 22:00

albert1975 schreef:
Leuke discussie. Mensen moeten dus wel hun grond verkopen om mogelijkheid te creeren voor uitbreiding voetbalvelden en begraafplaats. Mogen echter hun eigen droom niet proberen te verwezelijken door een manege te bouwen?

Zal ik ik tegen jouw achtertuin aan een blaffende-honden-fokkerij beginnen? Of een grote flat neerzetten? Das mijn droom namelijk.... <3

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 22:28

Ik heb Lemele even bekeken via Google Earth en Streetview en daarbij is mij het volgende opgevallen: vooropgesteld dat ik niet weet wat exact de beoogde lokatie van de te bouwen stoeterij is, zijn er in de directe nabijheid van Lemele maar enkele percelen die daar qua grootte geschikt voor zijn.

Deze lokaties zijn allen zo ver verwijderd van de straten waar de bezwaarmakers wonen, dat het onwaarschijnlijk is dat (angst voor) overlast in enige vorm of uitzichtbederf redenen zijn die ten grondslag liggen aan de gemaakte bezwaren. Ik vermoed daarom dat er meer aan de hand is dan uit het artikel in de Stentor in eerste instantie blijkt.

Of dat iets persoonlijks is ten opzichte van de familie Ekkelkamp of dat deze mensen (de bezwaarmakers) nog iets met de gemeente Ommen te "vereffenen" hebben is gissen, maar dat zal mettertijd wel duidelijk worden.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 10:44

Voor wie zin heeft in taaie kost: * klik *
Samengevat komt het er op neer dat de bezwaarmakers een stelletje paddenlikkende, vleermuisvertroetelende milieufascisten zijn met een hoge NIMBY-factor.

albert1975

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 12:36

Eirikur schreef:
Voor wie zin heeft in taaie kost: * klik *
Samengevat komt het er op neer dat de bezwaarmakers een stelletje paddenlikkende, vleermuisvertroetelende milieufascisten zijn met een hoge NIMBY-factor.

Oftewel, er komt binnenkort vanzelf een einde aan deze soap zodra de uitspraak gedaan wordt.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 13:09

De taaie kost doet het hier niet.

En milieu is mooi maar laat mensen in godsnaam hun boterham verdienen, het buitengebied van Nederland wordt zo langzamerhand een openluchtmuseum vol moerassen en onkruid!

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 13:36