De impact van wedstrijdrubrieken op de late avond

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ThePast03

De impact van wedstrijdrubrieken op de late avond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-12 12:17

www.dehoefslag.nl

Het is bekend dat op indoorwedstrijden de laatste rubrieken vaak na 21:00 beginnen en na middernacht eindigen. Tijdens de CSI3* van München (november 2011) begon de laatste vrijdagrubriek zelfs om 23:15. Ook afgelopen maand was het raak tijdens het concours van Bremen, waar een zaterdagrubriek pas om 23:30 werd gestart. Volgens de door de FEI gekeurde tijdschema was deze klasse echter voor 18:50 gepland, aldus WorldofShowjumping.

Toen het een week later in Dortmund opnieuw zover was, met de aanvang van een Youngster rubriek om 23:15, was de maat voor veel combinaties vol. De rubriek stond namelijk in eerste instantie geplan voor 21:45. Er kwamen in totaal 47 paarden aan start, waardoor sommige grooms om 2 uur ‘s nachts nog niet klaar waren, maar om 6 uur s’ochtends evengoed alweer aan het werk moesten. “De lichten gingen om 2:30 uit, maar toen moest ik dus nog dekens verwisselen. Dit kan gewoon echt niet.” aldus Josefine Jonsson, groom van de Ierse springruiter Denis Lynch.

De FEI heeft in een reactie laten weten deze ontwikkelingen niet te accepteren: “Wij adviseren wedstrijd organisaties om de zware werkschema’s van grooms te respecteren en daarom mag een wedstrijd niet voor 8 uur ‘s ochtends beginnen en moet de laatste wedstrijd voor 11 uur ‘s avonds verreden zijn, tenzij een ander tijdschema door de FEI is goedgekeurd.”

De FEI zal de organisaties van betreffende wedstrijden om uitleg vragen. Het wedstrijdbestuur van de wedstrijden in Dortmund en Bremen wilden niet reageren op het commentaar.

Anoniem

Re: De impact van wedstrijdrubrieken op de late avond

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 12:41

De ruiters konden er toch ook gewoon voor kiezen om niet te starten? Daar tref je het concours immers ook mee. Laat hun maar een statement maken en opkomen voor hun grooms?

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 13:33

Kan nog gekker hoor. Op het NK western riding moest mijn paard als 1 na laatste om 2.55 uur de ring in.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 13:51

Relaxed schreef:
De ruiters konden er toch ook gewoon voor kiezen om niet te starten? Daar tref je het concours immers ook mee. Laat hun maar een statement maken en opkomen voor hun grooms?

Als ze eerst aankondigen dat een rubriek vroeger start, dan heeft de ruiter in kwestie al lang zijn inschrijfgeld betaald en het publiek heeft ook zijn zitje al betaald, dus de organisatie zit lekker safe. Denk niet dat ruiters daarom staan te springen, want als ze dan niet starten hebben ze helemaal niks buiten een vette rekening. Ik vind een sanctie van het FEI uit dan veel beter voor de ruiters, bovendien: waarvoor bestaat die overkoepelende organisatie anders? Toch ook wel om actief mee te strijden voor het naleven van de reglementen (die in dit geval de ruiters beschermen).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 13:53

foxy80 schreef:
Relaxed schreef:

Als ze eerst aankondigen dat een rubriek vroeger start, dan heeft de ruiter in kwestie al lang zijn inschrijfgeld betaald en het publiek heeft ook zijn zitje al betaald, dus de organisatie zit lekker safe. Denk niet dat ruiters daarom staan te springen, want als ze dan niet starten hebben ze helemaal niks buiten een vette rekening. Ik vind een sanctie van het FEI uit dan veel beter voor de ruiters, bovendien: waarvoor bestaat die overkoepelende organisatie anders? Toch ook wel om actief mee te strijden voor het naleven van de reglementen (die in dit geval de ruiters beschermen).

Ik bedoel het ook meer in het algemeen in deze situatie.. Ik snapw el dat het bij deze wedstrijd weinig nut meer had en ook heel terecht dat de FEI zich hiermee bedoelt.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 13:56

Relaxed, ik kan me toch slecht voorstellen dat je als ruiter jezelf niet afmeldt als je van tevoren weet dat je startuur na 23 u valt. Ik zou me toch een partij amok maken! Tegen dat je van je paard af bent is het gelijk na middernacht!

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 14:07

Als je op dat niveau afmeld omdat het "laat" is loop he wel een mogelijke behoorlijke prijzenpot mis ;)
Dus zonder medische redenen zullen ruiters niet zomaar afmelden (het is immers waar zr hun geld mee verdienen ;)).
Maat inderdaad het kan niet, 23u alles klaar zou een betere ontwikkeling zijn!

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 14:16

Afmelden is een slechte termen, afhaken was beter geweest.
Dus als er in het programma staat dat de rubriek start na 22.00 u zou ik niet de moeite doen om me in te schrijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 14:23

Ja maar wij hoeven ons brood niet te verdienen met concoursen, zij wel... Zij kunnen niet zo makkelijk voor zichzelf kiezen maar hebben ook nog paardeneigenaren die dingen bepalen.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 16:06

Hoe vaak gebeurd dit in de maand ??
En als je zo laat moet starten dan kan de groom toch even een tijdje voorslapen ??

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 17:03

Al zouden ze voor slapen,als dat al zou kunnen dan vindt ik nog dat ze het niet kunnen maken.De ruiters rijden vaak met meerdere paarden,dus voor de grooms is het ontzettend zwaar.En het is al zwaar werk voor een groom,dus die heeft gewoon z'n nachtrust nodig.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 17:16

En voorslapen gaat meestal ook echt niet, de rubrieken ervoor heb je dan vaak ook wel paarden voor...

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 17:28

Maar ik neem aan dat de wedstrijden niet dag in, dag uit plaats vinden.
Een weekend met weinig slaap doet menig disco ganger.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 17:46

Het gaat hier wel om meerdaagse internationale wedstrijden. Dan wordt er vaak woensdags al afgereisd,om zondag laat weer terug te komen. En dat vaak week na week. Maar ik denk dat late rubrieken misschien meer opnrengen, omdat het publiek daardoor langer blijft hangen. En extra inkomsten hebben dit soort wedstrijden nodig om te blijven bestaan.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 18:03

Ik weet niet of de wet op arbeid en rust tijden ook van toepassing is op een groom die in dienst is van een Nederlandse spring of dressuur stal ?
Ik weet wel dat ik vroeger ook wel dagen van 24 uur maakte op een zeeboot van de Nederlandse Koopvaardij.
Dus waar zijn de echte mensen die nog hart voor de zaak hebben en gewoon doorgaan ??

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 18:17

1 keertje, zeker als je begin 20 bent gaat dit nog wel lukken, maar elke week :n . En dan werk je ook nog eens met levende wezens die zich nog wel eens flink kunnen opnaaien en waar je dus elk moment 100% alert moet zijn.

purkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 18:18

nou ik ben er beslist geen voorstander van
liefst vroeg weg en bij tijds weer thuis! :+

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 18:27

tamary schreef:
1 keertje, zeker als je begin 20 bent gaat dit nog wel lukken, maar elke week :n . En dan werk je ook nog eens met levende wezens die zich nog wel eens flink kunnen opnaaien en waar je dus elk moment 100% alert moet zijn.

Inderdaad niet echt verantwoord voor de grooms. Daarnaast zijn zij ook meestal degene die de vrachtwagen naar huis rijdt en dan wil je ook wel een beetje fris achter stuur zitten. Avondje stappen is fysiek ook meestal minder belast en tegenwoordig haalt de jeugd een nachtje door met behulp van chemische hulpmiddelen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 19:59

foxy80 schreef:
Relaxed, ik kan me toch slecht voorstellen dat je als ruiter jezelf niet afmeldt als je van tevoren weet dat je startuur na 23 u valt. Ik zou me toch een partij amok maken! Tegen dat je van je paard af bent is het gelijk na middernacht!

Dat startgeld is niet vergelijkbaar met de startgelden voor de basiswedstrijden, reken maar op minimaal 400 euro per wedstrijd!

En avondje stappen is mi niet vergelijkbaar, dan heb je hele andere verantwoordelijkheden!

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 20:25

crow schreef:
Kan nog gekker hoor. Op het NK western riding moest mijn paard als 1 na laatste om 2.55 uur de ring in.

Zoiets kan toch al helemaal niet. Zit er dan ook nog een wakkere jury en publiek?

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 20:39

Ook de jury zit dan te stuiteren tegen de slaap.
Het publiek heeft genoeg bier en patat op.
En weet geeneens meer wat er gebeurd in de ring.
Dus eerlijk gezegd.
Een wedstrijd organisatie moet beter plannen.
Na jaren organiseren weten ze heus wel hoe lang elke deelnemer aan gemiddelde tijd nodig heeft.
Daarnaast moet de volgende deelnemer wel klaar staan om te starten.
De belangrijkste taak van de ringmeester. :7

Maar dat de organisatie in het kader van verdienste te veel inschrijvingen opneemt in het programma, krijg je de situatie dat het gaat uitlopen in tijd.

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 20:50

crow schreef:

Jeetje.. dat is wel erg laat! Ik vind het ook niet normaal, maar goed ik denk dat als je hoger rijd dat je er vaker mee te maken krijgt!

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 21:18

Crow weet dat, en gaat gewoon wat later van huis.

Kwam haar een keertje tegen op een wedstrijd met de pakezel en groom. :7

Afbeelding

lucky10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 21:32

ik zelf ben jarenlang internationaal groom geweest (mark van dijk, wout jan en bij liebherr)

dat betekend iedere week weg van huis, meestal vertrek je de dinsdag/woensdag al richting het concour met je vrachtwagen. reistijden van gemiddeld 15 uur was vrij normaal. je bent geheel allleen verantwoordelijk voor het installeren van je paarden en matriaal. vervolgens mag je je paarden te plekken beweging gaan geven, keuring en klaar maken voor de proeven.

vooral in duitsland en spanje heb je vaak te maken met de youngster proeven s'morgens om 8 uur ( betekend dat je al om zes voert,stallen mest , paarden wandeld en ontbijt) en dat de laatste rubriek om 24.00 s'avonds was afgelopen. (betekend na alles te hebben opgeruimd dekens heb gewisseld etc. 2.00 uur te bed) je bent al blij als je tussendoor de tijd krijgt om fatsoenlijk te kunnen eten, laat staan te kunnen slapen.

op zondag als het concour afgelopen is om 17.00 mag je weer alles inpakken en in je vrachtwagen naar huis of verder naar het volgende concour reizen. (ongeacht de reistijd van vele uren)

ja alle grooms hebben een grote passie voor hun baan en paarden, en dat er nu eindelijk is wordt gekeken naar de soms onmogelijke tijdschema's is alleen maar aan te moedigen. want vele moeten gewoon stoppen na 10 jaar groomen omdat simpel weg het niet vol te houden is.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 21:53

Ik denk, dat als de arbeids inspectie dit soort werktijden konstateert, er een probleem ontstaat voor de werkgever.
Er is geen vrachtwagen chauffeur in Nederland die 15 uur rijtijd op zijn schijf mag hebben.
Waarom kan een groom met een vrachtwagen vol paarden dit wel ??