Dana van Lierop overklast concurrentie in Kür

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ThePast03

Dana van Lierop overklast concurrentie in Kür

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-12 12:14

http://www.knhs.nl

In de manege van de L.R. de IJsselruiters in Brummen werd ook het KNHS Indoorkampioenschap dressuur paarden in de klasse ZZ-Licht verreden. Dana van Lierop, die in de openeingswedstrijd genoegen moest nemen met de vijfde plaats, revancheerde zich in de Kür volledig voor haar iets teleurstellende prestatie en wist met minieme voorsprong samen met DJ Tiesto de titel te veroveren. Jessica Buying reed met W.Esther de Jeu ook een zeer goede Kür en klom daardoor op van de derde plek in de eerste wedstrijd naar het zilver. Maria van den Dungen, die de eerste wedstrijd overtuigend op haar naam schreef met Future, werd in de Kür geconfronteerd met een iets vermoeid ogend paard, waardoor ze niet in staat was de overtuiging in haar proef te leggen en uiteindelijk genoegen moesten nemen met het brons.

Als voorzitter van de jury fungeerde mw. Mariette Sanders-van Gansewinkel en zij had een sterke kopgroep gezien met veel jonge deelnemers die op een niveau presteerden, wat haar aangenaam had verrast. Daarnaast had zij in de paarden ook veel kwaliteit herkend. "Als ik kijk naar de twee proeven van Maria van den Dungen met de 14-jarige Future (v. Florestan I) dan heb ik een hele mooie harmonieuze eerste proef gezien, waarin de sterke galopreprise in alle onderdelen positief opvielen. Met name de wissels waren opvallend goed. Daarbij bleef het paard in alle onderdelen zeer lichtvoetig bewegen. In de Kür oogde Future iets mat en minder expressief en gedurende de gehele proef moest het paard hard werken om de gevraagde oefeningen uit te voeren", aldus mw. Sanders.

Jessica Buying reed zich met W.Esther de Jeu (v. Roesseau) naar de derde plek in de openingswedstrijd. "Voor mij is W.Esther de Jeu een imponerend paard, dat over veel kracht beschikt en dat ook toont in de beweging. Gedurende de proef raakte het paard steeds meer ontspannen, waardoor het beeld aan kwaliteit won. In de Kür zagen wij als jury een uiterst zorgvuldig opgebouwde rit en ook nu weer nam de ontspanning gedurende de wedstrijd steeds toe. We zagen een foutloze proef, waarin de harmonie tussen ruiter en paard optimaal was", aldus juryvoorzitter Sanders.

De kampioen van deze titelstrijd, Dana van Lierop, reed in de ogen van Mariette Sanders een openingswedstrijd met letterlijk hoogte- en dieptepunten. "In de drafonderdelen zagen we DJ Tiesto (v. Rohdiamant) heel sterk door de baan gaan, Steeds een heel mooi beeld bergop en heel fijn van de hand gereden. Maar ook dieptepunten, zoals de eerste pirouette die volledig mislukte en waar de noodzakelijke wissel niet werd getoond. Na de uitgestrekte galop behoort een wissel gesprongen te worden en geen serie. Echte fouten, waardoor er niet meer in zat als een vijfde plek in de rangschikking. In de Kür kregen we een geheel ander beeld. Dana reed een Kür met een extreem hoge moeilijkheidsgraad met enkele voor mij geheel nieuwe lijnen. Maar alle oefeningen werden zeer goed uitgevoerd, waardoor zij niet alleen de Kür overtuigend won maar ook vanuit een achterstandssituatie de titel veroverde", aldus Mariette Sanders.

Voor de 16-jarige Dana van Lierop was het zelf ook een verrassing dat haar Kür goed genoeg was gebleken voor de titel. "Op voorhand zou ik tevreden zijn geweest met een plaats bij de eerste vijf", vertelde Van Lierop, die haar foutjes in de eerste wedstrijd verklaarde uit een gebrek aan wedstrijdritme en dat ze tijdens het lostijden de puntjes net niet voldoende op de i had gezet. "Ik heb DJ Tiesto na de openingswedstrijd nog even doorgewerkt en toen wel accenten aangebracht. Die waren hem bij gebleven toen ik aan de voorbereidingen op de Kür begon en daarin liep het bijna als vanzelf".

De 18-jarige Maria van den Dungen was zeer ingenomen met de prestaties van haar paard Future in de openingswedstrijd. "Het was voor mij een wedstrijd waarin het bijna als vanzelf liep. In de Kür werd hij moe en daardoor ontstonden kleine foutjes", aldus Maria, die ook vertelde niet naar Brummen te zijn gekomen om bij de eerste rij te eindigen. "Dat ons dat gelukt is daar ben ik blij mee. Daarbij komt dat ik op eenzelfde wijze ben begonnen aan de Kür als aan de eerste wedstrijd en dat was zeer ontspannen. Als ik bij mezelf de druk leg dat ik moet presteren dan gaat het op zeker fout", aldus de amazone, die zeer blij was met brons.

Voor de 26-jarige Jessica Buying was de zilveren medaille ook een enorme verrassing. "Ik heb speciaal voor dit kampioenschap een nieuwe Kür laten maken en dan hoop je dat je die mag gaan rijden. Dat ik bij de beste acht stond na de eerste wedstrijd was voor mij al fantastisch, want daardoor mocht ik inderdaad mijn nieuwe Kür rijden. Toen ik na de eerste wedstrijd derde stond hoopte ik dat mijn prestatie goed genoeg zou zijn om een plaatsje op het podium te veroveren en ook dat lukte, dus ik ben uiterst tevreden met zilver". Toch drong de vraag zich op waar zij de paar honderdsten van procenten had laten liggen want Jessica liep een achterstand op van 0.13% op Van Lierop. "Ik denk dat ik die heb verloren in het allereerste onderdeel van de Kür, het halthouden. Mijn paard stond niet echt stil en dat zal mij denk ik net de titel hebben gekost. Nu achteraf gezien een duur foutje", aldus de charmante amazone.

Na de eerste dag van dit KNHS kampioenschap kan worden vastgesteld dat de organiserende L.R. de IJsselruiters er alles aan heeft gedaan om van dit uitgestelde KNHS kampioenschap een mooi sfeervol kampioenschap te maken, met een goede publieke belangstelling en een geheel eigen gezellige ambiance.

Over all uitslag KNHS Indoorkampioenschappen dressuur paarden ZZ-Licht:

1) Dana van Lierop (Helmond) - DJ Tiesto (v. Rohdiamant) - 71.24
2) Jessica Buying (Rotterdam) - W.Esther de Jeu (v. Rousseau) - 71.11
3) Marian van den Dungen (Amsterdam) - Future (v. Florestan I) - 70.87