http://www.knhs.nl
In het KNHS Indoorkampioenschap dressuur klasse Z2 reed een sterke kopgroep de openingswedstrijd. Acht van hen mochten in de Kür uit gaan maken wie zich kampioen van deze klasse mocht gaan noemen. Arthur van Rooij reed de 15 jarige Prins D (v. Ferro) in beide wedstrijden naar de overwinning en kon zich laten huldigen als kampioen. Kyra Klinkers (Echt) wist dankzij een zeer goed gereden Kür op te klimmen naar de tweede plaats met Whoopydoo (v. Lord Sinclair). Het brons was voor Lisanne der Nederlanden met Alaska DVB (v. Weltino).
De voorzitter van de jury, mw. W. Blanken-van der Scheer, was goed te spreken over de kwaliteit van het deelnemersveld voor zover het de kopgroep betrof. "In de Kür hadden we echt acht fijne combinaties. Bij de combinaties die zich niet voor de Kür hadden weten te kwalificeren zagen we veel problemen in de aanleuning, waardoor ik de middenmoot deze wedstrijd als breed en te gewoon denk te moeten kwalificeren", aldus mw. Blanken.
Over de winnaar was zij zeer lovend. "Arthur van Rooij reed beide proeven met heel veel gevoel, al oogde zijn paard Prins D in de Kür iets gespannen, in de eerste proef leek de combinatie uiterst sterk. Ik vond het alle twee zeer aansprekende proeven, waarbij de ruiter als het ware in zijn paard zit. Daarbij weet Van Rooij het paard steeds heel mooi op lengte te houden".
In de ogen van de voorzitter van de jury reed Kyra Klinkers een goede proef en weet ze haar paard Whoopydoo zeer sympathiek voor te stellen, waarbij haar paard in de galop iets meer door zou mogen springen.
De plaatselijke favoriet, Lisanne der Nederlanden, had in de eerste proef de eerste startpositie geloot. "Lisanne reed als eerste ruiter binnen en toonde een heel mooi afgewerkte proef, waarbij het paard steeds mooi in de aanleuning bleef. Jammer was dat ze in de Kür dat mooie beeld niet weer te voorschijn wist te toveren. Het had er voor mij alle schijn van dat ze net te goed haar best deed, waardoor ze feitelijk faalde en daardoor heel veel punten liet liggen. Daarom eindigde ze in de Kür ook als zesde, maar dat was nog net goed genoeg voor brons", aldus mw. Blanken.
Arthur van Rooij wist voor zichzelf pas nadat hij de Kür had gereden dat hij wel eens als KNHS kampioen gehuldigd kon worden. "Volgens mij reden we een temperamentvolle Kür, waarbij we geen fouten hadden gemaakt. Daarbij had ik voor mijn gevoel in de Kür net iets meer controle dan in de eerste proef, die we ook winnend hadden afgesloten", aldus Van Rooij, die deze 15-jarige nakomeling van Ferro pas sinds kort onder het zadel heeft. "Het paard is van mijn zusje en stond bij mijn nichtje. Dit nichtje heeft een scooter ongeluk gehad, waardoor zij niet in staat was Prins te rijden. Daardoor is hij afgelopen winter bij mij op stal gekomen. Ik werd er clubkampioen mee, daarna schreven we het kringkampioenschap op onze naam en daarna werden we ook nog kampioen van de regio en nu dus KNHS kampioen. Omdat dit paard voor mij nu te oud is staat Prins D te koop", aldus Van Rooij.
Volgens Kyra Klinkers had ze haar tweede plek uitsluitend te danken aan het feit dat Whoopydoo in beide proeven veel last van spanning had. "Zonder die spanning waren we vast kampioen geworden", aldus de Limburgse. Volgens Klinkers is de grootste kracht van haar paard dat hij wil blijven werken. "Naast de wil om te blijven werken beschikt Whoopydoo over drie hele sterke basisgangen en doet hij de oefeningen met speels gemak", aldus Kyra, die dit paard niet alleen helemaal zelf heeft opgeleid, maar ook zelf heeft gefokt. "Whoopydoo is een nakomeling van de hengst Lortd Sinclair, uit de Jazz-dochter Tara en daar rijd ik mee in de Young Riders", aldus Klinkers.
Lisanne der Nederlanden vond het achteraf geen voordeel een thuiswedstrijd te rijden. "Het rijden van een thuiswedstrijd als deze geeft extra druk. Ik wilde net te graag laten zien hoe goed Alaska is en dan sluipen er kleine foutjes in, die door de jury terecht bestraft worden. Voor mijn gevoel was mijn paard in de Kür iets vermoeid, waardoor hij enige moeite had met de wissels", aldus Lisanne der Nederlanden, die afgelopen maandag nog een clinici reed bij dressuurstal Van Balen. "Dat was echt een perfecte generale voor ons, maar nu speelde de spanning ons in negatieve zin net te veel parten".
Meest opvallende deelnemer in dit KNHS kampioenschap was het paard Twin's Jamaice van Danique Schnelleberg. Deze 21-jarige nakomeling van Rossini is blind aan beide ogen, maar liep zich met gemak naar een klassering in de top acht en eindigde uiteindelijk als zesde in het kampioenschap.
Over all uitslag KNHS Indoorkampioenschap dressuur paarden Z2:
1) Arthur van Rooij (St.Michielsgestel) - Prins D (v. Ferro) - 70.70
2) Kyra Klinkers (Echt) - Whoopydoo (v. Lord Sinclair) - 67.74
3) Lisanne der Nederlanden (Eerbeek) - Alaska Dvb (v. Weltino) - 67.11