Dierenartsen trainen Live Horse Rescue met brandweer

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Dierenartsen trainen Live Horse Rescue met brandweer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-12 21:42

Persbericht / http://www.bokt.nl

Op donderdag vijf april volgen paardendierenartsen vanaf 14.00 uur de Horse Rescue Course. Dit is een speciale cursus die tijdens het Europees diergeneeskundige congres 'De Voorjaarsdagen' in de RAI, Amsterdam wordt gehouden. Dierenartsen en andere hulpverleners worden vaak betrokken bij paarden in noodsituaties. Hulp bieden in dergelijke situaties is echter niet zonder gevaar. Om er voor te zorgen dat de dierenartsen en de hulpverleners goed beslagen ten ijs komen, wordt deze cursus georganiseerd.

Tijdens de live Horse Rescue Course krijgen de paardendierenartsen tips en tricks van een internationaal gerenommeerd Horse Rescue Team. Brandweer Amsterdam-Amstelland en Brandweer Gent zullen met materieel uitrukken en met dummypaarden worden noodsituaties nagebootst. Snel reageren en de juiste aanpak van de paardenarts heeft een onuitwisbaar effect op een goede afloop. Vaak is het een kwestie van leven of dood voor een paard. In Nederland wordt sinds enkele jaren aandacht besteedt aan dit onderwerp. Studenten Diergeneeskunde krijgen dit mee in hun opleiding vanuit diergeneeskundig perspectief.

Daarnaast organiseert studentenrijvereniging "De Solleysel" in samenwerking met de Universiteitskliniek voor Paarden, Universiteit Utrecht jaarlijks een cursus voor hulpverleners om hen te trainen in veiligheid. Ook de Voorjaarsdagen is zich van het belang bewust en organiseert daarom deze cursus in Europees verband.

Het Europees Veterinair Congres 'De Voorjaarsdagen' vindt plaats in de RAI van 5 tot 7 april. Gezelschapsdierenartsen, paardendierenartsen en assistenten komen naar dit congres om lezingen te volgen van internationale sprekers. Naast lezingen kunnen de bezoekers een kijkje nemen op de uitgebreide beursvloer.

Sjors

Re: Dierenartsen trainen Live Horse Rescue met brandweer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 21:44

Toppie vind ik dit zeg :j

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 21:48

Ik heb de brandweer Gent al één keer in actie gezien en echt thumbs up voor hoe die mannen te werk gaan!!! Vijd het goed dat hier aandacht aan wordt besteed.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 09:40

maar krijgen alleen de dierenartsen cursus of zitten er ook brandweerlieden bij van diverse korpsen, want ook zij kunnen wel wat meer info en oefening gebruiken denk ik om meer slagingskans te creeeren en te kunnen letten op eigen veiligheid?

bianca1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 17:33

opisop_shop schreef:
maar krijgen alleen de dierenartsen cursus of zitten er ook brandweerlieden bij van diverse korpsen, want ook zij kunnen wel wat meer info en oefening gebruiken denk ik om meer slagingskans te creeeren en te kunnen letten op eigen veiligheid?

Ook brandweerlieden krijgen training op dit gebied. ;)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 08:39

ja normaliter wel, maar ik vroeg me meer af of ze ook bij deze training betrokken zouden worden.

Fietje_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 08:54

Dat is zo leuk om te doen! Vorig jaar meegedaan aan de cursus van Kliniek paard en de Solley. Lekker met mooie brandweermannen in de sloot gelegen :p. Maar het was natuurlijk heel leerzaam.
De studenten. dierenartsen en brandweermannen van verschillende korpsen oefenen dus samen hoe ze het best, veilig en vooral paardvriendelijks te werk kunnen gaan. Dus de brandweermannen worden er zeker bij betrokken, voor hen een mooie kans om wat ervaring met een paard op te doen.

bianca1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 12:07

opisop_shop schreef:
ja normaliter wel, maar ik vroeg me meer af of ze ook bij deze training betrokken zouden worden.

Ik ga vanuit mijn werk wel is de bedoeling, maar dat doe ik vrijwillig als paardengek en brandweervrouw, maar wij hoeven niet specifiek op deze dag te zijn. De persoon die deze training geeft komt bij ons oefencentrum en op locatie langs.. ;) dus op ons korps word er wel aandacht aan besteed, maar inprincipe wel alleen op die kazernes die ermee te maken kunnen krijgen.