Belgische BLID boos om paard aan een ketting

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Belgische BLID boos om paard aan een ketting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-12 11:48

http://www.blid.be / http://www.bokt.nl

De Belgische dierenorganisatie BLID meldde dat het paard van eigenaar Carlos G. aan een ketting in de weide staat. Volgens de organisatie kan en mag dat niet.

BLID meldt het volgende op haar website: "In 2009 ontstond er een kleine actie tegen een paardenhouder uit Ingelmunster, die het normaal vond zijn boerenpaarden, vast te leggen aan een ketting. Onder bemiddeling van de politiecommissaris, beloofde de paardenhouder ervan af te zien deze maatregels nog langer te gebruiken.

Sinds vorige week stelt BLID vast dat er aan de Kouterstraat met de Vuiputstraat, terug een paard aan de ketting staat. Het dier staat er zonder drinkwater, terwijl weidedieren voldoende voorzien dienen te zijn van drinkwater. Volgens de eigenaar is het voor hem voldoende dat zijn paard drinkt wanneer hij het aanbied. Het paard kan ook geen schaduw opzoeken.

BLID heeft de politie van Ingelmunster gevraagd in te grijpen en de eigenaar van de paarden onder druk te zetten en er hem toe te dwingen zijn paarden in de vrijheid te laten lopen, zoals hij tijdens onze actie van 2009 had beloofd. Indien de eigenaar weerspanning blijft aan de wetgeving, vragen we dat er verdere stappen zouden worden ondernomen tegen de man. “Een tweede actie met nog meer activisten is zeker niet uitgesloten, indien de situatie niet veranderd”, meent de voorzitter van BLID."

Foto van 2009

Happy16

Re: Belgische BLID boos om paard aan een ketting

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 11:49

beeetje overdreven reactie

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 11:53

Maar hebben ze dan sinds 2009 niet meer gecontroleerd? Of heeft die eigenaar zich drie jaar "gedragen" en nu weer een paard aan de ketting gedaan?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 11:55

ik vind opzich niks mis met aan de ketting zetten, beter dan moddervet laten worden met alle vervelende gevolgen van dien...

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 11:56

hoezo overdreven? Ik vind niet dat paarden aan een ketting horen te staan en al helemaal niet zonder drinken. Die persoon hoort geen paarden te hebben en ze moeten in beslag worden genomen. Maar Belgie is nog een achterlijker land dan NEderland op gebied van dierenwelzijn.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 11:58

en wanneer is de volgende contole???

in 2015????? 8)7

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 12:00

Langcara schreef:
hoezo overdreven? Ik vind niet dat paarden aan een ketting horen te staan en al helemaal niet zonder drinken. Die persoon hoort geen paarden te hebben en ze moeten in beslag worden genomen. Maar Belgie is nog een achterlijker land dan NEderland op gebied van dierenwelzijn.

Hij krijgt toch regelmatig drinken? Waarom níet aan de ketting, wat dan? Los in de wei, moddervet worden, insuline resistentie ontwikkelen, hoefbevangen worden. Of in een stalletje van 3 bij 4 opsluiten wat om de een of andere vage reden wél mag?

Ik zie het probleem niet :n

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 12:02

nou.....misschien wel omdat zo een die een ketting om zijn been heen kan draaien??
lijkt me ook niet echt zonder risico....
Paarden zijn niet voor niets kudde dieren en grazers he?

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 12:03

Lijkt me dat er wel ergere dingen gebeuren dan een paard aan een ketting.
Een dicht geslibt paard bv, die van ellende niet meer lopen kan.
Als het dier maar regelmatig water aangeboden krijgt. Een emmer er naast zetten is gevaarlijk, by the way.

Doriine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 12:04

ik zie zoveel shetlanders aan een ketting/touw staan tegen het te veel eten wil je dan dat dat beest zich helemaal zat eet en hoefbevangen wordt of andere dingen? dattie geen water heeft vind ik dan weer niet kunnen

edit als die helemaal geen drinken krijgt dan was die toch alleen uitgedroogd?
Laatst bijgewerkt door Doriine op 30-03-12 12:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 12:04

wat heeft kudde dieren en grazers hier nou mee te maken? Beest kan toch grazen? Staan wellicht wel andere paarden erbij of in de buurt?

En ja ketting kan om het been draaien, natuurlijk, maar dat paard is het gewent, dus die kans is sowieso al heel klein. Daarnaast er kan vaak zoveel gebeuren dus dat vind ik geen reden.

Kijk nu weet ik niet de hele situatie enzo, maar er van uit gaant dat 't paard gewoon wel regelmatig water krijgt (wat in het artikel staat) en niet graatje mager is, dan zie ik echt totaal het probleem niet :n maar op die foto in de link zie ik verder een gezond paard :j

edit: ik snap trouwens best dat hij met water moet komen, immers die ketting gaat over de grond heen en die emmer zal dan omgegooit worden door de ketting, zolang de eigenaar regelmatig genoeg naar het paard gaat om water te geven lijkt me dat prima, je zou nog kunnen kijken naar andere oplossing bijv. net buiten de cirkel van de ketting oid. maar dit kan opzich prima werken.
Laatst bijgewerkt door Maartje1990 op 30-03-12 12:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 12:05

quartel schreef:
nou.....misschien wel omdat zo een die een ketting om zijn been heen kan draaien??
lijkt me ook niet echt zonder risico....
Paarden zijn niet voor niets kudde dieren en grazers he?

:')

Ooit wel eens je paard los laten lopen aan halstertouw? Gebeurd niks hoor (vooral niet wanneer ze aan het grazen zijn) ze staan erop, of ze trekken of ze doen een stap naar achteren.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 12:07

ach ja...ieder zijn mening

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 12:08

Ik snap nooit zo goed waarom dat dan gelijk aan de ketting moet.. zo hebben ze nou ook niet echt de beweging die ze nodig hebben om van het gevaarlijke dik worden af te komen...

Kwanyin

Hoevaak krijgt het paard water? Is niet af te leiden uit het artikel. Er is nogal een verschil tussen een keer om de twee dagen als de eigenaar eens zin heeft, of gemiddeld 3 keer per dag.

Doriine

maar wel een beperkte ruimte om te kunnen grazen.. ik zie wel is pony's met de kop aan de grond en doen 2 stappen per 10 min ofzo.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 12:10

Diaz schreef:
Ik snap nooit zo goed waarom dat dan gelijk aan de ketting moet.. zo hebben ze nou ook niet echt de beweging die ze nodig hebben om van het gevaarlijke dik worden af te komen...

maar wie zegt dat dit paard niet voldoende beweging krijgt? Ik denk dat dit paard aan de ketting net zoveel stapt als mijn paarden los in de wei, dan heb ik het nog niet over andere beweging, voor de kar oid? Weten wij veel, dat valt niet te beoordelen.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 12:12

Op de foto staat een prachtig glanzend weldoorvoed paard dat zo op het oog genoeg te grazen heeft. Zolang het dier regelmatig kan drinken zie ik dit denk ik liever dan een paard dat 23/7 in een donkere stal staat. 't Zou mijn keuze niet zijn om een paard aan een ketting te zetten, maar dat is iets heel anders dan mishandeling.
Overigens heb ik begrepen dat in het (commercieel) meest succesvolle NH-programma ter wereld het beperkt aanbieden van water juist een techniek is die wordt gebruikt als een manier om snel een band te creëren tussen mens en paard (wat wel handig is als 'studenten' duizenden euro's neertellen om een paar maanden intensief les te kunnen krijgen).

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 12:12

Wat dacht je van gewoon een fatsoenlijke omheining regelen....
Daarbij, paard ziet er helemaal niet slecht uit.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 12:13

Ik heb in het verleden ook wel eens een pony gezien aan een ketting die een stukje berm stond kaal te vreten. Niet zoals dit paard in een weiland, maar gewoon om de eigenaar het grasmaaien te besparen.
Is toch ook niks mis mee?

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 12:16

i.p.v. ketting bestaat er ook nog zoiets als weidepaaltjes om een stukje wei af te zetten. Gevaar weg ;) enne gewoon een waterton neerzetten. Een slimme boer zet er 1 neer naast de sloot die automatisch bijvult op zonnepanelen. Alleen duimen dat we dit jaar geen blauwalg hebben.

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 12:21

Hmm inderdaad waarom niet even investeren in een goede omheining. Paard ziet er goed uit maar zo'n roestige ketting ziet er niet erg vriendelijk uit. Blijkbaar is een behoorlijke halsband of halster ook te duur.
Oh enne er zit nog heel veel tussen 24/7 op stal en vast staan aan een roestige ketting, in de brandende zon, zonder water.

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 12:25

Oh en paarden kunnen, als ze zonder toezicht vaststaan aan een touw of ketting en ze kunnen hun been over het touw krijgen of zich vastdraaien, zichzelf verwonden of zelfs een been breken. Ook boerenpaarden kunnen om een of andere reden in paniek raken.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 12:26

Als het paard er goed uitziet en netjes water krijgt heb ik geen probleem met de ketting. (het kan altijd beter, maar dat is denk ik bij iedereen zo, en bij elk paard en staling)

Mijn paarden staan ook wel eens aan een lijn lekker in het verse gras naast de weide (openbaar terein). Blijf wel altijd in zicht maar na een paar keer weten ze hoe ze los moeten komen uit het touw, als ze zich weer eens vastlopen. Dan ben ik ook rustig stallen aan het mesten ect.

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 12:34

Maar dan ben je toch vlakbij...zou jij ze zo vastgebonden laten staan en dan weg gaan voor de dag?
Misschien ligt het aan mij maar ik heb altijd geleerd dat je enorm moet oppassen met paarden vastzetten maar ook met loshangende touwen. Als het kan moeten ze los kunnen staan of tenminste moet het touw los kunnen schieten of je moet erbij zijn en het touw snel los kunnen maken. Man heb wel eens een paard in paniek zien raken terwijl het vast stond...echt doodeng, gelukkig knapte zijn halster en kon ie loskomen. Ken ook een heel ervaren paardeneigenaar met bedrijf in Spanje die helemaal woest wordt als klanten een paard te ruim vastzetten en weglopen omdat hij al een paar paarden heeft moeten laten inslapen omdat ze verstrikt raakten in een touw en in paniek raakten.