Betere pijnmetingen en pijnbestrijding bij paarden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Betere pijnmetingen en pijnbestrijding bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-12 11:38

http://www.uu.nl/ / http://www.bokt.nl

Thijs van Loon is dierenarts-anesthesioloog en promoveerde op 27 maart 2012 op het onderwerp ‘Pijnherkenning en pijnbehandeling bij het paard’. Hij ontwikkelde een methode om pijn na een operatie objectief te meten bij paarden met koliek. Daarmee is ook een betere pijnbestrijding mogelijk. De methode van Van Loon kan in theorie ook toegepast worden bij andere patiënten. Voor dit laatste is wel meer vervolgonderzoek nodig.

Pijn objectief meetbaar maken bij dieren is een lastige klus. Bij paarden is dit nog moeilijker omdat paarden vluchtdieren zijn die hun pijn niet altijd laten merken. De dierenarts heeft bij dit meetbaar maken van pijn behoefte aan hulpmiddelen. ‘Ik heb onderzocht hoe we klinische pijn bij koliekpaarden na operatie objectief kunnen maken’, vertelt Van Loon. Met samengestelde pijnschalen, die gebruik maken van een lijst van verschillende soorten pijn-gerelateerde variabelen, wordt subjectiviteit nagenoeg volledig uitgebannen en kunnen patiënten goed vervolgd worden tijdens behandeling in de intensive care.

‘Eigenlijk werkt het vrij simpel. De behandelend dierenarts werkt een vragenlijst af met daarop een aantal variabelen. Die worden vertaald in een score die iets zegt over de klinische pijn bij een patiënt.’ Dit soort systemen voor pijnherkenning worden in de praktijk nog nauwelijks toegepast. Het systeem voor paarden die aan koliek geopereerd zijn, kan al toegepast worden. Met aanvullend onderzoek zullen ook pijnsystemen voor andere soorten patiënten beschikbaar kunnen komen in de toekomst.

Thijs van Loon onderzocht ook het lokaal toedienen van anesthetica. Pijngewaarwording vindt niet alleen in de hersenen plaats, maar wordt ook voor een groot deel bepaald door verwerking van pijnprikkels in het ruggenmerg. ‘Daarom hebben wij dit proces in het ruggenmerg meetbaar gemaakt bij het paard. Met behulp van dit systeem hebben we het effect van nieuwe pijnstillende stoffen onderzocht’, zegt de promovendus. Zo is gekeken naar de toediening van lage doseringen locaal anesthetica met een ruggenprik, waarbij veel minder bijwerkingen optreden ten opzichte van oudere anesthetica.

‘Verder hebben we gekeken naar het effect van opiaten (morfine-achtige stoffen) die ook met behulp van een ruggenprik of in het gewricht werden toegediend. Ook hier bleek effectieve pijnstilling met verminderde bijwerkingen’.

‘Uiteindelijk kunnen we met meer kennis over pijn en de behandeling daarvan meer technieken en behandelmethoden ontwikkelen. Dit zal leiden tot meer mogelijkheden voor de dierenarts en daardoor bijdragen aan een verbeterd dierwelzijn’, aldus Thijs van Loon.

Het proefschrift van Thijs van Loon heet: "Analgesia in the horse, various approaches for assessment and treatment of pain and nociception in equines."

Ragdollcat

Re: Betere pijnmetingen en pijnbestrijding bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 11:42

Ik vind het niet betrouwbaar, want het blijven paarden/vluchtdieren en die zal niet zo snel laten zien dat het pijn heeft.

Pas al het heel erg opknapt met pijnstillers en weer rap achteruitgaat als je ermee stopt, weet je genoeg, want dat is te zien en merkbaar.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 11:51

Deze beste man is hier op gepromoveert, wat betekend dat hij dit onderzoek heeft moeten verdedigen. Ik denk dat je dr vanuit kan gaan dat het een vrij goed onderbouwt en betrouwbaar onderzoek is... Je promoveert namelijk niet zomaar op ieder flut onderzoek, daar zit echt jaren aan werk in, en als het niet goed genoeg is, of niet genoeg onderbouwt etc, dan kun je er ook niet mee promoveren...

Ik denk dat ik dit onderzoek eens ga opzoeken als ik weer op de faculteit ben, ik vind dit wel interesant.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 11:59

Ragdollcat schreef:
Ik vind het niet betrouwbaar, want het blijven paarden/vluchtdieren en die zal niet zo snel laten zien dat het pijn heeft.

Pas al het heel erg opknapt met pijnstillers en weer rap achteruitgaat als je ermee stopt, weet je genoeg, want dat is te zien en merkbaar.

Hij heeft juist een systeem ontwikkeld waardoor dit objectief meetbaar kan zijn. Ik denk dat beste meneer slim genoeg is geweest om rekening te houden met het feit dat het vluchtdieren zijn (het staat notabene in het artikel) en dus variabelen te gebruiken die ondanks dit nog steeds bruikbaar zijn.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 14:30

Ik ben wel heel benieuwd wat voor variabelen dit dan zijn. Zijn dat dingen als bloeddruk enzo?

Wel heel fijn dat dit onderzocht is. Als ze dat in de toekomst verder uit kunnen breiden, dan is het misschien ook toepasbaar op paarden waarbij je euthanasie/slacht overweegt, maar niet goed weet in hoeverre het paard pijn heeft.

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 15:05

Onwijs interessante materie zeg, ik ben benieuwd hoe dit onderzoek zich gaat ontwikkelen.

Wanneer gesteld wordt dat de variabelen een objectieve analyse benaderen, dan neem ik inderdaad aan dat ze naar meetpunten gezocht hebben die zowel meetbaar zijn als slechts op 1 manier interpreteerbaar.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 18:40

Dit is interessant.Zou wel een goede doorbraak zijn en bij veel paardenliefhebbers welkom denk ik zo.

Poehee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 19:37

Ik heb hier al eerder al een lezing over bijgewoond op de faculteit Utrecht, was zeer interesant en uitermate goed onderbouwd. Ben heel blij voor Thijs van Loon dat hij nu is gepromoveerd op dit gebied, ik hoop dat hij deze kennis goed kan gaan toepassen en dat het de diergeneeskunde ten goede komt.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 21:48

Maar ik ben wel blij dat er onderzoek naar is, want zo kan de paarden beter geholpen worden.

Toch blijf ik erbij dat het volgens mij moeilijk meetbaar is, ik zal me erin gaan verdiepen en er meer over gaan lezen als er iets te lezen valt.

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 07:55

Heb even wat abstracts/artikelen van de beste meneer opgezocht, voor de liefhebber zijn die per pb verkrijgbaar :).

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 09:32

Wat interessant !

celine14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 11:28

Fijn dat er nu voor paarden ook gezocht wordt naar objectieve meetinstrumenten, dat is bij beesten toch echt veel lastiger als bij mensen! En bij mensen is er al zoveel, en zoveel meer mogelijk. Al weten we bij de mens natuurlijk ook nog niet alles over pijn en pijnbestrijding. Pijnklinieken voor paarden in de toekomst? :p ik hou me aanbevolen voor een pbtje!