Jack Sparrow in november naar najaarstest in Schlieckau

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Jack Sparrow in november naar najaarstest in Schlieckau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-12 11:33

http://www.dehoefslag.nl

Afbeelding
Jack Sparrow
Foto: http://www.sjoert.com
De aankondiging dat de vijfjarige Oldenburger hengst Jack Sparrow (Johnson x Wolkentanz) niet aangeleverd werd voor het KWPN verrichtingsonderzoek riep veel vragen op bij bezorgde fokkers die al met deze hengst hebben gedekt. Dit zou namelijk betekenen dat de hengst niet langer bij een stamboek is goedgekeurd. Jack Sparrow werd in 2010 goedgekeurd bij het Zuid Duitse stamboek, maar liep ook daar geen aanvullende verrichtingstest.

Carolyn de Roo van President Dressage stables en eigenaresse van Jack Sparrow: ‘We hebben overleg gehad met het KWPN maar het blijkt niet mogelijk om hem naar door te schuiven naar de najaarstest, dat kan alleen met een medisch attest. Jack Sparrow zal daarom een 30-dagentest lopen voor Oldenburg, in november in Schlieckau. Het streven is ook om hem deel te laten nemen aan het Bundeschampionat. Ik weet dat dit betekent dat Nederlandse fokkers die hem gebruiken bij het KWPN een register A papier krijgen, maar we doen het op advies van Edward Gal. Hij is leidend als het over de opleiding van Jack Sparrow gaat.’ Gekeken wordt ook of hij zich kan kwalificeren voor het WK in Verden.

Mocht Edward Gal echter zich plaatsten voor de Olympische Spelen zal deelname aan dit WK vanwege de datum niet mogelijk zijn.

Verwant artikel
[VN] President's Jack Sparrow niet aangeleverd in Stegeren

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 11:36

het KWPN is wel wat krom betreffende het verschuiven, daar moeten ze dan toch een uitzondering voor maken?

Glitter_

Re: Jack Sparrow in november naar najaarstest in Schlieckau

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 11:39

Juist omdat het gebeurd in het welzijn van de hengst!

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 11:40

Knakker schreef:
het KWPN is wel wat krom betreffende het verschuiven, daar moeten ze dan toch een uitzondering voor maken?

Regels zijn regels, en die moet je niet veranderen voor een mooie zwarte hengst...

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 11:41

en we hebben het niet over zomaar een paard!
Laten ze weer een kans lopen, sufferds!

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 11:43

Komaan, je moet er nu niet direct de nieuwe WK van gaan maken è... beestje heeft nog NIKS bewezen tot nu toe.

ioontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 11:47

Maar er al voluit mee dekken zonder dat het paard ergens is goedgekeurd brengt ook z'n risico's mee....en daar wordt nu tegenaan gelopen. Dat het KWPN dan maar soepel moet zijn, vind ik ook wel wat kort door de bocht........ als het paard straks goed presteert en in Duitsland een goede test loopt kan hij alsnog worden erkend door het KWPN.
Ik neem aan dat de regels van het KWPN bij zowel eigenaar als Edward Gal van te voren bekend waren en dat de genomen beslissing weloverwogen was.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 11:50

ja, daar heb je gelijk, er nu al mee dekken zonder dat hij ergens goedgekeurd is, houdt een risico in.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 12:06

Knakker schreef:

? Dus alleen omdat het een goede is moeten ze de regels omgooien? Bizar. Als het om een andere hengst was gegaan had er geen haan naar gekraaid.
Bovendien is het natuurlijk de gok van fokkers om met een niet goedgekeurde hengst te dekken.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 12:11

die gok van de fokkers heb je gelijk in, dat heeft gewoon een risico.
Als het KWPN deze hengst echt hebben willen, dan moeten ze een uitzondering op de regels maken, ja, dat vind ik.
Bij een normale, niets bijzondere hengst, is het inderdaad niet de moeite om een uitzondering te maken.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 12:20

Hij is wel goedgekeurd, in Duitsland. De termijn is alleen langer voordat hij een test hoeft te lopen. Ik dacht dat dat voor het 6e jaar moet gebeuren. Ze zijn dus net op tijd. In de tussentijd mag hij wel dekken en wordt er ook een dekbon gegeven.

ptiteblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 12:21

Hij kan toch altijd later worden erkend zoals Totias, op prestaties.
Dan zullen de fokkers ook al zicht hebben op zijn producten omdat er al geboortes gebeuren zou zijn, en zelfs al misschien in de sport.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 12:27

Knakker schreef:
die gok van de fokkers heb je gelijk in, dat heeft gewoon een risico.
Als het KWPN deze hengst echt hebben willen, dan moeten ze een uitzondering op de regels maken, ja, dat vind ik.
Bij een normale, niets bijzondere hengst, is het inderdaad niet de moeite om een uitzondering te maken.

Maar hoe verkoop je het dan aan eigenaren van andere hengsten dat er voor hun hengst geen uitzondering gemaakt zou worden, en voor deze wel?

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 12:31

als dat mensen zijn met kennis van zaken hebben die daar begrip voor!
oke, een ieder denkt dat zijn paard het beste is....

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 12:40

Knakker schreef:

Heb je je ook afgevraagd wat de werkelijke reden is dat hij niet is aangeboden??
Lees ook de column van DW.Rosie in de Paardenkrant.
Gaat o.a. over dierenwelzijn.

andamoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 12:41

ioontje schreef:
Maar er al voluit mee dekken zonder dat het paard ergens is goedgekeurd brengt ook z'n risico's mee....en daar wordt nu tegenaan gelopen. Dat het KWPN dan maar soepel moet zijn, vind ik ook wel wat kort door de bocht........ als het paard straks goed presteert en in Duitsland een goede test loopt kan hij alsnog worden erkend door het KWPN.
Ik neem aan dat de regels van het KWPN bij zowel eigenaar als Edward Gal van te voren bekend waren en dat de genomen beslissing weloverwogen was.

Helemaal mee eens. :j :j Als je weet dat de hengst (nog) niet officieel is goedgekeurd weet je dat je een risico loopt als er onverhoopt wat "mis" gaat. Dus moeten de fokkers er van tevoren rekening mee houden dat als er een kink in de kabel komt ze dus een veulen fokken met een register A papier......
Nu maar hopen voor de fokkers die Jack Sparrow al hebben gebruikt dat hij straks in Duitsland wel kan presteren, maar als Gal zich kwalificeert voor de OS dan gaat ook deelname aan het WK niet door....
Misschien zal het allemaal een stormpje in een glas water zijn en komt het allemaal wel goed....

Kijk maar naar wat Janderegelaa zegt :
janderegelaa schreef:
Hij is wel goedgekeurd, in Duitsland. De termijn is alleen langer voordat hij een test hoeft te lopen. Ik dacht dat dat voor het 6e jaar moet gebeuren. Ze zijn dus net op tijd. In de tussentijd mag hij wel dekken en wordt er ook een dekbon gegeven.
Laatst bijgewerkt door andamoon op 29-03-12 12:44, in het totaal 2 keer bewerkt

andamoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 12:43

misterA schreef:
Knakker schreef:

Heb je je ook afgevraagd wat de werkelijke reden is dat hij niet is aangeboden??

Heb je een link misterA ?

DePaardenman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 12:45

misterA schreef:

Lezen er nog mensen een krant? ;)

van horses.nl

DWR schreef:
Vorige week werd Jack Sparrow vanwege zijn dierenwelzijn niet aangeleverd voor het verrichtingsonderzoek. Volgens eigenaresse Carolyn de Roo moet de hengst zó veel merries bedienen dat een drieweekse training in Ermelo er echt niet bij kan. Nu is het zo dat alle eigenaren bij aanmelding van hun hengst de voorwaarden voor deelname aan de hengstenkeuring ondertekenen. Hierin staat dat oudere hengsten een verkort verrichtingsonderzoek in het voorjaar dienen te doorlopen. Dat is om te voorkomen dat niet-gekeurde hengsten merries gaan dekken. Een test lopen én veel merries dekken is inderdaad te beschouwen als een bedreiging voor het dierenwelzijn, maar ik zou dan zeggen: dek geen merries als je je hebt verbonden aan een test.

Met fokkers die het risico lopen om volgend jaar een register B-veulen bij hun merrie te krijgen heb ik geen medelijden. Voor hen geldt de oude paardenwijsheid: ogen open of portemonnee open. Ik heb meer moeite met eigenaren die hun hengst ter dekking stellen en vervolgens menen dat ze boven de wet staan.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 12:56

Maar vanwege dierenwelzijn kan hij wel in training en tegelijkertijd heel veel dekken en een test in Duitsland lopen????
Ben blij,dat ik mn merrie er niet van drachtig heb.

Shuristar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 13:08

Het lijkt erop dat geld verdienen voor de eigenaar van Jack Sparrow belangrijker dan dat hij goed gekeurd wordt?
Waarom laten ze die hengst nu al zoveel dekken? ipv ruimte te maken in zijn agenda voor de test. Maar dat zijn keuzes van de eigenaar natuurlijk.

ulestro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 13:23

Knakker schreef:

Ik vind het behoorlijk terecht van het KWPN...
Ze willen hem niet aanleveren omdat hij teveel aan het dekken is...
Helaas zonder goedkeuring, vind ik persoonlijk dat een hengst niet mag dekken.
Dus het in hun eigen fout omdat ze te vroeg, voor de goedkeuring zijn begonnen met dekken.
Nu vraag ik mij af waar het welzijn van het paard ergens toe behoort?
Door hem vroeger te laten dekken en hem uit te buiten en dan maar geen test lopen?
Of hem nog niet laten dekken en gewacht hebben tot de keuring?

Ik was ook van plan om ermee te dekken, maar ben enorm blij dat ik voor zijn vader heb gekozen....
Toen ik zag staan enkele maanden geleden dat je met Semira Noman (zelfde zoals bij Totilas indertijd) moest contact opnemen, had ik alweer genoer ervan...
Had al genoeg centjes kwijtgespeeld aan Totilas, dus wilde het geen 2de keer meemaken.
Ik was wel van plan om te wachten tot na de keuring.
En ben doodblij dat ik mijn voorgevoel gevolgd heb, had het beter 2 jaar geleden ook gevolgd en mijn merrie nooit in Harskamp van de trailer gehaald en meteen terug meegenomen naar huis

Amytj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 13:36

Ik vind het juist goed van het KWPN dat ze niet overal een uitzondering voor maken en het is en blijft een risico om met eentje te dekken die nog niet is goedgekeurd..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 13:48

Als hij nog nergens is goed gekeurd en dat dit jaar ook niet wordt, dan is het volgens mij een reg. B papier ipv reg. A. Correct me if I am wrong.
(lees: met een reg. B papier kan je paard nooit, ook niet na aanvullende eisen, in het hoofdstamboek komen)
Dus mocht hij nu een blessure krijgen en zijn test in Dld niet lopen, zit je als fokker met een paard waar je niet eens mee naar de keuring kan en die geen predikaten krijgt. Daar kiezen fokkers zelf voor, je kan de hype ook even afwachten en hem volgend jaar gebruiken, maar ja dan heb je de eerste nakomeling op de veiling niet :Y)

Als je deelneemt aan de HK ga je akkoord met de algemene voorwaarden dus ik zou zeggen dek 3 weken geen merries of tijdelijk met diepvries en laat dat dier zijn test lopen. Stuk sympathieker in mijn ogen, naast dat gruwelijk hoge dekgeld voor een onbewezen hengst.

andamoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 13:54

[***] je hebt gelijk wat betreft een reg. B papier. Inderdaad is het in dit geval voor de "snelle" fokkers eigen schuld. Men gaat als het goed is akkoord met de algemene voorwaarden van de HK en dan weet je dus ook waar je aan begint.....

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 13:59

It's all about the money, money, money....

Groot gelijk dat het KWPN hem niet in het najaar laat lopen. Regels zijn regels. En als JS echt zo goed is als velen geloven zal hij volgend jaar en na het verrichtingsonderzoek dit jaar veel meer merrie's dekken dan hij nu zal doen, dus... ;)
Laatst bijgewerkt door isverwijderd op 29-03-12 14:12, in het totaal 1 keer bewerkt