Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
horseyfries schreef:Wel grappig dat in de tekst gesproken wordt van een "stempelhengst", hoe kun je nu op zulke kleine aantallen nakomelingen al spreken van een stempelhengst?
Typisch voor de Arabofriezen, hoogdravende teksten en veel gebakken lucht verkopen. Waar blijven al die topsportprestaties die voorspeld waren?
Een jury die een paard 11 op 10 geeft neemt zijn taak en de fokkerij niet serieus.
uryanne schreef:De ervaringen van de gebruikers zijn wel positief. Toch redelijk wat menners met Friezen zijn overgestapt naar Arabo's.
Je moet het wel wat tijd geven. KFPS is natuurlijk al véél langer bezig (ruim 130 jaar, geloof ik) en heeft dus een enorme voorsprong. Ook kwa aantallen geregistreerde paarden.
Ik denk dat ze toch wel redelijk goed bezig zijn. Alleen het schoppen naar elkaar toe is niet nodig.
Dat komt beide stamboeken niet ten goede.
uryanne schreef:De ervaringen van de gebruikers zijn wel positief. Toch redelijk wat menners met Friezen zijn overgestapt naar Arabo's.
Je moet het wel wat tijd geven. KFPS is natuurlijk al véél langer bezig (ruim 130 jaar, geloof ik) en heeft dus een enorme voorsprong. Ook kwa aantallen geregistreerde paarden.
Ik denk dat ze toch wel redelijk goed bezig zijn. Alleen het schoppen naar elkaar toe is niet nodig.
bethje31 schreef:Hmm dan is het toch maar net wat je voor paard je mooi vind en hoe de fokker svinden dat Friezen zich dienen te ontwikkelen.
Ik dacht altijd dat die lange ruggen, lange benen en fijnere bouw bij Friezen wat je tegenwoordig zo vaak ziet niet de bedoeling was maar ik zat laatst op de site van Fries stamboek en daar zeggen ze dat ze juist terugwillen naar een fijnere fries en juist van dat grove afwillen. Wellicht dat die fijnere Friezen het goed doen voor de sjees maar om te rijden lijkt het me niet verstandig dat ze steeds fijner en minder barok worden. Als ze ook goede rijpaarden willen fokken dan moeten de rug en benen toch in orde zijn.
uryanne schreef:bethje31 schreef:Hmm dan is het toch maar net wat je voor paard je mooi vind en hoe de fokker svinden dat Friezen zich dienen te ontwikkelen.
Ik dacht altijd dat die lange ruggen, lange benen en fijnere bouw bij Friezen wat je tegenwoordig zo vaak ziet niet de bedoeling was maar ik zat laatst op de site van Fries stamboek en daar zeggen ze dat ze juist terugwillen naar een fijnere fries en juist van dat grove afwillen. Wellicht dat die fijnere Friezen het goed doen voor de sjees maar om te rijden lijkt het me niet verstandig dat ze steeds fijner en minder barok worden. Als ze ook goede rijpaarden willen fokken dan moeten de rug en benen toch in orde zijn.
Het wordt wel erg off-topic zo, maar waarom dacht je dat een KWPN'er vaker opduikt als goed sportpaard dan een Fries? Omdat die een korte rug en barokke bouw hebben?
bethje31 schreef:Zou het ook niet zo kunnen zijn dat we gewend zijn aan een bepaald beeld vooral in de dressuurwereld? Er zijn meer rassen zijn die de verplichte oefeningen kunnen uitvoeren maar op een iets andere manier dan men gewend is, zoals o.a Friezen maar zeker ook PRE's, Lusitano's en andere barokke rassen. .
arun schreef:@frieswytske : die tijd is toch allang voorbij , voor de rest is het toch logisch dat je positief schrijft en enthousiast bent.
FriesWytske schreef:arun schreef:@frieswytske : die tijd is toch allang voorbij , voor de rest is het toch logisch dat je positief schrijft en enthousiast bent.
Was het maar zo. Maak het ook nog vaak genoeg mee dat de fries wordt gediscrimineerd. En dat in een gebied waar relatief veel op friezen wordt gereden.
Dank je Woods. Jij schrijft precies de reden waarom ik gepikeerd raak bij artikelen die via dit stamboek worden gepubliceerd.