Olympische Spelen 2028 in Nederland onwaarschijnlijk

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Olympische Spelen 2028 in Nederland onwaarschijnlijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-12 18:46

www.parool.nl / www.anp.nl

Het is 2012. En nu al staan Olympische Spelen 2028 op de helling. SP-Tweede Kamerlid Renske Leijten dreigde gisteren met een motie van wantrouwen tegen minister Schippers. De Tweede Kamer debatteert vanmiddag over de kosten van de Olympische Spelen die Nederland in 2028 misschien wil organiseren. Uit publicaties van RTL Nieuws bleek dat de top van het ministerie van Edith Schippers (Volksgezondheid) had verzwegen tot hoever die kosten kunnen oplopen. De SP dreigde gisteren met een motie van wantrouwen.

In een van de scenario's zou de organisatie van de Olympische Spelen in Nederland 8 miljard euro kosten, zo maakte RTL vorige week bekend. Ook bleek dat de secretaris-generaal van het ministerie had geadviseerd geen bedragen op te nemen in een brief aan de Kamer wegens 'het risico dat de Olympische ambitie wordt afgeschoten'.

Kamerleden hebben aangegeven dat ze vinden dat de communicatie vanuit het ministerie over dit onderwerp niet goed verloopt. SP-Tweede Kamerlid Renske Leijten dreigde gisteren met een motie van wantrouwen tegen minister Schippers.

Het Kamerlid is boos dat na de ophef over het binnenhalen van het WK voetbal 2018 nu opnieuw gedoe is over de informatieverstrekking rond het binnenhalen van een groot sportevenement. 'En dat terwijl de minister had beloofd volledig transparant te zijn over onder meer de gestelde eisen en kosten.' In Pauw en Witteman liet Leijten gisteren weten de organisatie van de Spelen in Nederland niet te steunen, als deze inderdaad 8 miljard gaat kosten.

Schippers ontkent dat negatieve beïnvloeding van het draagvlak een rol heeft gespeeld bij het besluit de kosten niet te melden. De 8 miljard is volgens haar gebaseerd op een concept van een van de mogelijke scenario's en inmiddels achterhaald. Ook zou het nog veel te vroeg zijn om een optelsom te maken van de kosten.

Het Nederlands Olympisch Comité NOC*NSF liet vandaag weten zich te ergeren aan de commotie. Het Comité wil dat het kabinet de plannen voor de Spelen voorlopig stilzet. De ophef zou te veel afleiden van de doelstelling van de Spelen: een goed sportklimaat in Nederland. 'Wij vinden dat de discussie over een mogelijk bid op zijn vroegst in 2016 moet worden gevoerd', aldus NOC*NSF-directeur Gerard Dielessen.

Destination

Re: Olympische Spelen 2028 in Nederland onwaarschijnlijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 19:00

Ik vond het sowieso al raar dat ze nu al bezig waren met het bouwen terwijl het in 2016 pas beslist wordt, maar goed :+

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 19:14

zou wel enorm gaaf zijn :j

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 19:16

Lizzyy schreef:
zou wel enorm gaaf zijn :j

Maar daar staat wel tegenover dat het betaald wordt van ons belastinggeld en we moeten al bezuinigen :=

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 19:17

Het zou wel leuk zijn,maar vergeet niet dat wij als volk ook mee betalen als het door gaat. En dat zie ik zelf niet zo zitten. Voor mij hoeft het dus niet.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 19:19

Persoonlijk denk ik niet dat Nederland alleen in staat is om zo'n groot evenement onderdak te kunnen bieden. Niet alleen de sporters en aanhang moeten worden opgevangen, wat denk je van alle bezoekers?

En het is natuurlijk te bizar voor woorden dat men wel moet bezuinigen, maar er blijkbaar wel een potje is voor een sportevenement. Nee, steun dan liever de lokale sportverenigingen ipv een OS...

Fleur1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 19:34

Ik denk dat het geen slim idee is de olympische spelen hier te houden. Nederland is veel te klein en volgepropt (inderdaad, waar ga je alle sporters en bezoekers opvangen?) Economisch gezien is het inderdaad een beetje krom om daar nu miljarden aan uit te gaan geven, maar wie weet hoe onze economie er over een paar jaar voor staat? Alle facliteiten zijn ook een investering, waar we nog jaren gebruik van kunnen maken. Al staan al die sporthallen in Peking ook al op instorten na de OS omdat ze gewoonweg te groot zijn..

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 19:35

Laten we het in Duitsland doen :)*
Kost het ons niet veel geld en het is hopelijk nog niet eens zo ver weg!

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 19:37

Londen is ook om de hoek :) Paar uurtjes vliegen, 7 uren met de trein ;)

benj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 20:04

Van mij hoeft het niet zo i.v.m de bezuinigingen maar zou het stiekem toch ook wel leuk vinden. Denk dat het voor de economie ook erg goed zou zijn. Maar wij gaan dit jaar naar London dus als het niet door gaat jammer dan...

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 20:05

OS kost niet alleen geld maar levert direct en indirect ook veel op. En dan heb je het niet alleen over geld. Het geeft een land een extra drive. Een doel om met z'n allen keihard voor te gaan ipv sippen, zeuren en jammeren.

In 1992 waren de OS in Barcelona, die stad heeft er nu nog steeds profijt van. Waarom zou dat voor Nederland in 2028 niet net zo goed kunnen gelden?

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 01:07

Ik denk dat ons land te dichtgeslibt is om zo'n evenement te huisvesten. Vaak wordt er in een Olympische stad helemaal een nieuw openbaarvervoernetwerk aangelegd. Ik zou niet weten waar zulke dingen er bij ons nog bij kunnen. Een Olympisch dorp, alle accomodaties... en dat allemaal in (in principe) één stad? Dat gaat nooit lukken. Ik ben bang dat dat een Noord-Zuidlijn in het kwadraat gaat worden. :D

Wat meer kans van slagen heeft zijn imo Winterspelen. Klinkt gek, maar er zijn mensen die daar serieus over hebben nagedacht. De Winterspelen zijn veel kleiner. Als we het samen doen met een Duitse stad; alle schaats- en shorttrackdingen in Nederland, alle ski-onderdelen in Winterberg. Er zal wel het nodige ge- en verbouwd moeten worden, maar het is niet zo'n enorme operatie als de Zomerspelen.

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 07:22

Anne_GTI schreef:
In 1992 waren de OS in Barcelona, die stad heeft er nu nog steeds profijt van. Waarom zou dat voor Nederland in 2028 niet net zo goed kunnen gelden?

Barcelona is de enige stad van de afgelopen paar OS die er profijt van hebben gehad, Athene en Peking hebben alleen maar veel geld gekoxt.
Vind het een belachelijk idee om de OS naar Nederland te halen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 07:30

We moeten al ontzettend veel bezuinigen, en dan zouden we nu zoveel geld uit moeten gaan geven aan iets wat alleen maar geld kost?

Plus dat het gigantisch veel nadelige gevolgen heeft voor de inwoners van de stad/steden waar het gehouden wordt. In Londen mogen mensen op bepaalde dagen hun huizen niet uit, bedrijven moeten hun routes omleggen, hele stukken van de stad zijn gewoon afgesloten omdat ze daar wat nieuws gaan bouwen etc.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 07:45

in Friesland en Groningen is nog wel wat ruimte, hou t dan hier!

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 07:57

Ik weet niet hoe Nederland in 2028 ervoor staat maar als er alleen maar nog meer en meer moet worden bezuinigd dan zou de Olympische Spelen in 2028 gewoon teveel kosten.

Zal mij dan ook niet verbazen de burgers voor de Olympische spelen extra geld moet inleveren voor de bouw.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 08:07

Bewoners van een land moeten altijd geld inleveren voor de OS,dat is in alle landen waar de OS zijn gehouden gebeurt.

Is een paar maanden geleden op TV geweest. Uit onderzoek is gebleken dat daarom maar 25% van het ondervraagde volk vind dat de OS van 2028 in Nederland gehouden moeten worden.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 08:13

Amalarab schreef:

Dat lijkt me een heel duur geintje worden aangezien het netwerk van openbaar vervoer daar nogal bagger is. Bijvoorbeeld al geen metro en tramverbinding.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 08:28

volgens mij kan de normale nederlander zijn auto al amper kwijt....laat staan alle eventuele bezoekers.
En met de trein?Je zal maar net blaadjes op de rails hebben of een computer storing.

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 08:30

In deze tijden van bezuinigingen is het idd heel bizar om de OS hierheen te willen halen. Als je al ziet hoeveel geld erin is gestoken, dat moet alleen maar meer worden. Het goede van dit hele gedoe is wel dat er geinvesteerd wordt in de sport in Nederland. Maar de OS opzich is een onrealistisch doel denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 08:37

RianneH schreef:
Persoonlijk denk ik niet dat Nederland alleen in staat is om zo'n groot evenement onderdak te kunnen bieden. Niet alleen de sporters en aanhang moeten worden opgevangen, wat denk je van alle bezoekers?

En het is natuurlijk te bizar voor woorden dat men wel moet bezuinigen, maar er blijkbaar wel een potje is voor een sportevenement. Nee, steun dan liever de lokale sportverenigingen ipv een OS...

Precies, daarmee raak je ook een veel grotere groep.. Ik bedoel, hoe zo'n percentage van alle sporters haalt er nu uberhaupt de OS :+

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 08:56

Amalarab schreef:

En dan zitten we in 2029 met een miljoenen complex ala china, wat ongeveer ongeveer € 335 miljoen heeft gekost...
Afbeelding

En laten we realistisch zijn, het commité wil echt niet ontvangen worden in de huidige sportlokaties hier in friesland :=

diddletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 09:17

De spelen kunnen misschien wel geld opleveren maar dan moet je wel eerst het geld hebben om te investeren. Als er nu op zaken als onderwijs en gezondheidszorg bezuinigd moet worden staat dat niet in verhouding.
Als ik 100.000 euro schuld heb ga ik ook geen nieuw huis kopen, ook al heeft dat in 2028 misschien een hogere waarde

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 11:03

Belachelijk idee. Alsof we geld over hebben. Waanzin.