Tim Lips hoopt op teamplek voor Olympische Spelen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Tim Lips hoopt op teamplek voor Olympische Spelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-12 08:01

http://www.bndestem.nl/

Een dag na het wervelende optreden in Fontainebleau, zestig kilometer ten zuiden van Parijs, is de stemming opperbest bij de familie Lips.

Vader Martin is sinds zondag zeker van de Olympische Spelen, terwijl zijn zoon Tim alleen nog vormbehoud moet tonen.

Gebeurt dat laatste, dan ligt de weg open voor de 26-jarige ruiter uit Drimmelen om met zijn paard Concrex Oncarlos te stralen op Greenwich Park. Het Koninklijke Park waar tijdens de zomerspelen van Londen de paardenwedstrijden worden gehouden. "In mei en juni moet ik bij wedstrijden in Engeland vormbehoud tonen. In de week van 11 juni wordt bekend gemaakt of ik daadwerkelijk naar Londen mag."

Wat wil nu het geval? Afgelopen zondag eindigde het Nederlands eventingteam als tweede bij de wedstrijd in het Franse Fontainebleau. Voldoende om kwalificatie af te dwingen voor de Olympische Spelen. "Dat was ons droomscenario. Dit is echt geweldig."

Voor het eventingteam komen vijf ruiters in aanmerking, terwijl er maar drie plekken zijn. In Fontainebleau werd Lips in het individuele klassement tiende én was hij achter Elaine Pen (Vira) de tweede Nederlander. Merel Blom (Umberto DB), Andrew Heffernan (Millthyme Corolla) en Raf Kooremans (Chase the Moon) completeren het vijftal waaruit de bondscoach een keuze zal maken. En laat die bondscoach nou net Martin Lips zijn. Inderdaad, de vader van Tim, die een jaar geleden het ouderlijk huis verliet om op eigen benen te gaan staan. "Ik zie het niet als een voordeel dat mijn vader de bondscoach is. Het is juist erg nadelig, omdat ik voor mijn gevoel nog meer dan de andere kandidaten zal moeten laten zien dat ik erbij hoor", vermoedt Lips junior. Desondanks lijkt Tim Lips niet voor zijn plekje te moeten vrezen. In zijn eerste wedstrijd van het seizoen liet hij zien bij de beste twee Nederlanders te zitten. "Voor mijn gevoel zit ik ook bij de beste drie. Daar ga ik niet geheimzinnig over doen. Ik ben constant de tweede Nederlander geworden. Dat zegt genoeg lijkt me. Nee, ik ga er niet vanuit dat ik alsnog bij die twee hoor die afvallen. Of ik moet met tegenslag te maken krijgen. Dat het paard of ik geblesseerd raak bijvoorbeeld."

Als alles zo soepeltjes verloopt, zoals de voorbije weken kan Lips zich gaan opmaken voor zijn tweede Olympische Spelen. In 2008 was hij er in Peking ook al bij, hoewel het destijds erg lang duurde voordat hij wist waar hij aan toe was. Een wedstrijd waar Lips zich plaatste voor Peking bleek achteraf niet representatief. "Een maand voor de Spelen moest ik alsnog een nominatie rijden. Gelukkig ging dat alsnog goed, maar ideaal was het niet. Nu zal ik ook lange tijd in spanning moeten afwachten, maar wetende dat het team zich al gekwalificeerd heeft en ik redelijk goed in vorm ben."

Het is voor Tim Lips en zijn paard vooral zaak om de komende weken heel te blijven en bij de beste drie Nederlanders te blijven horen, zodat vader Martin niet meer om hem heen kan.

s6801881

Re: Tim Lips hoopt op teamplek voor Olympische Spelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 14:30

Zo te lezen dus nog best een goede kans dat ook hij meemag als ik het goed begrijp? Ik zou het wel erg leuk vinden als Zowel Martin als Tim samen naar Londen kunnen :))

XxLaura98

Re: Tim Lips hoopt op teamplek voor Olympische Spelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 16:38

ik hoop voor hem dat hij mee mag inderdaad :))

rocky21

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 17:08

Ik gun het de familie Lips ook ontzettend :) Er zijn maar weinig eventingruiters die zo proffesioneel bezig zijn!! :j