Van mishandeling beschuldigde Cesar Parra krijgt steun

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ThePast03

Van mishandeling beschuldigde Cesar Parra krijgt steun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-12 13:40

http://www.dehoefslag.nl / http://www.dressage-news.com

Zakenman Michael Davis neemt het op voor de van mishandeling beschuldigde Amerikaanse dressuurruiter Cesar Parra. Davis heeft verschillende dressuurpaarden in training bij Parra en beschrijft de zaak als een tragisch ongeluk, aldus dressage-news. “Het is heel vervelend wat er is gebeurd, maar om er nou meteen een lastercampagne van te maken is nogal overdreven,” aldus Davis die onder andere het mogelijke Olympiade-paard Van the Man in eigendom heeft.

“Ongelukken zitten nou eenmaal in een klein hoekje en iedere trainer, ruiter, hoefsmid, groom of veterinair is weleens slachtoffer van een persoonlijke aanval geweest door mensen die het liefst alle paarden loslaten in het wild en aan hun lot overlaten. Ik denk dat we onze meningsverschillen opzij moeten zetten om de waarheid en de personen die achter deze lastercampagne zitten te achterhalen.”

Parra werd recentelijk aangeklaagd wegens het extreem overwerken en mishandelen van de ruin William. Het paard was tijdens een training met Parra achterover geklapt, kon niet meer overeind komen en lijdt nog steeds onder zijn fysieke problemen.

Zie ook: [VN] Dressuurruiter Parra van paardenmishandeling beschuldigd

Anoniem

Re: Van mishandeling beschuldigde Cesar Parra krijgt steun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 13:57

Er zit toch een flink stuk tussen wat er gebeurde tijdens de training en het paard loslaten in het wild :') ....
Maar goed, was er niet bij dus of het waar is....dat weet je natuurlijk niet. Al zien de foto's er natuurlijk niet zo fijn uit :o

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 14:04

De eerste keer dat een van mijn paarden aan de Pessoa liep, klapte ze ook achterover, van pure woede. Niks gebeurd, opgestaan en doorgelopen...............
Kennis laadt de pony van zijn zoon uit, gaat te snel, klapt achterover, dood..................
Shit happens. -O-
Bovendien wil je echt niet weten wat er allemaal in dressuur/springland gebeurt achter gesloten deuren. Maar dan is er geen fotograaf bij.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 14:11

linky schreef:
De eerste keer dat een van mijn paarden aan de Pessoa liep, klapte ze ook achterover, van pure woede. Niks gebeurd, opgestaan en doorgelopen...............
Kennis laadt de pony van zijn zoon uit, gaat te snel, klapt achterover, dood..................
oliebol happens. -O-
Bovendien wil je echt niet weten wat er allemaal in dressuur/springland gebeurt achter gesloten deuren. Maar dan is er geen fotograaf bij.

Als je met jonge paarden werkt kan er altijd iets gebeuren, ook als je alles netjes doet en er helemaal niets "achter gesloten deuren" hoeft te gebeuren, omdat wat je doet prima verantwoord is. Een paar foto's maken op een moment van verzet, een mooi verhaal erbij hoe je dieren mishandelt en je kunt elke trainer van jonge paarden voor de rechter dagen.

Wat ik vreemd vind: waarom nu pas de in beschuldiging stelling?

corbosman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 14:35

Nu pas omdat de olympische spelen er aan komen en degene die de beschuldiging uitte het liefst settled for a leuk bedrag? Welkom in de VS, zo werkt dat daar. Cesar wil mogelijk het risico niet lopen van een veroordeling, zo vlak voor de olympische spelen dus dan spreken ze een bedrag af gezamelijk waarvoor alle ellende als sneeuw voor de zon verdwijnt. Behalve die van het paard dan.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 15:06

Beetje jammer dat het zo moet.
Vraag me nu wel af wat er waar van is, zowieso zit een ongeluk in een klein hoekje maar die Davis neemt het niet voor niets voor hem op.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 15:12

Je kan er pas over oordelen, als je een filmpje hebt gezien. De (verschrikkelijke) foto's laten wel het paard zien, maar niet de aanleiding of oorzaak.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 15:19

Op die foto's valt ook vrijwel niets te zien hoor.
Daarvan krijg ik persoonlijk bijna het idee dat het opgezet is.
Want in het verhaal staat dat de eigenaar bezig was met andere dingen en 'ineens' dat paard in protest zag en achterover klapte.
Hoe komt ze dan aan die foto's? Als je ziet dat hij je paard longeert op een manier die volgens jou niet kan dan doe je er toch wat aan, dan ga je geen foto's maken.
Laatst bijgewerkt door anneliesdj op 26-03-12 15:21, in het totaal 1 keer bewerkt

rhanasasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 15:19

Waar kan je het filmpje/de foto's zien?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 15:20

Ik het andere topic, moet je even kijken bij voorpaginanieuws.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 15:29

anneliesdj schreef:
Want in het verhaal staat dat de eigenaar bezig was met andere dingen en 'ineens' dat paard in protest zag en achterover klapte.
Hoe komt ze dan aan die foto's? Als je ziet dat hij je paard longeert op een manier die volgens jou niet kan dan doe je er toch wat aan, dan ga je geen foto's maken.

Ik bedoelde de foto, waarop het paard, zeiknat op de grond ligt. Dat vind ik wel een rotfoto bij het verhaal. Het lijkt me vreselijk voor de eigenaar, als je paard "ineens" neervalt, maar ook voor de trainer.
Waarschijnlijk kom je nooit achter de waarheid/oorzaak.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 15:57

anneliesdj schreef:

Dat vraag ik me idd ook af. Als ik een paard zie wat valt dan ga ik niet doodleuk foto's maken.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 16:07

ik heb het ook wel eens meegemaakt dat een paard achterover klapte toen hij bijgezet was aan een elastiek. Hij ging ook in verzet en klapte zo achterover, er werd niets geks met hem gedaan.
Ik denk dat het verhaal wat aangedikt is door de eigenaresse, maar we wachten rustig op de uitspraak van de rechter.

blazelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 16:23

Tja dat was ook het eerste wat ik dacht: hoe kun je je paard door laten trainen als je ziet dat het verkeerd opgetuigd is? maar om even on-topic te blijven: de zakenman kan ook achter parra staan omdat anders zijn imago geschaad wordt ;) meestal zijn de zakenmannen mensen met vrij weinig verstand van paarden en zal hij ook niet betrokken zijn bij het trainen van zijn paarden en dan ook geen weet hebben wat er met zijn paarden gebeurd. denk ik dan

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 16:35

Nou meestal is het zo dat zo'n onwetende zakenman direkt bij zo'n ruiter wegloopt en een ander zoekt, dan is er aan zijn imago niets geschaad.
Of hij heeft bepaalde belangen (bv geen nieuwe ruiter meer voor de OS of paard kan niet onder een andere ruiter) of hij heeft enorm veel vertouwen in die Parra.
Doen zijn paarden mee met de OS? Geloof het niet toch?

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 17:00

horseyfries schreef:
anneliesdj schreef:

Dat vraag ik me idd ook af. Als ik een paard zie wat valt dan ga ik niet doodleuk foto's maken.

misschien zijn er daarom geen foto's van het hele voorval? Ik begrijp dat de eigenaresse eerst naar haar paard rent en pas als de gemoederen iets bedaard zijn weer foto's gaat maken (de eerste foto van het hele voorval zijn pas weer als het paard ligt en al gekoeld is).

ptiteblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 17:10

Ik heb een jong paard zo verloren 6 jaar geleden.
Aan bijzetteugels gezet, niet echt streng, eventjes achteruit gestapt, opzij gevallen en haar hoofd tegen de muur. Hersenbreuk, hersenbloeding hebben haar moeten afmaken.
En euh...ik ben niet in de cel gegooid daardoor, zoiets gebeurd meer dan we denken...
Maar since dan, heb ik wel nooit iets gebruikt om te longeren behalve een longe!

Katia_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 18:09

En de paarden die bij jullie achterover zijn geklapt (en geen muur hebben geraakt met hun
hoofd ed..) konden zij zonder problemen terug recht staan? Ja want een normaal en ervaren
persoon zou rekening houden met het feit dat het paard een paniekreactie kan krijgen en
achterover kan slaan en zou de bijzetteugels/elastiek niet zo strak zetten. Toch zeker niet met
een paard dat je voor het eerst bewerkt! Hebben jullie paarden hier trauma's aan overgehouden?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 18:46

Katia_L schreef:
En de paarden die bij jullie achterover zijn geklapt (en geen muur hebben geraakt met hun
hoofd ed..) konden zij zonder problemen terug recht staan? Ja want een normaal en ervaren
persoon zou rekening houden met het feit dat het paard een paniekreactie kan krijgen en
achterover kan slaan en zou de bijzetteugels/elastiek niet zo strak zetten. Toch zeker niet met
een paard dat je voor het eerst bewerkt! Hebben jullie paarden hier trauma's aan overgehouden?

Mee eens,daar zit voor mij ook het euvel..het paard kon niet meer opstaan doordat de bijzet zo straks was dat het z'n hoofd niet meer omhoog kon doen,

ptiteblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 18:49

Wat ik niet begrijp, als mijn paard dood gevallen is, lag ze ook op haar zij.
Wij hebben de bijzetteugels toch kunnen losmaken zonder enig probleem, gewoon aan de bit loslaten.
Was ze OK geweest, had ze zonder probleem kunnen opstaan! (eigenlijk had ze met de bijzetteugels ook kunnen opstaan want waren echt niet erg vast, maar ik heb pech gehad dat ze op de kant is gevallen en tegen de muur!)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 19:01

Volgens mij zaten er geen gewone bijzetteugels aan..vanaf de foto's lijkt het wel een ingewikkelde constructie met de dubbele longe..en als ik dan verder dan,zou het weleens kunnen dat het dier op de longe heeft gelegen? inieder geval..normaal was het niet..trouwens een vreselijke manier om je paard te verliezen ptiteblue..

Ik heb het zelf ook weleens meegemaakt toen ik jonger {en minder wijs was haha},haast had en een hoop paarden moest doen dat ik zo dom was om een paard wat ik niet kende {handelspaard} vrij strak bij te zetten,dat paard accepteerde dat {terecht} ook niet en steigerde ook en viel ook achterover door een hek en sloot..maar dat zat niet zo strak dat het dier niet meer op kon staan en het stond op en had godzijdank helemaal niets..en ik heb daaruit een wijze les geleerd.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 19:43

Elisa2 schreef:
Katia_L schreef:

Mee eens,daar zit voor mij ook het euvel..het paard kon niet meer opstaan doordat de bijzet zo straks was dat het z'n hoofd niet meer omhoog kon doen,

Dat valt in praktijk nog tegen hoor, om op te staan moet het paard wel even een zwaai omhoog maken met het hoofd en zelfs losse hulpteugels hinderen daar al bij.
Bovendien is het niet ondenkbaar (juist eerder te verwachten) dat het paard in zijn val met de hulpteugel in de knoop raakt waardoor opstaan onmogelijk wordt.

Ik vind dat hier wel heel makkelijk uitspraken worden gedaan, zaken zijn echt niet altijd zo makkelijk als het lijkt.
Om maar even kort door de bocht te gaan; als hij zijn paarden systematisch mishandeld ed zou dat wel terug te zien zijn in de ring.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 19:50

Als je het artikel bij de foto's heel goed doorleest,dan lees je dat hij een systeem maakte waarbij de longe als een soort fuik gebruikt werdt,naast de bijzet teugels..volgens mij is dat de kwaaddoener geweest,het paard is daardoor meerdere malen met z'n hoofd op de grond geklapt.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 19:55

Van de foto's vind ik het vooral opvallend dat ze inderdaad de wand al aan het schoonmaken zijn, terwijl dat paard ook nog gekoeld wordt. Zou niet in me opkomen om de muur te gaan schrobben.

Verder zeggen de foto's inderdaad niet wat er gebeurd is, van dat gedeelte zijn tenslotte geen foto's.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 19:57

Elisa2 schreef:
Als je het artikel bij de foto's heel goed doorleest,dan lees je dat hij een systeem maakte waarbij de longe als een soort fuik gebruikt werdt,naast de bijzet teugels..volgens mij is dat de kwaaddoener geweest,het paard is daardoor meerdere malen met z'n hoofd op de grond geklapt.

Hij had de longe door het bit en terug naar de singel, dat is een veel gebruikt systeem en hindert het paard niet, de longeur bepaald zelf hoeveel ruimte het paard heeft dus dat kan nooit de oorzaak zijn geweest.