“Ik ben ontzettend gelukkig. Aboyeur komt naar huis.” Springruiter Heinrich-Hermann Engemann en de Westfaler ruin Aboyeur W (v. Anmarsch) zullen weer herenigd worden, aldus website Reiterrevue. Ruiter en paard waren tot en met 2008 een combinatie, maar na de Olympische Spelen, waar Engemann en Aboyeur W als reservecombinatie niet in actie kwamen, besloot Engemann een punt achter zijn loopbaan als springruiter te zetten en werd Aboyeur verkocht aan de Braziliaan Alvaro Alfonso de Miranda Neto.
De Miranda Neto had de ruin slechts korte tijd onder het zadel toen Daniel Deusser van Stal Tops het paard over nam. Vervolgens vertrok Aboyeur naar aan de Italiaanse Andra Alessia Rossi die het paard beschikbaar stelde aan Gianni Govoni. Dit bleek te klikken en de combinatie won onder meer de Grote Prijs van Arezzo. De afgelopen maanden kwam Rossi zelf ook met Aboyeur uit op kleinere wedstrijden.
Engemann liet ondertussen weten dat hij Aboyeur graag terug op stal zou willen hebben wanneer deze met pensioen mag. Gisteren ging dan eindelijk de telefoon: Aboyeur is nu 18 jaar oud en het is tijd om hem afscheid te laten nemen van de sport. “Dit paard heeft zoveel voor mij betekent. Ik ben blij dat hij naar huis komt en hopelijk mag hij hier nog jaren in goede gezondheid van zijn rust genieten.”