Klasse M cat. C Michael van der Velden met Whoopy (links) en alle winnaars op een rij (rechts).
Foto: vinos
De KNHS Indoorkampioenschappen springen voor pony's kenmerkten zich in alle acht rubrieken door mooie sport. Dat werd mede in de hand werd gewerkt door de fraaie en selectieve parcoursen van de Drentse parcoursbouwer Quintin Maertens.
Vaak worden parcoursen in de springsport gedomineerd door een enkele hindernis, die procentueel een groot aantal fouten voor zijn rekening neemt. In de parcoursen van Maertens werden op bijna alle hindernis fouten gemaakt, zonder dat dit weer leidde tot exceptioneel veel fouten. De parcoursen zorgden er voor dat in bijna alle gevallen de toppers door drongen tot de barrage en daar voor spannende strijd zorgden. Voor de zusjes Sanne en Mel Thijssen uit Baarlo, dochters van de internationaal gelouterde Leon Thijssen, waren er zilveren medailles. Voor de broers Ties en Job Rothstegge en uit Weerselo waren er een gouden en een zilveren medaille. Van de vroege ochtend, toen de klasse L cat. A/B begon, tot de laatste barrage van de klasse ZZ cat. D/E, war de tribune van het KNHS centrum steeds goed bezet met publiek die de deelnemers vaak fanatiek aanmoedigden.
Kampioenschap Klasse ZZ cat. D/E
In de barrage, met als inzet de KNHS titel in de klasse ZZ cat. D/E, welke werd aangeboden door Roelofsen Raalte, was het een ongemeen korte maar spannende strijd. De als eerste startende Eva Ruiter noteerde met U2 na een foutloze rit een hele snelle tijd, waardoor het bijna zeker leek dat zij de nieuwe kampioen in deze klasse zou worden. Veronique Morsink kwam de rijbaan van het KNHS centrum in Ermelo binnen en gaf met haar pony Anouk meteen vol gas. Uiteindelijk was Veronique ruim een halve seconde sneller dan Eva Ruiter, waardoor deze meest prestigieuze titel van deze KNHS Indoorkampioenschappen springen voor pony's naar Twente ging. Margot Norder noteerde in de tweede manche een springfout, maar dankzij haar snelle tijd in de eerste manche eindigden zij als derde.
"Ik heb Eva nog nooit zo snel zien rijden met U2 als vanavond en daarom besloot ik direct van start af zo snel mogelijk te rijden. Dat lukte perfect. Ik kwam heel mooi schuin bij hindernis één, waardoor ik met een galopsprong minder bij de tweede hindernis aankwam. Daar had ik mijn voorsprong te pakken en die heb ik niet meer laten lopen", aldus de 14-jarige VWO scholiere Veronique Morsink. Over het parcours was de jeugdige amazone goed te spreken. "Op alle hindernissen in het parcours werden fouten gemaakt. Dat komt omdat het parcours technisch best lastig was. Toch lag het parcours mij en mijn pony wel, want we kwamen in alle drie de omlopen nergens in de problemen. Ook hadden we nergens een foutje", aldus Veronique, die pas afgelopen dinsdag besloot om met Anouk naar deze titelstrijd te gaan en niet met Flame, waarmee ze Overijssels kampioene in deze klasse werd. "Beide pony's hebben hun eigen specifieke kwaliteiten. Zo is Anouk, de pony die ik nu reed, binnen net iets sneller dan Flame, terwijl Flame buiten juist weer iets beter is", vertelde Veronique, die er aan toevoegde dat haar vader beide pony's zelf heeft gefokt en dat zij de pony's helemaal zelf heeft opgeleid. "Daardoor heb ik met beide dieren toch een speciale band gekregen", aldus de amazone, die ook al met een paar jonge paarden in de weer is om ze op te leiden voor de springsport. Ook die paarden van haar vader en oom zijn door de familie gefokt en dan blijkt de appel niet ver van de stam te vallen, wanneer ze vertelt dat Gerben Morsink haar neef en idool is.
Kampioenschap Klasse Z cat. D/E
In de barrage van het kampioenschap in de klasse Z cat. D/E, aangeboden door Hartog Lucerne, kreeg Gerco Steeghs met Venlo de zege als het ware in de schoot geworpen. Peggy Looymans liep met Quick Star in de barrage tegen twee weigeringen aan en was daardoor uitgeschakeld voor de titel, zij moest genoegen nemen met het zilver. Het brons werd gewonnen door Jordi van Oosterhout met Untouchable, die in de eerste manche de snelste tijd noteerde van de vier-fouters.
Gerco Steeghs is een zoon van de in de hippische sport ruimschoots de sporen verdiend hebbende Luc Steeghs. De 13-jarige VMBO scholier wil niets liever dan in de voetsporen van zijn vader treden. "Ik zal eerst de school af gaan maken, want dat hoort er ook bij", aldus Gerco, voor wie deze wedstrijd de laatste was die hij met Venlo reed. "We hebben hem verkocht aan Ad van de Wetering. De reden is dat ik graag de overstap naar de paarden wil gaan maken en ik heb geen ambities richting een internationaal pony kampioenschap", aldus Gerco, die een vlotte barrage reed. "Ik heb er voor gekozen om een vlotte ronde neer te zetten en er niet vanuit te gaan dat ik alleen maar van start naar finish hoefde te rijden. Dat zou Venlo ongewoon hebben gevonden en misschien ook wel tot diskwalificatie hebben geleid. Nu bleven we heel gemakkelijk foutloos, want deze pony weigert het hout van een hindernis te beroeren. Over die eigenschap bleek hij ook te beschikken met mijn broers Maikel en Kevin, die Venlo alle twee in het ZZ hebben gereden. Wat dat betreft is deze schimmel in de loop der jaren een echte familie pony geworden", aldus Gerco. In zijn ogen was het parcours van de eerste manche redelijk moeilijk, omdat de hindernissen elkaar snel opvolgden. In de tweede manche hadden de hindernissen wat Steeghs betreft nog wel iets hoger mogen staan. "Ik ging voor een medaille en ik ben blij dat ik van deze pony afscheid kan nemen met de gouden medaille in dit kampioenschap om mijn nek!".
Kampioenschap Klasse Z cat. C
Vier combinaties hadden zich geplaatst voor de barrage van de door Uvex aangeboden rubriek in de klasse Z cat. C en uiteindelijk was Ties Rothstegge met Quickstar de snelste voor, Sanne Thijssen met Ryan. Hessel Hoekstra legde met Casper beslag op het brons.
"We kwamen in zowel het basisparcours als in de barrage iets langzaam op gang, maar uiteindelijk kregen we beide malen wel het goede ritme te pakken. Ik vond het basisparcours knap lastig door de moeilijke afstanden", vertlede Ties Rothstegge na afloop van de winnende rit. Het was niet de eerste maal dat Ties in Ermelo op de hoogste trede van het ereschavot mocht plaatsnemen, want afgelopen zomer zegevierde hij in deze klasse op de Hippiade. Ties reed met de zevenjarige Quickstar een zeer snelle barrageronde. "Ik wist dat ik met vier barrageruiters op zeker in de prijzen zat, dus besloot ik voluit de gaan rijden. Dat lukte in het begin van het parcours moeilijk, maar ineens leek het alsof het vanzelf ging en konden we iedere wending heel kort rijden. Het was echt voor mij alles of niets", vertelde Ties, die extra gemotiveerd van start ging om kampioen te worden omdat zijn broer Job eerder die dag reeds tweede was geworden. "Dat heeft me toch wel een extra stimulans gegeven", aldus de 13-jarige scholier aan het Twents Carmel College in Oldenzaal, die in plaatsgenoot Jeroen Dubbeldam zijn idool ziet.
Kampioenschap Klasse M cat. D/E
In het door Boerenbond/Welkoop ondersteunde kampioenschap klasse M cat. D/E bleef het tot het laatste moment spannend. Kaylee Heynen startte als één na laatste en noteerde met de zesjarige Kohvie S een zeer snelle tijd, waarop Marjolein Jonkers met Zarville direct nadat het parcours voor haar iets was verhoogd (zij gingen van start in de cat. E) de aanval opende. Jonkers kwam fracties van seconden te kort en werd tweede, voor Sanne Zwarteveen met Early Bird's Pridy.
"Toen we ons aan het voorbereiden waren op de barragerit wilde ik op safe gaan, maar het liep heel erg lekker en vanaf hindernis zeven besloot ik echt voluit te gaan. Kohvie bleef enorm aanpakken en het was net alsof de automatische piloot aanstond. Alles paste exact en we realiseerden op dat moment de snelste tijd", aldus Kaylee Heijnen, die op het Zeeuwse Tholen woont, maar toch liever Brabantse wil zijn en daarom rijdt voor de ponyclub uit Halsteren. "Ik ben ook Brabants kampioen en mag rijden op Indoor Brabant. Mijn opa is een Zeeuw, ik woon in Zeeland, maar ik voel ik mij toch een Brabantse", aldus de 13-jarige leerling van de Prinsentuin uit Halsteren, die hoopt op een carrière in de paarden. "Ik heb Kohvie nu een half jaar en we kunnen heel goed met elkaar opschieten. Er is een groot verschil tussen deze pony thuis op stal en op de wedstrijden. Thuis is hij amper vooruit te branden, maar op de wedstrijden is hij enorm scherp en erg gemotiveerd. Voor ons was deze wedstrijd het afscheid van de klasse M en we gaan vanaf nu van start in de klasse Z", aldus Kaylee Heynen, die in Meredith Michaels-Beerbaum haar idool ziet.
Kampioenschap Klasse M cat. C
In het kampioenschap klasse M cat. C, dat werd ondersteund door het Rotterdamse CHIO, bleken slechts vier van de 16 combinaties in staat het basisparcours foutloos te overwinnen. In die barrage zette Paris Morssinkhof met Sterloin direct een snelle tijd neer, die achteraf goed bleek voor de titel. Max van de Poll werd met Twix tweede, voor Michael van der Velden met Whoopy.
De elfjarige Paris Morssinkhof is nu al een pittige tante. "Ik moest als eerste van start in de barrage en moest er dus voor gaan. We dienden direct een goede tijd neer zetten en dan maar hopen dat de overige drie barrag ruiters daarop hun tanden zouden stukbijten. Voor ik de ring in ging moest ik even slikken van de spanning, maar dat was niets vergeleken bij toen ik klaar was. Dat wachten tot en met de laatste. Man, wat was dat spannend!", aldus de basisscholiere, die de ambitie heeft om later dierenarts te worden. "Mijn pony Sterloin wil altijd voor meer gaan. Ik heb haar nu een jaar en we zijn elkaar blindelings gaan vertrouwen, dat resulteerde ook in dit mooie succes", aldus Paris. De jonge Hierdense heeft twee nichtjes, Evy en Romy, die in het Belgische team rijden. "Mijn droom is om me in het Nederlandse team te rijden. Ik heb al een D pony en ik ga echt mijn best doen om over een paar jaar een teamplaats af te dwingen", aldus de kersverse KNHS kampioene in de klasse M cat. C.
Kampioenschap Klasse L cat. D/E
In de klasse L cat. D/E, ondersteund door Van den Heijkant, plaatsten dertien combinaties van de 30 starters zich voor de barrage en uiteindelijk bleek Cris Tonies met de bonte Tick Tock Two Tone de snelste en kon zich laten huldigen tot KNHS kampioen in deze klasse. Mel Thijssen, dochter van international Leon Thijssen, had met Rody bijna een volle seconde langer werk en werd tweede, voor Aniek Wolfkamp met Pitchoun De Civry.
De 13-jarige Cris Tonies stond een beetje tot haar eigen verrassing op de hoogste trede van het ereschavot. "Toen ik in de barrage van start ging had ik mij voorgenomen om voluit te gaan. Ik wilde er echt voor gaan en als we er dan toch één vanaf zouden gooien zou het een kwestie zijn geweest van jammer, maar goed geprobeerd. Gelukkig bleef alles liggen al had ik wel even het geluk aan mijn zijde op de uitsprong van de dubbel. Die balk werd door mijn pony Tick Tock Two Tone best zwaar geraakt, maar alles bleef gelukkig liggen", aldus de VMBO scholiere, die na haar schoolopleiding een carrière in de hippische sport hoopt te gaan maken. "Maar wel in de springsport. Dat vind ik veel leuker dn de dressuur, want dat is in mijn ogen alleen maar saaie rondjes draaien", aldus Cris, die les krijgt van Martin Langens, de vader van Dominique, die deze pony tot voor een half jaar reed. "Ik ben heel blij en vanavond hebben we een klein feestje op stal en dan gaan door en winnen we hopelijk nog veel prijzen" vertelde Cris.
Kampioenschap Klasse L cat. C
Ook in de klasse L cat. C, aangeboden door Felix Hippische Juristen, ontstond er een mooie strijd in de beslissingen brengende barrage. Bas Moerings reed als één van de eersten in de barrage en noteerde met Chief een tijd van 24.67 sec., en daar beten allen die na hem kwamen hun tanden op stuk. Joanne Vos kwam het dichtste in de buurt en werd met Dominant uiteindelijk tweede, voor Lysanne Kruizinga met Aloha.
"Ik had me echt voorgenomen om alle risico's te nemen die ik maar kon nemen en alles lukte. Ik was de enige die op twee plaatsen de allerkortste weg wist te rijden en dat leverde mij te titel op", aldus de 12-jarige Bas Moerings. Toch kwamen Bas en Chief even in de problemen op hindernis acht, waar de pony letterlijk bijna stilstond. "Eerlijk is eerlijk. Daar heeft het publiek ons even geholpen, want er kwamen ineens luide aanmoedigingen en daardoor sprong Chief toch nog", aldus een oprechte Bas Moerings, die vertelde niet alleen veel aan zijn vader als trainer te hebben, maar ook aan de instructrice van de club, Ingrid Sonneveld. "Ik zit nu in de brugklas van het Rotterdamse Jan Tinbergen College, maar hoop toch later goed genoeg te kunnen rijden om een professionele loopbaan als springruiter aan te kunnen. Met de hulp van mijn vader moet dat lukken", aldus Bas Moerings, voor wie Gerco Schröder en Jeroen Dubbeldam de grote voorbeelden zijn.
Kampioenschap Klasse L cat. A/B
In de door Divoza Horseworld aangeboden klasse L cat. A/B ging de zege na een uiterst spannende barrage naar de tienjarige Raymond Redder met de 16-jarige pony Black Magic. Raymond stuurde zijn pony uiterst scherp sturend en hard galopperend over het barrageparcours en noteerde de winnende tijd van 23.19 sec. Job Rothstegge kwam met Twinsy net te kort op de winnaar en werd tweede, voor Tatum Scheich met Esprit.
Maar liefst 19 van de twintig deelnemende combinaties hadden zich geplaatst voor de barrage en daarvan was Raymond Redder van de V.V.V. Rouveen e.o. de snelste. "Ik had mij van tevoren heel erg geconcentreerd en wilde het hoofd er heel goed bij houden. Dat lukte en dankzij mijn pony Black Magic, die heel goed hard kan galopperen, lukte het om de snelste tijd neer te zetten", aldus Raymond, die in groep zeven zit van de basisschool. "Ik krijg les van mijn vader en ga elke donderdagavond naar de ponyclub", vertelde het jonge talent, dat naast Black Magic de beschikking heeft over nog twee pony's. "Ik denk niet dat ik maandag mijn gouden medaille mee naar school durf te nemen, want dan zou hij wel eens kapot kunnen gaan", aldus Raymond, wiens droom het is uit te groeien tot een topruiter en die de Canadees Eric Lamaze als idool heeft.
Uitslag springen klasse ZZ cat. D/E:
1)Veronique Morsink - Anouk (v. Den Bramel's Baye) - 0 / 0 - 53.90 - 0 / 25.9
2) Eva Ruiter - U2 (v. Kantje's Ronaldo) - 0 / 0 - 58.56 - 0 / 26.5
3) Margot Norder - Elmee (v. Elmshorn) - 0 / 4 - 53.02
Uitslag springen klasse Z cat D/E:
1) Gerco Steeghs - Venlo (v. Indorado) - 0 / 0 - 51.38 / 0 - 26.22
2) Peggy Looymans - Quick Star - 0 / 0 - 55.09 / uit
3) Jordi van Oosterhout - Untouchable (v. Ferro) - 0 / 4 - 56.17
Uitslag springen klasse Z cat C:
1) Ties Rothstegge - Quickstar - 0 / 0 - 30.51
2) Sanne Thijssen - Ryan (v. Woldberg's Bart) - 0 / 0 - 32.24
3) Hessel Hoekstra - Casper - 0 / 0 - 34.14