Herstel eventingamazone Williamson gaat de goede kant op

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Herstel eventingamazone Williamson gaat de goede kant op

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-12 15:52

http://www.bokt.nl / http://www.horseandhound.co.uk

Afbeelding
Polly Williamson.
De Britse eventingamazone Polly Williamson (43) gaat goed vooruit en hoopt volgende maand of begin mei het ziekenhuis te verlaten.

Williamson werd na een val op 8 december 2011 tien dagen in kunstmatige coma gehouden. Ze liep twee gebroken ruggenwervels en zwaar hoofdletsel op nadat haar paard schrok van de harde wind. Vervolgens viel het paard bovenop Williamson.

Horseandhound vroeg de familie hoe het nu gaat. Moeder Susie Lyon-Heap legde uit dat zulk nieuws het ergste is dat je kunt horen. “Het was verschrikkelijk, het duurde heel lang voordat ze bij kwam. Gedurende die tien dagen zagen we niks aan haar. De eerste keer dat we contact met haar hadden was toen ze in de hand van zus kneep.”

Nu drie maanden later gaat het herstel de goede kant op. “Ze kan alleen lopen en mentaal gezien gaat het ook goed.”, aldus Susie. Omdat op kort tot middellang termijn wordt verwacht dat Williamson niet kan rijden, worden de paarden verkocht.

Verwant artikel
[VN] Britse eventingamazone in kunstmatige coma na valpartij

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 17:11

Gelukkig dat het de goede kant op lijkt te gaan, hoop dat ze zo snel mogenlijk weer uit het ziekenhuis mag.
Wel flink balen voor Polly dat ze op kort tot middellang termijn niet kan rijden :(:) en dat de paarden verkocht worden, maar snap de keuze maar al te goed :j

Yael_Tdh

Re: Herstel eventingamazone Williamson gaat de goede kant op

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 17:52

het is fijn dat het al weer wat beter met haar gaat, wel zwaar rot dat haar paarden worden verkocht en ze middellang termijn niet kan rijden :(:)

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 18:32

Wat een geluk heeft ze nog gehad! Maar wat lijkt het me confronterend als je parden dan verkocht worden...

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 20:43

Juut schreef:
Wat een geluk heeft ze nog gehad! Maar wat lijkt het me confronterend als je parden dan verkocht worden...

Ja ze verliest zo ontzettend veel door dit ongeluk, echt heel oneerlijk...

zombiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 21:49

gelukkig gaat het herstel de goede kant op!

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 09:02

het is denk ik nog het moeilijks als je paarden verkocht worden. want dan komt de klap het hardst aan denk ik. je houd namelijk altijd elders in je hoofd een klein vlammentje van ooit maar als je dan huis komt en de paarden worden verkocht. pff denk dat dat een klap zou zijn

maar fijn dat het goed gaat met er!!

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 18:50

Het kan ook zijn dat het heel confronterend is om thuis te komen bij al je paarden terwijl je weet dat je nooit meer met ze kan werken. Ik neem aan dat zijzelf ook bij het besluit betrokken is geweest. Aangezien ze een flinke klap op haar hoofd heeft gehad vraag ik me ook af welke neurologische schade ze heeft opgelopen, en of ze ooit helemaal de oude zal kunnen worden. Wat naar dat iemand zo verschikkelijk gewond kan raken door te doen wat je het liefste doet. Ik kan het me niet voorstellen hoe erg het voor haar en haar familie moet zijn om alles om zo'n korte termijn te zien veranderen. Ik hoop dat ze na alles nog kan genieten van haar leven.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 07:06

neurologische schade betekent niet dat je niet meer kan rijden, als haar wervels geen probleem zijn, hoeft het koppie dat ook niet te zijn. Het gaat hier echter waarschijnlijk niet om HTK-paarden die je een paar maandjes kan laten stil staan.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 12:47

Dat is dus niet waar Ayasha. Als je een beschadiging hebt aan de motorische cortex kan je aan de contralaterale kant verlamd zijn of last hebben van zwakte in de ledematen. Zie dan maar eens rechtop je paard te zitten, laat staan correcte hulpen geven. Ook kan iemand last hebben van neglect: een situatie waarbij de mototische wegen nog in orde zijn, maar waarbij de persoon in kwestie zich niet meer bewust is van zijn ledematen. Even twee voorbeeldjes, waarbij iemand het toch echt buitengewoon moeilijk kan krijgen om fatsoenlijk zelfstandig te kunnen rijden ;)

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 13:15

Als je neurologische schade hebt, kan je ook veel moeite hebben met het behouden van je evenwicht.
En dan is op een paard zitten, meebewegen, en ook nog hulpen kunnen geven een brug te ver.
Helaas,

Ik heb zelf hersenletsel door een val van een paard en word te duizelig als ik probeer paard te rijden. Dus soms is er wel degelijk blijvend letsel waardoor je niet meer kan rijden.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 13:28

s6801881 schreef:
Dat is dus niet waar Ayasha. Als je een beschadiging hebt aan de motorische cortex kan je aan de contralaterale kant verlamd zijn of last hebben van zwakte in de ledematen. Zie dan maar eens rechtop je paard te zitten, laat staan correcte hulpen geven. Ook kan iemand last hebben van neglect: een situatie waarbij de mototische wegen nog in orde zijn, maar waarbij de persoon in kwestie zich niet meer bewust is van zijn ledematen. Even twee voorbeeldjes, waarbij iemand het toch echt buitengewoon moeilijk kan krijgen om fatsoenlijk zelfstandig te kunnen rijden ;)

Ik héb schade daar en redelijk veel ook en ik heb vandaag lekker wedstrijd gereden. Dus het kan wel degelijk. Ik ken je hele riedeltje met dure woorden, heb het zo vaak van de dokters gehoord. ;)

Tuurlijk kan het zijn dat ze het niet meer kan. Maar dat hóeft niet zo te zijn.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 13:32

Ayasha schreef:
s6801881 schreef:

Ik héb schade daar en redelijk veel ook en ik heb vandaag lekker wedstrijd gereden. Dus het kan wel degelijk. Ik ken je hele theori'e'tje, heb het zo vaak van de dokters gehoord. ;)

En je hebt ook het "meer of mindere mate" gedeelte mee gekregen? Ik weet niet wat jij hebt, maar aangezien deze dame lang buiten bewustzijn is geweest en ernstige schade heeft durf ik te concluderen dat ze een ernstige closed head injury heeft. Niet alleen kan dat problemen geven zoals hierboven is beschreven (focale schade) maar ook schade aan de hele hersenen in de vorm van gescheurde axonen en beschadigde neuronen (diffuse schade), met als gevolg problemen met onder andere concentratie/aandacht. Dat jij zelf er geen hinder van ondervindt tijdens het rijden hoeft niet te betekenen dat niemand dat zal hebben. Het ligt aan een aantal factoren, waar de leeftijd van de patiënt op het moment van het ongeluk er één van is.
Laatst bijgewerkt door s6801881 op 25-03-12 13:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 13:40

Ben drie weken in coma gehouden dus dat sluit ook al niks uit. :+ Ook dat hele riedeltje ken ik en nogmaals: Ik stelde van begin af aan al dat het gewoon niet zo hóeft te zijn omdat ze hersenschade heeft. Niet dat het niet kán.
Er zijn er ook die na een lichte hersenschudding al danig beperkt worden. Da's brute pech hebben, hoe je het ook draait of keert, bij een hersenletsel komt het grotendeels op geluk hebben aan. Dus ik hoop gewoon dat ze geluk heeft en weer lekker kan gaan rijden. Ook al betekent dat, dat ze dressuur zal moeten gaan rijden ipv cross omdat haar reflexen minder goed zijn of whatever.