KNHS in overleg over een aprilregel

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

KNHS in overleg over een aprilregel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-12 12:58

www.horses.nl / www.paardenkrant.nl

Emile Hendrix, bestuurslid van de KNHS, vertelt vandaag in De Paardenkrant dat de KNHS in overleg is over de zogenoemde ‘aprilregel’. “Het is jarenlang gedoogd dat er toch rubrieken zijn voor vierjarige paarden voor één april”, zegt Hendrix. “We zijn nu in beraad en gaan met alle partijen aan tafel zitten om te kijken of we de regel kunnen herzien."

"Op persoonlijke titel zeg ik ook dat de regel niet klopt. Je moet mijns inziens vanaf januari de kans krijgen om op een nette manier je paard op te kunnen leiden. Je moet het alleen wel verantwoord doen. Misschien is het een idee om ze vanaf januari maximaal een meter te laten springen. En de parcoursbouwers moeten geïnstrueerd worden. Ze moeten gebruik gaan maken van bijvoorbeeld grondbalkjes. Het moet een beetje spelenderwijs gaan."

"De regel van 1 april is volgens mij dus ook niet de juiste, maar 1.000 mensen, 1.000 meningen. Als het intern niet lukt om de regel aan te passen, dan gaan we met betrokken partijen aan tafel om tot een oplossing te komen. Misschien komt er nog een rondetafelgesprek met ruiters en anderen die hier direct mee te maken hebben. We willen voor januari 2013 duidelijkheid hebben en geven. Er wordt dus aan gewerkt!”, besluit Emile Hendrix.

_Anneruth

Re: KNHS in overleg over een aprilregel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 15:08

1 april??

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 15:10

Rhodos schreef:
1 april??

Ja....het is al jaren zo dat paarden per 1 april mogen starten/klasse hoger mogen en het is ook al jaren zo dat er eerder al competities worden gehouden...Zelfs driejarigen wedstrijden in het najaar. Naar aanleiding van de wedstrijd in Asten wordt er nu eindelijk eens serieus naar gekeken. Hoop dat er dan in ieder geval één lijn getrokken wordt, wat die lijn ook wordt.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 15:12

t heeft even geduurd.... :z ik snap echt niet dat hier niet al eerder actie is ondernomen

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 15:14

knollentuin schreef:
t heeft even geduurd.... :z ik snap echt niet dat hier niet al eerder actie is ondernomen

Tja....gaat vooral over profs he. Als jij of ik iets verkeerd doen op een basiswedstrijd horen we het wel meteen, dat wordt echt niet gedoogd. Hoop dat ze nu gewoon mans genoeg zijn om de regel te handhaven in plaats van te veranderen eigenlijk.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 16:37

Nou nou, die stoute profs toch. Wat worden ze toch weer voorgetrokken ten opzichte van de amateurs. Het is niet eerlijk, oh nee ;)

Ik begrijp niet helemaal wat dit te maken heeft met prof vs amateur. In de jonge paarden proeven rijden vaak veel profs, maar net zo goed amateurs. Verder gelden voor profs net zo goed dezelfde regels en worden ze om precies dezelfde redenen op hun vingers getikt.

Ik ben een voorstander van 4-jarige proeven voor 1 april. Deze proeven staan vaak lager en eenvoudiger dan een B parcours. Je paard leert zo spelenderwijs kennis maken met wedstrijden, zonder dat hij op tijd moet lpen. Als je in augustus naar ermelo wil, dan moet hij best veel hebben gezien om niet veel te erg onder de indruk te zijn. Als je de indrukken die heb op moet doen dan kunt verspreiden over 7,5 maand dan is dat voor het paard beter dan dat dat over 4,5 maand moet. Je kunt de frequentie van de concoursen zo lager houden en hem de tijd geven om elke indruk te verwerken.

En natuurlijk is het krom dat een VSN trofee voor 3 jarige springpaarden onder het zadel wel kan, maar als ze dan een paar maanden later een 80cm parcourtje springen is het slecht.
Dan nog maar helemaal te zwijgen over de hengstenkeuring voor 3-jarige en het bijbehorende verichtingsonderzoek....

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 16:56

Hmz, ik denk dat jij me wel een beetje verkeerd begrijpt. Ik ben er juist voor om voldoende mogelijkheden te scheppen voor professionele ruiters en het voor hen/jullie makkelijk te maken op een fijne en correcte manier de sport te beoefenen. Ik vind alleen wel dat de KNHS schandalig omgaat met de basisruiters die af en toe eens starten, één of twee startkaarten hebben en soms door onwetendheid of slechte begeleiding eens een foutje maken.

Ik vind de KNHS als organisatie gewoon niet netjes met haar leden omgaan, en dit is daar een van de vele voorbeelden van. Verder bedoelde ik er niets mee en zeker niet op de manier waarop jij het leest, dus sorry daarvoor.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 18:20

:n
Rond 4 jaar sluiten de groeischijven in de heupen pas. En daar moet juist de kracht voor het springen uit komen. In plaats van dierenwelzijn en het heel houden van talentvolle dieren moet het toegestaan worden om ze nog jonger al werk te laten verrichten waar het lichaam nog niet sterk genoeg voor is? Is dit in het kader van : paarden houden is duur, werkzame leven is kort (duh als je onvolgroeide lijven flink gaat belasten en qua fok er niet op let), dus zo vroeg mogelijk presteren er mee?

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 19:16

ik ben voorstander, je moet de jonge paarden met beleid in zetten.
Een ieder, of je nu amateur of prof bent, die een beetje serieus met de springsport bezig weet donders goed hoe je een jong paard moet opleiden. Daar is echt geen datum aangebonden.

judith1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 19:55

Geld dit dan ook voor dressuur ??

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 20:25

@esther, excuus voor het misverstand dan :)
Dat de knhs er een potje van maakt ben ik zeker met je eens. Profs hebben daar zeker zo veel last van. Oa fouten die de knhs zelf maakt, moet je als ruiter alles aan doen om het goede bewijs te leveren.

@tamary, denk je dat die 3 maanden dan zo veel verschil maakt? Paarden mogen nog steeds thuis gereden worden, ze mogen ook oefenparcoursen lopen, etc.
Ik vind niet dat de 4-jarige B en L mogen lopen voor 1 april, maar wel die 4-jarige proeven, die weldegelijk bijdragen aan het correct en eerlijk opleiden van een jong paard, omdat deze proeven makkelijker gebouwd staan dan een gewone basis wedstrijd.
Verder is het gewoon aan de ruiter om te bepalen of het paard er klaar voor is, sommige zijn pas klaar om fatsoenlijk parcoursen te springen als ze 5 of 6 zijn, andere zijn er al klaar voor als ze 4 zijn. Op de laat rijpe groep heeft de knhs ook geen grip meer.

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 20:48

Eens, vind het ook een regel die er niet hoeft te zijn. Wel belangrijk natuurlijk om naar het paard zelf te kijken. De ene is gewoon al veel verder in lichamelijke ontwikkeling dan de ander.... Maar dan praat ik meer over jaren.

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 19:05

schoentje schreef:
Nou nou, die stoute profs toch. Wat worden ze toch weer voorgetrokken ten opzichte van de amateurs. Het is niet eerlijk, oh nee ;)

Ik begrijp niet helemaal wat dit te maken heeft met prof vs amateur. In de jonge paarden proeven rijden vaak veel profs, maar net zo goed amateurs. Verder gelden voor profs net zo goed dezelfde regels en worden ze om precies dezelfde redenen op hun vingers getikt.

Ik ben een voorstander van 4-jarige proeven voor 1 april. Deze proeven staan vaak lager en eenvoudiger dan een B parcours. Je paard leert zo spelenderwijs kennis maken met wedstrijden, zonder dat hij op tijd moet lpen. Als je in augustus naar ermelo wil, dan moet hij best veel hebben gezien om niet veel te erg onder de indruk te zijn. Als je de indrukken die heb op moet doen dan kunt verspreiden over 7,5 maand dan is dat voor het paard beter dan dat dat over 4,5 maand moet. Je kunt de frequentie van de concoursen zo lager houden en hem de tijd geven om elke indruk te verwerken.

En natuurlijk is het krom dat een VSN trofee voor 3 jarige springpaarden onder het zadel wel kan, maar als ze dan een paar maanden later een 80cm parcourtje springen is het slecht.
Dan nog maar helemaal te zwijgen over de hengstenkeuring voor 3-jarige en het bijbehorende verichtingsonderzoek....

Schoentje ik ga helemaal met je mee!! En hoeveel paarden worden er pas in juli/augustus 4jr?!
Als de 4jr niet meer mag in maart moet VerenigingSportpaardenNederland er ook mee stoppen :Y) Dat begint nl al 4mnd eerder.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 21:51

Ik vind het veel te vroeg, 4 jaar......en dan al zo springen en trainen.......ze zoden de regel moeten verlaten, maar dat is mijn mening ;)