Alsof een Belgische is verkozen tot Miss World. Zo uitzonderlijk is de prestatie van QR Marc. Het Arabisch volbloedpaard van de West-Vlaamse projectontwikkelaar Paul Gheysens won in Dubai de meest vermaarde schoonheidswedstrijd ter wereld.
'Al drie jaar proberen sjeiks mijn paard te kopen', vertelt Paul Gheysens (58) over zijn prijsbeest, QR Marc. 'En na de overwinning zal de interesse alleen maar toenemen.' De zesjarige QR Marc won al verschillende wedstrijden, maar de International Arabian Horse Championship in Dubai is 's werelds belangrijkste schoonheidswedstrijd voor Arabische volbloeden. Gheysens houdt er 400.000 dollar (ruim 300.000 euro) aan over. En de complimenten van de sjeik van Dubai, die QR Marc omschreef als een 'incredible horse' met 'beautiful eyes'.
De eigenaar uit Ieper is niet van plan zijn trots te verkopen, ondanks aandringen van sjeiks. 'Een normaal paard is twee- tot drieduizend euro waard, een van de betere soort 30.000 tot 300.000 euro. En dan heb je de uitzonderingen, zoals QR Marc. Die is onbetaalbaar, hoeveel de arabieren er ook tegenaan gooien', vertelt Gheysens. 'QR Marc is te belangrijk voor mijn kweekprogramma. Nu we zo'n succesvolle hengst hebben, zijn de veulens zoveel meer waard.'
Om u een idee te geven: een klant die zijn merrie kunstmatig wil laten bevruchten met het zaad van QR Marc, betaalt 8.000 euro. Als u weet dat hij al tweehonderd nakomelingen heeft voortgebracht, is de rekening snel gemaakt.
Opmerkelijk: Gheysens, eigenaar van de stoeterij Knocke Arabians in Knokke, rijdt zelf niet vaak paard. 'Ik heb het te druk met mijn andere bezigheid.' Gheysens leidt projectontwikkelaar Ghelamco, dat het Arteveldestadion van voetbalclub AA Gent bouwt. Binnen enkele weken begint zijn bedrijf met de bouw van 705 studentenkamers in Leuven.
Puur uit nieuwsgierigheid, wordt zo'n dier ook bereden of dient hij puur voor de looks?
hij wordt ook gereden thuis
Barcelano
Geplaatst: 22-03-12 15:32
Er zijn zat show arabieren die behoorlijke hoog in de ring onder de man lopen.
Britt
Geplaatst: 22-03-12 15:32
Ik vind het ook net een plastic barbiepaard op de foto's Hoeveel potten vaseline zijn daar wel niet opgesmeerd?
ElCid
Geplaatst: 22-03-12 15:33
Ania schreef:
En 8000 euro dwkgeld joh! Das meer dan Totilas!!
Kost Totilas ook ( 4000,- bij dekking en nog eens 4000,- bij levend veulen). Dit is overigens wel een erg mooi paard, die wil ik ook wel in mijn achtertuin met als bonus dat ik dan kan stoppen met werken
Barcelano
Geplaatst: 22-03-12 15:36
En iedereen heeft bijna gespeeld met Barbie paarden....
Je hebt speciaal spul voor dit soort doel einden. Waar veel mensen olie op dr paard smeren(ook bij dr wedstrijden) gebruik je voor oa arabs speciaal spul.
YildizArabs
Geplaatst: 22-03-12 15:38
Prachtig dier!
Sjolvir
Geplaatst: 22-03-12 15:39
De eigenaar heeft groot gelijk dat hij hem houdt, is toch leuk, zo'n kampioen op stal?!! En aangezien hij project ontwikkelaar is en zat dekgeld ontvangt, snap ik ook wel dat hij hem niet verkoopt. Is toch prachtig dat je in het bezit mag zijn van zo'n schitterende arabier.
Maar het is dus de mooiste arabier van de wereld, niet het mooiste paard.... Want die wedstrijd heeft hij nog niet aan meegedaan en bestaan volgens mij ook niet?