In het KNHS centrum te Ermelo werd vandaag een begin gemaakt met de KNHS Indoorkampioenschappen dressuur paarden. Op vrijdag stond het kampioenschap klasse ZZ-Zwaar op het programma. Morgen, zaterdag, wordt het KNHS kampioenschap in de Lichte Tour verreden, terwijl op zondag de Grand Prix ruiters (Zware Tour) in actie komen. In de klasse ZZ-Zwaar was het Lynne Maas, die met de Krack C-zoon Zamora de hoofdprijs wist binnen te slepen, voor Theo Hanzon met de KWPN goedgekeurde hengst I.P.S. Zhivago (v.Krack C). Derde werd Rabo Talententeamlid Diederik van Silfhout met Arlando K (v. Paddox), die eveneens door het KWPN is goedgekeurd als dekhengst.
Voor Emmelie Scholtens met Apache verliep het eerste onderdeel van dit kampioenschap succesvol. Zij behoefde dankzij een zeer sterk gereden proef alleen Lynne Maas voor zich te dulden. In de tweede wedstrijd, de Kür op muziek, schrok de KWPN goedgekeurde hengst Apache (v. UB40) plotsklaps enorm. Volgens de amazone van langs de kant zittende fotografen, volgens de voorzitter van de jury Janine van Twist mogelijk van het plotsklaps in de ramen van de hal opdoemende spiegelbeeld. "Emmelie kwam in uitgestrekte galop recht op ons af en ik had stellig het idee dat de hengst zichzelf zag in het raam waar wij als jurylid achter zitten. Daarop was de controle even geheel verdwenen. Tot dan toe was ze bezig met een ijzersterk optreden. Het herstel was ook zeer sterk want Emmelie slaagde er toch nog in, ondanks het tijdverlies, alle verplichte onderdelen aan ons te tonen", aldus mw. Van Twist. Emmelie scoorde in de Kür de tiende plek in het zestien deelnemers tellende veld en viel daardoor terug naar de zevende plaats in de eindrangschikking.
Voor Lynne Maas was het met Zamora de derde titel op rij. Eerder won ze de KNHS kampioenschappen Z2, daarna de KNHS kampioenschappen ZZ-Licht en nu die in de ZZ-Zwaar. "Ik vond Zamora in de Kür iets expressiever draven dan in de eerste proef. Dat komt mede omdat ik met iets meer lef durfde te rijden. Voor mij is een groot voordeel dat dit paard met alle onderdelen in de proef lijkt te spelen, waardoor het er allemaal als zeer vanzelfsprekend uitziet", aldus Lynne, die in de eerste proef als enige een score boven de 70% wist te realiseren en in de Kür genoegen moest nemen met de tweede plek, achter Theo Hanzon met I.P.S. Zhivago.
"Ik had Zhivago er in de Kür net iets scherper aanstaan als in de openingswedstrijd. Deze hengst blijft steeds mooi in de verbindingen, maar moet nog iets meer aan kracht winnen, waardoor de balans nog verder wordt verbeterd. Daarbij hoop ik dat hij de progressie die we de afgelopen maanden hebben door gemaakt weet vast te houden", aldus Hanzon, die zeer in zijn nopjes was met zilver.
Diederik van Silfhout (brons) vertelde na afloop van zijn rit dat hij ook heel tevreden zou zijn geweest met de vierde plek. "Vanochtend was Arlando misschien iets rommelig, maar in de Kür was hij heel fijn te rijden en kon ik er dankzij de controle die ik had ook echt alles uitrijden. Voor mij blijft het een hengst met heel veel toekomst", aldus Van Silfhout.
Juryvoorzitter Janine van Twist had bij kampioen Lynne Maas in de ochtend een hele mooi constante proef gezien. "Naar mijn smaak was de proef die ze in de ochtenduren reed technisch net iets beter, maar Lynne verstaat niet alleen de kunst om nergens puntjes te morsen, maar ook om overal net dat kleine beetje te sprokkelen, waardoor die zeven en een half toch net een acht wordt en geen zeven", aldus Van Twist, die van mening was dat Zhivago nog net iets sterker mag worden en dat Arlando K, alhoewel steeds mooi van de hand weggereden, nog net iets meer bergop door de wedstrijd ring mag gaan.
Zhivago ging machtig door de baan! Echt een indrukwekkende verschijning Apache is ook super, maar had helaas ineens veel spanning. Emmelie loste dat overigens keurig op!